Ny gäddrulle (haspel) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny gäddrulle (haspel)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny gäddrulle (haspel)

    Då så, ännu en gäddrulle tråd i mängden
    Tänkte ge mig på lite mer gäddfiske den här säsongen men kommer förmodligen ändå inte bli den meste fiske sorten, så uber dyra rullar går bort pga det.
    Är lite shimano torsk men börjat kika mer och mer åt daiwa och deras rullar, lite små sugen på att testa nått därifrån (men kanske ändå inte).
    Shimano eller daiwa kommer det iaf bli då det känns som "säkra" kort...Men vilken.

    Rullen kommer hängas på ett Prorex XR classic med klassning 50-100g.
    Spöt i sig är väl förhållandevis lätt, och tänker att rullen kanske inte bör va allt för tung heller för att hålla ner totala vikten lite.
    Tanken rör sig i spannet 3000-4000stl, är dock lite kluven till storlek då jag heller inte vill ha för liten på spöt, 2500 shimano kändes för liten till ändamålet när det provats.
    Ska försöka klämma lite mellan daiwa och shimano för att få lite mer känsla för respektives storlekar då jag fått för mig att det skiljer en del mellan dom.

    Tänker mig ett lin-intag på kanske runt 70-80cm där i kring, kanske inte märks så jätte mycket med vevandet om man går upp 10cm till nått sånt?
    Kommer köras hårda och mjuka beten, både från båt och land.
    Både bräckt och sötvatten.

    Ser gärna att rullen känns stabil i konstruktionen och inte flexar för mycket under belastning, hyfsat med kapacitet för lina, inte jätte tung - kanske runt 200-300g.
    Tåla bruk i bräckt vatten utan att säcka ihop efter en kvart.
    Lin-intag runt 70-80cm där i kring.
    Bra linuppläggning
    Max 2500kr give or take.

    Har spanat lite på följande men säger inte nej till fler alternativ och tankar kring dom och nedan:
    Shimano Stradic FL 4000
    Simano: Sustain Fl 4000
    Daiwa 17 Ballistic LT 4000
    Daiwa 18 Freams LT 4000
    Daiwa 20 Fuego LT 4000
    (ovan daiwa rullar är kanske mer eller mindre same same med olika färger och nått lager extra någonstans?)
    Daiwa 20 BG MQ 4000 (3000)...Lite kluven till lin-intaget på dessa iom att det ligger mellan 93-99cm


    Lite fundersam kring daiwas magseal också, vet itne om man har fått det helt om bakfoten att det är nån form av magnetisk oljefilm som ska täta bättre på nått magiskt sätt?
    Detta torde väl isf även innebära att man bör fortsätta med samma oljetyp när rullen smörjs igen, eller?
    Sett att daiwa även har en del betäckningar med D, C osv på sina hasplar. Vad står dessa för? (compact spole kanske?)


    Mycket text och kluven till max med vad välja =S.



    Senast ändrad av Plumsisjön; 2021-03-02, 18:34.

  • #2
    Om det bara blir fiske efter gädda en liten del av tiden kan du ju köpa dig en okuma ceymar för en typ 5del av din budget och lägga resten av budgeten på annat. Känns som en av de mest prisvärda rullarna på marknaden. Hyffsat lätta och med jäkligt fin linuppläggning med tanke på priset.

    Kommentera


    • #3
      Tanken är att bedriva mer tid till gädda, men det är tanken som sagt och inte ett faktum.
      Men ska försöka iaf för att bättre på egen scoren lite när det gäller gädda =P.
      Har inte en specifik budget så egentligen utan mer lite tanke att inte lägga för mycket på en rulle som sen kanske inte blir över flitigt använd.
      Där av att det finns rullar från tusingen och uppåt i egna tanke listan, sen är jag helt tappad kring Okuma också om man ska va ärlig.
      Varför just daiwa+shimano är nämnda är mer för att dom känns som "bästa" säkra korten i mitt huvud.
      Ska kika lite på rullen du nämner och se vad det kan va för nått =).

      Kommentera


      • #4
        Ta valfri budgetrulle typ ovan eller nåt sånt här

        https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...laguna-lt.html

        är inte så jäkla stirrig på intag själv men leta upp den som ser mest lämplig ut ,4000 är väl vanligaste gäddrullen , brorsan har alltid haft liknande rullar utan bekymmer o sen är märke en smaksak

        Kommentera


        • #5
          Jag har inte erfarenhet av så många rullar, men jag köpte en Daiwa Freams 4000 ifjol som jag är nöjd med.

          Kommentera


          • #6
            När det kommer till rullar kring 1000:- tycker jag att Daiwa numera utklassar Shimano. Det finns två anledningar till detta.

            Anledning 1: Shimano vägrar gå över till "screw-in" vevar (som du skruvar fast genom att veva framåt) i den prisklassen. Istället kör de på hex-vevar, med en hex-formad metallbit som går igenom drevet, och en sorts skruv på andra sidan, för att hålla den på plats. Det är en mycket sämre lösning som ger en mer glappig och därför mindre förfinad känsla. Förfining är något jag värderar förhållandevis högt numera. Dessutom tenderar detta att hålla sämre när det kommer till att göra mothugg på större fiskar.

            Anledning 2: Daiwas drev är större än Shimanos drev, vilket erfarenhetsmässigt innebär att de pallar mer stryk och håller längre. Dessutom är Daiwas rullar kraftigare än Shimanos. Du känner skillnad om du jämför de bredvid varandra. Visst, Daiwas drev är gjorda i zink, ett material som är mindre hållbart en aluminium eller mässing generellt sett, men om man har såpass stora drev som daiwa har kommer de hålla bättre än de flesta dreven, oavsett material.

            Utöver detta tenderar Daiwa att göra lättare rullar. Deras LT serie är fantastisk om du vill ha en lätt rulle, vilket jag anser du bör ha då spöet i fråga är lätt. När det kommer till haspel blir vikten viktig för mig, då gäddfiske med haspel (enligt mig) upplevs slitigare än gäddfiske med multirulle. Kolla in Daiwa Fuego LT (nya modellen), då den är lätt, har ett stort drev och har en "screw-in" vev. Den är dessutom förseglad med mag seal, en magnetisk olja som finns på platser där vatten inte får tränga in. Detta hjälper definitivt mot brackvatteninträngning.

            Tycker du att det är oerhört viktigt att ditt drev är gjort utav aluminium och/eller att du vill kunna serva rullen helt själv (inte skicka in den) kommer Shimano Nasci 4000 vara ett bra alternativ.
            Senast ändrad av Benjamin S; 2021-03-04, 00:56.

            Kommentera


            • #7
              Provade igenom lite olika och Daiwas va dom som kändes bäst mot spöt det ska sitta på.
              Så det blev en Fuego som lite test and try och se om butiks testandet visar sig bli lika bra irl.
              Klämde lite på en BG MQ också och blev helt klart sugen på att prova på en sån fast i mindre size till en annan uppsättning...Lite lågpris lillebror till dom riktigt dyra dyrgriparna med typ samma chassi uppbyggnad m.m.
              Senast ändrad av Plumsisjön; 2021-03-09, 23:14.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                *Text*
                Tycker du att det är oerhört viktigt att ditt drev är gjort utav aluminium och/eller att du vill kunna serva rullen helt själv (inte skicka in den) kommer Shimano Nasci 4000 vara ett bra alternativ.
                Lite dum fråga kanske, du skriver om att kunna serva själv, är det problematiskt att serva daiwas rullar själv när det gäller dom som har magseal?
                Tänkte om oljan/fettet är nått super hemligt som bara går att få tag i från NASAs kassaskåp och på Daiwas service center.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Plumsisjön Visa inlägg
                  Lite dum fråga kanske, du skriver om att kunna serva själv, är det problematiskt att serva daiwas rullar själv när det gäller dom som har magseal?
                  Tänkte om oljan/fettet är nått super hemligt som bara går att få tag i från NASAs kassaskåp och på Daiwas service center.
                  Ungefär så. Magseal finns inte att köpa själv. Du måste skicka in rullar med Magseal till Daiwa för att serva dem på ett bra sätt. Sen finns det magnetiska ferrofluider att köpa, men det är inte billigt. Till high end rullarna med MQ (Monocoque) design behöver du ett speciellt Daiwa-verktyg. Det finns att få tag av några som tillverkar egna, men detta är svårt och hyfsat dyrt. Du behöver inte tänka på något av detta om du skickar in rullarna till Daiwas servicecenter.

                  Kommentera


                  • #10
                    https://www.dittdrag.se/rullar/dam-quick-5/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 620 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 583 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 301 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X