Tips på grymma lågprofilare gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på grymma lågprofilare gäddfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på grymma lågprofilare gäddfiske

    Hej

    Har ni något tips på fina lågprofilare till gäddfiske förutom Tatula 300, Tranx, Revo beast, Curado K som är kanske snäppet vassare än ovan nämnda?

    Tycker om att prova ny utrustning och funderar på att plocka bort Revo beast och uppgradera med något annat istället.

    Hur är tex Zillion? Gärna något japanskt som drar in runt 70-80cm vevtag

  • #2
    Hur känns Tatula 300?
    Lite sugen på Tatulan är man ju.

    I Daiwa serien så rullar jag själv Lexa 300, supernöjd.

    //F
    Sportfiskar!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Fresse Visa inlägg
      Hur känns Tatula 300?
      Lite sugen på Tatulan är man ju.

      I Daiwa serien så rullar jag själv Lexa 300, supernöjd.

      //F
      Tatulan är riktigt fin. Känns väldigt robust så den kommer jag absolut behålla

      Kommentera


      • #4
        Kommer ut enstaka limiterad upplagor i Japan på Daiwa Z2020. Det är väl den låprofilaren som finns att tillgå i ”high end” klass i size med de du nämnde.
        Alternativt kolla eBay efter beg Z200 (EU/US version) / Z2020 (jdm).

        Kommentera


        • #5
          Den utgående Daiwa Zillion TW HD 1520 hade jag för ett litet tag sedan. Den kändes mycket gedigen och förfinad, tills det att jag hade spolat på lina då den plötsligt började kännas "torr". Det kändes som att det saknades fett på dreven och den där nya och förfinade försvann. Jag försökte, via butiken personen som köpte den handlade hos (det var en present), få Daiwa att åtgärda problemet, men de var usla på att svara på serviceärenden. Det var alltså Daiwa Scandinavia som inte var bra, butiken gjorde allt de kunde. Jag skickade tillbaka den. Med det sagt så tror jag verkligen rullen är bland de bättre lågprofilare som existerat på Sveriges marknad. Att det är lite fett på dreven går att åtgärda, men jag hade ingen lust att bryta garantin. Får du ett bra exemplar kommer den troligtvis vara helt fenomenal.

          För övrigt tror jag att Shimano Bantam MGL hade funkat till gädda. Spontant känns den otroligt överbyggd och robust till abborre (det är en bra grej). Den är i princip supportad så bra det bara går. Visst, den har micro drev, men sådan där bra pionionsupport och huvuddrevssupport skojar man inte bort. Den måste hålla till gädda. Jag skulle dock inte kasta mer än ca 80-100 g med den tror jag. Själv har jag en till abborre och robustare rulle är svårt att hitta.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
            Kommer ut enstaka limiterad upplagor i Japan på Daiwa Z2020. Det är väl den låprofilaren som finns att tillgå i ”high end” klass i size med de du nämnde.
            Alternativt kolla eBay efter beg Z200 (EU/US version) / Z2020 (jdm).
            Ja den är klart exklusiv, stod mellan den och en Shimano Calcutta DC för mig typ 2014... och lite down-size i åtanke. DC finns fortfarande men Daiwas 3D Mag Brake eller var den hette är ett stycke teknisk historia fast modern ändå.

            Kommentera


            • #7
              Hur känns Curado K? Nöjd? Fördelar och nackdelar?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
                Hur känns Curado K? Nöjd? Fördelar och nackdelar?
                Den är mycket trevlig. Hade en 201 tidigare men nu trillar det snart hem en 301. Skulle säga att det är en Tranx i grunden med nytt skal och ny utväxling. Lite mjukare vev också får jag känslan av.

                Kommentera


                • #9
                  Och tack för svar bästa MFEGFT och Benjamin S

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg

                    Den är mycket trevlig. Hade en 201 tidigare men nu trillar det snart hem en 301. Skulle säga att det är en Tranx i grunden med nytt skal och ny utväxling. Lite mjukare vev också får jag känslan av.
                    Den känns mjukare i invevningen för att det är en bussning i basen på huvuddrevsaxeln på en tranx och ett kullager i basen på samma axel på en Curado 301. Tranxen har en bussning där för att det är en rulle gjord för att fiskas i saltvatten och det känns väldigt mycket om det kullagret korroderar, vilket det förr eller senare gör om du fiskar brackvatten eller saltvatten. I mina ögon är bussningen en uppgradering om man ska fiska i bräckt vatten.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X