Ett vettigt gäddspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett vettigt gäddspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ett vettigt gäddspö

    För ett par år sedan väcktes mitt intresse för fiske. Jag köpte på mig lite prylar och jagade mest abborre från bryggan vid sommarstugan. Största delen av tiden ägnades dock åt att hjälpa sonen, 4 år, att meta. När vi satt där en sommarkväll slog det till ett jätteplask 20 meter ut. Jag ryckte åt mig pappas påk till kastspö och hivade ut en sked mot plasket. Det small i princip direkt och sedan fick sonen med min assistans veva hem en gädda större än vad jag trodde fanns. Den slet sig precis när jag skulle håva den, och jag var ärligen ganska lättad över den saken. Det var säkert en fullt normal gädda för er proffs, men för mig var det en nästan övernaturlig upplevelse. Så även för sonen som fortfarande pratar om den där gäddan och att vi måste fånga den.

    Nåväl, jag har sedan dess fått blodad tand efter gädda och är nu på jakt efter ett vettigt gäddspö. Jag trivs bra i haspel-världen tills vidare.

    Jag har redan införskaffat ett Prorex XR-spö klassat 50-100, en Nasci 4000 samt en Daiwa Fuego 4000. Jag behöver dock två uppsättningar och det jag nu är ute efter är ett något lite lättare gäddspö runt 8 fot med klassning på ca 30-80 någonstans att para med någon av de två rullarna. Sweetspot vill jag ska ligga på runt 50 g någonstans. Budget ca 1 000 kr.

    De jag väljer mellan är främst dessa två:
    Golden Predator Haspelspö 8´ (240 cm) 30-90 g, 1 100 kr
    https://sportfiskeboden.com/products...a76f0ba4&_ss=r

    Fladen Vantage Predator Haspel - 8" 240cm -80g, ca 500 kr
    https://fladenfishing.se/en/product/vantage-predator-2/

    Hur hade ni resonerat? Fler tips jag borde kika på? Jag är relativt ny på detta men gillar bra prylar och satsar gärna på saker jag tycker är kul.

  • #2
    hej,
    inte riktigt mitt område men jag tittade själv på ett svart zonker the horizon en gång i tiden som jag tyckte kändes väldigt mycket spö för pengarna
    Shimano Yasei BB Pike 30-90g hade jag också kikat på även om det ligger något över ditt tänkta pris.

    eller, om du är nöjd med ditt prorex så varför inte leta efter ett till fast i 40-80g klassen.
    Eller håll koll på begagnat marknaden. Prorex är överlag väldigt populära och dyker upp på köp o sälj med lite jämna mellanrum verkar det som.

    Kommentera


    • #3
      Ja begagnat är ett bra tips, om bland annat Fladenspöt kan du läsa om här http://fiskebroder.blogspot.com/2016/11/?m=1
      Goldenspöt är kan vara baserat på Savage Gear klinga och mitt SG XLNT 8'6" 30-80g spinn gillar jag iaf... inte en påk utan lagom mjuk topp å ryggrad, kanske halvaktion som man sa förr...

      På pappret låter ett -90g spö som väldigt nära ditt 50-100g spö... helst bör du iaf känna på dem å jämföra hur du upplever dem.

      Finns nästan lika mänga spön som åsikter .om vad som är rätt spö men ett 8'6" är inte fel från land!

      Slutligen välkommen till fisket, ett nyttigt men i bland dyrt nöje!
      Senast ändrad av anteman; 2021-03-05, 16:42.

      Kommentera


      • #4
        Här på internätet kommer du få alla möjliga svar.
        Daiwa, Westin, Abu unt so weiter...

        En fråga jag tänker på är varför ha flera uppsättningar? Mer än att det "ser fräckt ut"...
        Ser många här i Malmö kanal som har både 2-3 och 4 spön med sig för några timmars fiske kvällstid. Aldrig förstått det.

        Men men, med det sagt, det bästa du kan göra är löp, cykla, kör (men undvik kollektivtrafiken i största möjliga mån) till närmaste återförsäljare av spön.
        Där kan du klämma, känna och lukta på grejerna, få hjälp direkt i butiken med att kanske sätta på rulle, torrvifta osv.
        Det spöt som jag gillar, t.ex Westin W3 -80gr, kanske är heeeelt uppåt väggarna för dig.
        Du kanske hittar en kärlek i spöna som står i hyllan som ingen tänkt på att ens nämna här på w.w.w-boxen

        Knaeck og braek som danskarna säger...

        Kommentera


        • #5
          Yasei har jag faktiskt hört fler som talat gott om. Gränsfall budgetmässigt, och hade gärna sett att det var något lite kortare, men inte uteslutet ändå. Någon som har uppfattning om hur det står sig mot Golden Predator-spöet? Vill gärna ha en bra matchning mot främst Nascin eftersom Daiwa-rullen känns som gjuten till Prorex-spöet. Jag har sett att det finns en något lättare klass av Prorex, men roligare att testa något annat tänker jag när man ändå är ny i gamet. Sedan sa de på Söders sportfiske där jag köpte spöet att skillnaden mellan 40-80 och 50-100 i den spöserien var högst marginell.

          Anledningen till att jag behöver två uppsättningar är för att jag vill ha ett gäddspö och ett abborrspö här i hemmet (har ca 1 km till Vallentunasjön). Sedan har vi en stuga någon timme bort där jag vill ha liknande uppsättningar för att slippa packa med allt i redan överfull bil.

          I stugan där jag fiskar mest från brygga eller båt har jag ett mycket lätt litet spö Shimano Catana 3-14 g, samt, hade jag tänkt, ett av gäddspöseten.
          På hemmaplan där jag inte har tillgång till båt tänkte jag ha det andra gäddsetet samt ett Svartzonker 9,2" på 6-28 g. Behöver hitta någon vettig avvägning mellan skogspromenaden till sjön och behov av kastlängd från klippor, men jag upplever Svartzonkern som för lång för min smak. Därav att jag tittar på något runt 8" för gäddspöet.

          Anledningen till att jag nu letar ett lite lättare gäddspö än det jag har är för att det är ett rätt stort gap i nuvarande spöuppsättning mellan Svartzonkern 6-28 och Prorexen 50-100.
          Senast ändrad av Perkules; 2021-03-05, 11:01.

          Kommentera


          • #6
            Var på vippen att klippa till på ett Yasei, men SZ Horizon ligger ju bra till i pris och de har en variant på 7,9 ft på 30-90 samt en på 9 ft med intervallet 30-120 som kanske kan vara något. Har någon koll på om dessa är över- eller underklassade (eller rättvisande såklart)? I alla fall 30-120 känns som ett misstänkt brett spann...

            Kommentera


            • #7
              En fråga jag tänker på är varför ha flera uppsättningar? Mer än att det "ser fräckt ut"...
              Har alltid två gäddspön i båten. Förutom att extraspöet mest är i vägen så är det min försäkring att den dyrbara fisketiden kan nyttjas.
              Ett professional overrun eller knäckt spö betyder inte automatisk upptagning av båten och hemfärd.
              Hängslen och livrem! <3

              On topic så tycker jag Prorex xr är superfina spön. Kan ibland hittas kring tusenlappen på rea och finns i tex 30-70gr. Riktig wobblerkatapult
              Senast ändrad av Test005; 2021-03-06, 09:00.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
                Här på internätet kommer du få alla möjliga svar.
                Daiwa, Westin, Abu unt so weiter...

                En fråga jag tänker på är varför ha flera uppsättningar? Mer än att det "ser fräckt ut"...
                Ser många här i Malmö kanal som har både 2-3 och 4 spön med sig för några timmars fiske kvällstid. Aldrig förstått det.

                Men men, med det sagt, det bästa du kan göra är löp, cykla, kör (men undvik kollektivtrafiken i största möjliga mån) till närmaste återförsäljare av spön.
                Där kan du klämma, känna och lukta på grejerna, få hjälp direkt i butiken med att kanske sätta på rulle, torrvifta osv.
                Det spöt som jag gillar, t.ex Westin W3 -80gr, kanske är heeeelt uppåt väggarna för dig.
                Du kanske hittar en kärlek i spöna som står i hyllan som ingen tänkt på att ens nämna här på w.w.w-boxen

                Knaeck og braek som danskarna säger...
                ---------------------------------------------------------------

                Hej Mijni;

                När jag spinnfiskar efter Gädda från båten har jag alltid två eller tre färdigtacklade spön i båten med olika beten..

                Detta är för att jag ska kunna fiska på olika djup och med olika gång och färger på mina Gäddbeten...

                Om jag får en större Gädda som följer efter mitt bete utan att hugga då vill jag snabbt kunna presentera ett nytt bete med annan gång i vattnet eller annan färg som bättre lockar till hugg....

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera


                • #9
                  Flera uppsättningar förstår jag väl, ffa i en båt...
                  fiskar sällan från land men gjorde jag det efter borre med såväl wobbler, twitchbeten som jigg en och samma dag så blir ju iaf 2 kit klart trevligare å bättre anpassat till vikter och metod.

                  Kör jag borre och gädda från båt så har jag isf 2-3 kit i var liggandes i spöfacket för olika betesvikter och sällan "gäster" så nån fräck imp-faktor finns inte på kartan... fattar inte, tror nån att en vanlig Audi på uppfarten får "wow-kommentarer"??

                  till TS var du inte ute efter ett kastvitsmässigt lättare kit än befintligt 50-100g? Ett -90g eller t o m -130g spö låter fel då...
                  Senast ändrad av anteman; 2021-03-06, 21:06.

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej!

                    Jag har fiskat igenom en mängd spön och tycker att dessa är riktigt bra och prisvärda:

                    Haspel:
                    https://www.dogger.se/companion-pike-h-8-3

                    Spinn:
                    https://www.dogger.se/companion-pike-xh-8-3

                    Köp båda och du kommer bli nöjd! Skönt att variera mellan haspel och spinn.

                    Skitfiske!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 456 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 758 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 325 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X