Knyta wiretafs, vad gör jag för fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knyta wiretafs, vad gör jag för fel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Knyta wiretafs, vad gör jag för fel?

    Hjälp! Min knut blir inte som på instruktionsbilden, vad gör jag för fel?

    Det skulle ju vara väldigt smidigt om det funkade att knyta wiretafsar precis som fluorocarbontafsar, men jag lyckas helt enkelt inte utan att wiren krullar sig...

    Är det bara jag som är en sopa eller är det inte så enkelt som beskrivningen får det att framstå som?
    Hur brukar ni som knyter wire göra?

    Click image for larger version

Name:	wireknut.png
Views:	445
Size:	1,80 MB
ID:	2574597

    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
    Hjälp! Min knut blir inte som på instruktionsbilden, vad gör jag för fel?

    Det skulle ju vara väldigt smidigt om det funkade att knyta wiretafsar precis som fluorocarbontafsar, men jag lyckas helt enkelt inte utan att wiren krullar sig...

    Är det bara jag som är en sopa eller är det inte så enkelt som beskrivningen får det att framstå som?
    Hur brukar ni som knyter wire göra?

    Click image for larger version

Name:	wireknut.png
Views:	445
Size:	1,80 MB
ID:	2574597
    Tja, jag vet inte vad du gör fel!
    Jag kan inte peka på något direkt på fotot.
    Blöter du tafsen innan du drar ihop knuten?
    Lägg den mellan läpparna och blöt den ordentligt.
    Jag är beredd att ta mig an ditt problem om du är villig att skicka upp lekare och en bit tafsmaterial till Kalix.
    Jag har vid mete efter gös bara knutit 0,60-0,70 mm nylonlina och jag fick även en och en annan gädda vid dessa tillfällen när jag metade gös och har aldrig förlorat en gös eller gädda under alla mina fisketimmar på sjön och det var väldigt intensivt under 70-talet och hela 80-talet.
    Du kan pm:a mig om du är intresserad.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Då det är coated wire så gör du lättast som så här:

      Trä igenom wiren genom beteslåset. Tvinna wirestumpen runt wiren. Värm försiktigt med en tändare så coatingen smälter ihop men inte så mycke så att den bränns sönder eller bränns bort.

      6-8 varv när du tvinnar är lagom.

      Finns massa wideos på youtube. Bla med Mr Bauer från Vision.

      Var själv skeptisk tills kag prova. Drog isönder en tafs med vilje. Fick slita som ett djur. Trodde tafsen skulle smälla där den var tvinnad. Men ikke. Den small mitt på tafsen.

      Kommentera


      • #4
        Låt oss säger du vill knyta fast en lekande i tafs matrialet.
        När du slagit önskad knuten ska du hålla i lekandet och dra försiktigt i stumpen av tafsmatrialet. DVS biten du ska trimma bort efteråt.
        Drar man i själva tafsen får mar en grisekno.

        Kommentera


        • #5
          annars tycker jag själv att en "enklare" knut är att föredra när det kommer till att knyta vajjer.

          jag kör perfection loop mestadels på mina vajjertafsar, nu kör jag inte (längre) med överdragen utan kör med naken vajjer, men funkar minst lika bra på coated att göra en perfection loop och sen vira ändstumpen runt å smälta som esox88 tipsar om, på så vis får man både knut och smältning, själv kör jag så men på naken vajjer (då får man förvärma ändstumpen å vira tight bara)

          mvh/peter
          Senast ändrad av Gädd-jos; 2021-03-28, 07:53.
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #6
            Tack för tipsen!

            Provade att fukta tafsen, det gjorde ingen skillnad tyvärr.

            Om jag drar åt den ordentligt via "stumpänden" först så går det att få det bättre, men den vill fortfarande få ett litet krull när man drar åt det sista via huvuddelen, det är alltså åtdragningen när sista biten passerar lekandets ögla som får den att kinka. Går säkert att få till det bättre med lite träning.

            Har också testat att tvinna och smälta, även om det känns lite för simpelt så verkar det ju inte vara några problem alls med hållfastheten, så jag kommer testa att köra på det ett tag och se hur det funkar i verkligheten!


            Kommentera


            • #7
              precis som du upplever tycker även jag det blev då jag höll på å knyta vajjer me lite mer "komplexa" knutar som kräver att man, eller som man själv iaf vill, drar åt den "tight" för att det ska se snyggt ut, har lust att, likt ett sånt plastigt presentsnöre mot en sax, vilja krulla sig mot lekandets "vassa" ögla (roligt sidospår där är att jag är heeeelt hoppllst usel på att få just presentsnöre att just krulla sig...)

              men som du säger så funkar helt klart att bara vira den runt å smälta fint det med, annars om man känner sig osäker på den metoden så rekommenderar jag kombon av perfection loop (som man inte behöver dra åt tight) och att vira runt å smälta fast ändstumpen (eller om man kör naken vajjer behöver man bara värma ändstumpen å sen vira den runt tight).

              och testar du perfection loop (som är en sjukt simpel knut) så äre bara att forma ögla #1, sen sätta lekandet (eller vad än man vill ha hängande i änden av tafsen) innan man formar ögla #2, då drar man sen lekandet man satt dit genom ögla #1 sen bara...

              mvh/peter
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                precis som du upplever tycker även jag det blev då jag höll på å knyta vajjer me lite mer "komplexa" knutar som kräver att man, eller som man själv iaf vill, drar åt den "tight" för att det ska se snyggt ut, har lust att, likt ett sånt plastigt presentsnöre mot en sax, vilja krulla sig mot lekandets "vassa" ögla (roligt sidospår där är att jag är heeeelt hoppllst usel på att få just presentsnöre att just krulla sig...)

                men som du säger så funkar helt klart att bara vira den runt å smälta fint det med, annars om man känner sig osäker på den metoden så rekommenderar jag kombon av perfection loop (som man inte behöver dra åt tight) och att vira runt å smälta fast ändstumpen (eller om man kör naken vajjer behöver man bara värma ändstumpen å sen vira den runt tight).

                och testar du perfection loop (som är en sjukt simpel knut) så äre bara att forma ögla #1, sen sätta lekandet (eller vad än man vill ha hängande i änden av tafsen) innan man formar ögla #2, då drar man sen lekandet man satt dit genom ögla #1 sen bara...

                mvh/peter
                Testade perfection loop nu, den verkar ju lovande! hade fått för mig att det var en krånglig knut men den är ju superenkel!

                Tack för tipset!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                107 svar
                23 932 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Utter
                av Utter
                 
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 295 svar
                261 888 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                852 svar
                138 376 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg El_Kebabo  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 030 svar
                192 670 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 082 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Arbetar...
                X