Ambassadeur RCN 40 - trim..? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur RCN 40 - trim..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur RCN 40 - trim..?

    Fick fatt på en Amba RCN 40 som jag tänkte använda för havsöringsfiske. Hade egentligen sikte på en 4600c och sen uppgradera m lite trimdelar. Men 40:an verkade trevlig så provar den istället. Är spolen ok att behålla eller ska man byta till UT istället..? Ide att byta lager till keramiska? Linförardrev tänkte jag byta till lättat + kullagrat, liksom evighetsskruv. Vilken rulle föredras annars, är 40:an värd att lägga ner energi på eller är det bättre att utgå från en 4600 för att göra uppgraderingar?

  • #2
    RCN 40 har väl lite finesser som standard?

    Visst UT-spolen är lättare och stark men tror inte att det skiljer särskilt många gram mellan spolarna. Jag tycker priset inte motiverar m t p att standardspolen redan är lättad samt grund.

    Nu minns jag inte om RCN 40 har dubbelt kullagrad evighetsskruv som standard men minst ett kullager borde den ha. Är mellandrevet standard eller kullagrat?

    I ditt fall skulle jag tro att precis som du säger så är en lättad linförare och keramisk knivbult samt (om nu inte mellandrevet är trimmat) ev. urborrat mellandrev (60kr) eller kullagrat mellandrev vad man kan göra på rullen för att få den att snurra snabbare.

    Med 4000 strlk är den största vinsten att få evighetsskruven att snurra snabbt och lätt eftersom spolen är så snäv (dubbla kullager på evighetsskruven).
    Innan någon går på attack så är det inte mina ord utan Jun Sonodas på japantackle. Känns som att han vet vad han pratar om.

    Personligen tycker jag att det är svårt att avgöra om kullager gör så stor skillnad på kastlängd. Hedgehog har riktigt bra lager iaf.

    Zakdima här har haft en trimmad RCN 40, om han ser kanske han kan ge dig ett utförligare svar.


    Kommentera


    • #3
      Oki, tack för svar! Så, inte dumt att lägga ner lite tid o pengar på att få fart på 40:an istället för en 4600..? Generellt, vad anses om 4000 rullarna just för havsöring..?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Ahkka Visa inlägg
        Fick fatt på en Amba RCN 40 som jag tänkte använda för havsöringsfiske. Hade egentligen sikte på en 4600c och sen uppgradera m lite trimdelar. Men 40:an verkade trevlig så provar den istället. Är spolen ok att behålla eller ska man byta till UT istället..? Ide att byta lager till keramiska? Linförardrev tänkte jag byta till lättat + kullagrat, liksom evighetsskruv. Vilken rulle föredras annars, är 40:an värd att lägga ner energi på eller är det bättre att utgå från en 4600 för att göra uppgraderingar?
        Du kan inte använda en UT spole på en RCN rulle utan att bygga om den, i original har den ett nållager i spolen för att den ska snurra på gavellagren vid kast och spollagren vid invevning.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2021-02-14, 15:21.

        Kommentera


        • #5
          Innebär det att jag är dum som satsar på att försöka få fart på en RCN istället för en "vanlig" 4000 rulle? Eller är RCN spolen jämnbördig med UT spolen..?

          Kommentera


          • #6
            4000 storleken fungerar helt okej till havsöringsfiske - fulltrimmad så flyger beten så långt kastsystemet tillåter. Jag kom 65-70m som längst med full satsning men då var kasten inte kontrollerade och man kan säga att jag tog i.

            Spolen är så pass smal så man skulle kunna fiska utan linspridare - då kastar man väldigt långt.

            Jag hade två 4000 strlk trimmad till tänderna. Den ena sålde jag den andra har jag kvar men funderar på att sälja eftersom jag aldrig använder den längre.

            Fördelen med 4000-rullen kontra en 2500 som många använder till havsöringsfiske är i mitt tycke att utväxlingen är högre, känns rejälare samt att den är billigare i inköp. Dessutom är det hyfsat lätt att hitta trimdelar till den.

            2500 rullen har helt klart bättre förutsättningar för att kasta längre med men trimspolar till avail brukar vara restade. Dessutom vet jag inte om det går att få tag på trimdelar till 2500 från Svängsta längre (dubbelt kullagrad evighetsskruv)? Vevintag är i minsta laget med runt 50cm, går dock att få tag på högre utväxling från japan.

            I mitt tycke fiskar man 4000 rullen av den enkla anledningen att man gillar ambassadeurer. Det går att få den rullen att kasta långt. Tyvärr är det så att vill man kasta långt och bekymmersfritt i blåsiga miljöer så finns en uppsjö andra rullar som med dagens teknik matchar direkt ur kartong. Men det är en annan fråga som kanske inte riktigt hör hemma här.
            Senast ändrad av gabbu; 2021-02-14, 15:49.

            Kommentera


            • #7
              Köpa nåt som är färdigt är trist! :-) Har en 2500 liggande som var det jag från början tänkt försöka få lite extra fart på (även om den funkar fantastiskt fint som den är). Men svårt att hitta delar till nu, ABU lät inte som de hade några trimdelar kvar till denna alls. Så därför jag började titta på 4000 istället. För/nackdelar med RCN kontra "vanliga" 4000, har du några synpunkter där..?

              Kommentera


              • #8
                RCN har helt olagrad evighetsskruv som standard, mellanhjulet är enkellagrat men inte lättat.

                En undring, vad är det som gör att man inte bör köra UT spole, slänga i 2 stycken keram 4*10*4 i spolen och vanliga bussningar i gavlarna?
                Borde bli som en "vanlig" trimmad Amba.
                Blir onödig kostnad om man redan har rullen med rätt spole såklart, men tappar man något tekniskt genom att göra så?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ahkka Visa inlägg
                  Köpa nåt som är färdigt är trist! :-) Har en 2500 liggande som var det jag från början tänkt försöka få lite extra fart på (även om den funkar fantastiskt fint som den är). Men svårt att hitta delar till nu, ABU lät inte som de hade några trimdelar kvar till denna alls. Så därför jag började titta på 4000 istället. För/nackdelar med RCN kontra "vanliga" 4000, har du några synpunkter där..?
                  Skicka ett PM till Zakdima och fråga. Jag är ganska säker på att han ägt både en rcn40 och en trimmad cs4501 pro rocket. Han kan nog ge dig ett bra svar.

                  Kommentera


                  • #10
                    Det är inte likadan spolaxel i dem. Så för att använda UT-spole så måste man specialtillverka en axel. Tror att grabbarna som sålde UT-prylarna gjorde sådana då det begav sig. Har en sån till en 50-modell.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 080 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X