Ett vettigt gäddspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett vettigt gäddspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Perkules Visa inlägg
    Tänkte att jag var skyldig en uppdatering för någon som undrar. Det blev till slut ett Savage Gear, men en kortare och lättare variant än vad jag hade tänkt. Valet föll på ett XLNT3 7" på 20-60 gram. Ser framför mig att jag kommer fiska mer från båt framöver och jag använder ändå sällan drag över 60 gram, så det fick bli så. Jag har endast hunnit med en handfull kast i viktspannet 30-50 gram än så länge och initiala intrycket var att det är något mjukare än vad jag hade väntat mig. Verkar trivas bäst runt 30-40 gram ungefär, men behöver bekanta mig mer med det för att kunna uttala mig mer säkert. Otroligt vackert spö får jag dock säga!

    *edit: Jag ska se till att lägga en beställning på en rulle från Sportfiskeboden för att ändå gynna den butik där jag fick tips och goda råd från (tack Benjamin S ).
    Snällt sagt av dig!

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Perkules Visa inlägg
      För ett par år sedan väcktes mitt intresse för fiske. Jag köpte på mig lite prylar och jagade mest abborre från bryggan vid sommarstugan. Största delen av tiden ägnades dock åt att hjälpa sonen, 4 år, att meta. När vi satt där en sommarkväll slog det till ett jätteplask 20 meter ut. Jag ryckte åt mig pappas påk till kastspö och hivade ut en sked mot plasket. Det small i princip direkt och sedan fick sonen med min assistans veva hem en gädda större än vad jag trodde fanns. Den slet sig precis när jag skulle håva den, och jag var ärligen ganska lättad över den saken. Det var säkert en fullt normal gädda för er proffs, men för mig var det en nästan övernaturlig upplevelse. Så även för sonen som fortfarande pratar om den där gäddan och att vi måste fånga den.

      Nåväl, jag har sedan dess fått blodad tand efter gädda och är nu på jakt efter ett vettigt gäddspö. Jag trivs bra i haspel-världen tills vidare.

      Jag har redan införskaffat ett Prorex XR-spö klassat 50-100, en Nasci 4000 samt en Daiwa Fuego 4000. Jag behöver dock två uppsättningar och det jag nu är ute efter är ett något lite lättare gäddspö runt 8 fot med klassning på ca 30-80 någonstans att para med någon av de två rullarna. Sweetspot vill jag ska ligga på runt 50 g någonstans. Budget ca 1 000 kr.

      De jag väljer mellan är främst dessa två:
      Golden Predator Haspelspö 8´ (240 cm) 30-90 g, 1 100 kr
      https://sportfiskeboden.com/products...a76f0ba4&_ss=r

      Fladen Vantage Predator Haspel - 8" 240cm -80g, ca 500 kr
      https://fladenfishing.se/en/product/vantage-predator-2/

      Hur hade ni resonerat? Fler tips jag borde kika på? Jag är relativt ny på detta men gillar bra prylar och satsar gärna på saker jag tycker är kul.
      HEJ perkules. Jag har ett bra spö ute på annons. Funkar både kasta 50g upp till 170g

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 299 svar
      262 617 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg barnmorskan  
      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
      858 svar
      139 401 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg gaddivar  
      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
      1 031 svar
      193 582 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
      7 svar
      2 141 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg billion
      av billion
       
      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
      79 svar
      12 300 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Torekrok  
      Arbetar...
      X