Spinnspö 9 fot max 80-100g - finns det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö 9 fot max 80-100g - finns det?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnspö 9 fot max 80-100g - finns det?

    Har funderat på ett lite längre spinnspö för gäddfisket att para ihop med Tatula 200. Har idag ett Prorex XR 40-80 som är antingen 7,6 eller 8 fot (kommer inte ihåg vilket). I vilket fall så skulle jag vilja testa en 9-fotare för att få ännu lite längre kastlängder och rent allmänt testa hur det känns.

    Tyvärr verkar det vara väldigt svårt, rent av omöjligt, att hitta ett spö i den längden under 120gs klassning. Svartzonker har ett och Daiwa har ett prorex xr men båda är klassade upp till 120. De tyngsta beten jag slänger är stora swim och salmo slider som väger in runt 70g. Känns som att det blir fel med så styva spön. Tycker att nuvarande 40-80 passar riktigt bra. Skulle kunna tänka mig at kanske gå upp liite mer men inte mycket.

    Har kollat runt på de flesta nätbutiker - söders, dogger, böjda spon, jiggar, happy angler osv osv men har bara hittat de här två spöna (och fler som är klassade ännu högre). Verkar som att ska man ha ett spinnspö över 8 fot är det tungt som gäller.

    Nån som kan tipsa om modell som klarar kraven, dvs 9 fot, sweet spot runt 70 g eller rentav har ett 9-fots spö liggande som inte används?






  • #2
    Savage Gear har ett par modeller som stämmer in någorlunda på din beskrivning. XLNT har en 8'3" och Custom Predator har en 8'6". Jag har för mig att Golden Predator har någon modell som stämmer in helt ok på di beskrivning. Överlag finns det ganska få alternativ. Kolla in Sportfiskebodens och Stockholms Fiskes hemsidor så hittar du nog.

    Kommentera


    • #3
      Söders Grim Reaper är väl 9ft och -110gr? =)

      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/s...iske/spinnspon

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
        Savage Gear har ett par modeller som stämmer in någorlunda på din beskrivning. XLNT har en 8'3" och Custom Predator har en 8'6". Jag har för mig att Golden Predator har någon modell som stämmer in helt ok på di beskrivning. Överlag finns det ganska få alternativ. Kolla in Sportfiskebodens och Stockholms Fiskes hemsidor så hittar du nog.
        Tack - har ändå tänkt iallafall 9 fot, tja kanske 8,6 möjligtvis... kanske de där sista tummen inte spelar superstor roll.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
          Söders Grim Reaper är väl 9ft och -110gr? =)

          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/s...iske/spinnspon
          Ja där har vi ju 10 g mindre, tack!

          Sen är ju frågan hur väl klassningen stämmer men har möjlighet att åka in till söders och prata med dem så det är ju ett alternativ!
          Senast ändrad av John A; 2021-02-15, 14:41.

          Kommentera


          • #6
            Ett Daiwa XR 9fot upp till 120gr borde bli perfekt, personligen föredrar jag lite mer pulver i spöna än det jag ska kasta för att det ska finnas kraft att trycka iväg betena samt sätta mothuggen.

            Lina & form på beten speciellt till gäddfiske där man har stora beten & grov lina som ger mkt luftmotstånd är det som begränsar kastlängder.

            Kommentera


            • #7
              Som någon nämnde Savagear Custom Predator 8,6’ upp till -100gram.

              Riktigt fin spöserie, har ett sånt spö jag inte hunnit testa ännu. Känns riktigt fint!!
              Kolla hos skittfiske.no

              Kommentera


              • #8
                Spöt du söker är dessvärre ett spö som inte säljs längre, LF Chopper! Hittar du ett sådant begagnat så kommer det bli ditt favoritspö.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av elgfan Visa inlägg
                  Spöt du söker är dessvärre ett spö som inte säljs längre, LF Chopper! Hittar du ett sådant begagnat så kommer det bli ditt favoritspö.
                  Skriver under på det, köpte mitt för 15 år sedan och trots ett 30-tal spön, mestadels nyare modeller, så är det fortfarande en favorit.
                  Förbannar mig att jag inte köpte ett till medan de fortfarande fanns på Lundgrens....

                  Vill man ha ett riktigt downsize spö 9-10 fot så finns fortfarande LF Suncaster i 9 och 10 fots modeller kvar tror jag.
                  Jag har en Suncaster 9a och det är lika grymt bra som Choppern. Underbart att fiska t ex swim whizz och zalt 40gr och Atom 35gr på.

                  Kommentera


                  • #10
                    Hittade detta på Lundgrens, kanske kan va nåt?


                    Abu Garcia Vendetta Spinn


                    599,00 kr 999,00 kr Spara 400,00 kr
                    (inkl. moms)


                    Abu Garcia Vendetta Spinn
                    902MH 9 Fot 40-80gr är anpassat för spinnare,wobbler, skedar och tailbeten efter gädda.




                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 926 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 455 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 756 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 323 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X