Ett exklusivare crankspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett exklusivare crankspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

    Vill inte bara bascha, men är det verkligen det? W6 känns betydligt lättare än W3. Känns även rappare. Visst Toray bägge, men samma samma?

    Eller det kanske bara är känslan?
    Jag tror inte W3 har samma klinga som W6, men W4 däremot har jag hört har samma klinga som W6. Nu vet jag att W4 inte existerar i crankformat. Jag kan ge det en chans, och känna på det, men när inte klingan skiljer från en billigare modell finns det alltid risk att man betalar överpris. Jag ska som sagt ge spöet en chans dock, tack för tips!

    Kommentera


    • #22
      Hade för mig att det är w4 o w3 som delar klinga men har dålig koll ,valde mellan w3 och gunki chooten när jiggspö skulle handlas och där var w3 en mjuk gummisnodd i jämförelse
      vad gillar du inte med rullfästena ? Har ett w8 som jag aldrig tänkt på nåt med rullfästet alls när det fiskas , andra sidan fick jag det till kanonpris då det varit visningsex och spötuben inte fanns

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
        Hade för mig att det är w4 o w3 som delar klinga men har dålig koll ,valde mellan w3 och gunki chooten när jiggspö skulle handlas och där var w3 en mjuk gummisnodd i jämförelse
        vad gillar du inte med rullfästena ? Har ett w8 som jag aldrig tänkt på nåt med rullfästet alls när det fiskas , andra sidan fick jag det till kanonpris då det varit visningsex och spötuben inte fanns
        Obekvämt i min hand, särskilt ihop med min Curado DC, där jag verkligen får en krampaktig känsla i handen. Det funkar okej med min Bantam, men jag hade verkligen föredragit ett annat rullfäste. Zero G rullfästet Daiwa använder på sina AGS-spön är troligtvis det mest bekväma rullfästet jag någonsin prövat. Major Craft spön har också bekväma rullfästen.

        Kommentera


        • #24
          Sundström, vilket W3 var som en gummisnodd jämfört med vilket Chooten? Var det W3 Crank så förstår jag eftersom Chooten är en helt annan typ av spö eller jämförde du Chooten XX (?) med W3 T&C? -15g? -21g?

          W3 T&C förefaller ha en klart grövre klinga än motsvarande W6 men om det är samma klinga på den senare som på W4 vet jag inte, Westins hemsida är inte speciellt tydliga vilket tyvärr kan vara ett medvetet val.

          För övrigt, frågan är om man har samma nytta av känsligheten som dyra nanoklingor kan erbjuda till just crankspön där betet nästan alltid rör sig å linan är mer eller mindre spänd?

          Senast ändrad av anteman; 2021-02-14, 15:30.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Sundström, vilket W3 var som en gummisnodd jämfört med vilket Chooten? Var det W3 Crank så förstår jag eftersom Chooten är en helt annan typ av spö eller jämförde du Chooten XX (?) med W3 T&C? -15g? -21g?

            W3 T&C förefaller ha en klart grövre klinga än motsvarande W6 men om det är samma klinga på den senare som på W4 vet jag inte, Westins hemsida är inte speciellt tydliga vilket tyvärr kan vara ett medvetet val.

            För övrigt, frågan är om man har samma nytta av känsligheten som dyra nanoklingor kan erbjuda till just crankspön där betet nästan alltid rör sig å linan är mer eller mindre spänd?
            Kommer inte ihåg vilken variant jag fick låna men en w3 specifikt för jigg/dropshot och en chooten lånade jag och provfiskade
            skillnaden var uppenbar för på w3:ans topp såg man nappen innan handen reagerade sen var den klingan avsevärt mjukare en helt annan aktion i klingan chootenspöet är 7-21 om jag inte minns fel
            finesse jig 5-20 var det jag lånade kollade upp det nu och chooten 6.9 7-21gram
            Senast ändrad av Sundström76; 2021-02-14, 16:11.

            Kommentera


            • #26
              Tack, jag då förstår jag skillnaden i upplevelse! Ett dropshotspö med mjuk topp jämfört med ett kort, toppigt "jiggspö" blir lite orättvist åt båda hållen sas.

              Chooten 6'9" mot W3/W6 T/C 7'1" -21g hade varit en avgjort mer lika jämförelse om man tänker typ av spön, tekniker de är tänkta för.

              Ber om ursäkt för att det blev OT som jag spann vidare på.

              Åter till fina crankspön för multi som TS frågade om!

              Bite of Bleak Sweetstick C & J 7' -18g? Kanske med marginal, hör med BoB.
              Senast ändrad av anteman; 2021-02-14, 19:36.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

                Kommer inte ihåg vilken variant jag fick låna men en w3 specifikt för jigg/dropshot och en chooten lånade jag och provfiskade
                skillnaden var uppenbar för på w3:ans topp såg man nappen innan handen reagerade sen var den klingan avsevärt mjukare en helt annan aktion i klingan chootenspöet är 7-21 om jag inte minns fel
                finesse jig 5-20 var det jag lånade kollade upp det nu och chooten 6.9 7-21gram
                Finns som sagt många olika w3 varianter. Skulle du jämfört mot en w3 T&C kan jag lova att du skulle upplevt det väldigt annorlunda.

                Men åter till tråden, om Benjamin inte gillar rullfästet är det nog bättre kolla på något annat. Daiwa prorex ags är ju väldigt lätta men väldigt snabba, inget jag skulle valt om man är ute efter ett crank spö. Visserligen ville du ju köra nylon. Tror inte de har någon specifik crank variant, eller något jag missat? Jag skulle nog valt en Mojo bass glass i så fall. Hört mycket gott om dem.

                Off topic. Tur att man själv gillar rullfästet på Westin, Älskar deras spön.

                Kommentera


                • #28
                  Ags 3-15 är snabbt men känns väldigt mjukt i aktionen när jag jämför med mina andra Ags. Skulle fungera till cranks med nylonlina. De flesta crankspöna som säljs i Sverige, är för mjuka och gjorda för att fiska med flätlina. Tror att man är tvungen titta på spön tillverkade USA , där man fiskar cranks med nylonlina.

                  Kommentera


                  • #29
                    Det finns Prorex ags crankbait...

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
                      Det finns Prorex ags crankbait...
                      Jag skulle inte kalla det ett crankbaitspö. Det är på tok för styvt. Jag vill ha en mjukare aktion än vad det spöet har.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X