Överdimensionerad spöring på haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Överdimensionerad spöring på haspel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Överdimensionerad spöring på haspel?

    Köpte mig ett 3-15gr hurricane nordic native haspelspö att ha till lätt borrefiske och regnbåge, och blev lite fundersam när jag fick hem det. Första spööglan närmast handtaget är sjukt stor jämfört med de andra, ser ut som en ögla man normalt sett sätter först på ett havsfiskespö eller en grövre gäddpåk. Vad kan vara tanken bakom detta? Mer utrymme när linan ska hasplas av? Inga andra spön jag äger ser ut på detta sättet. Det påverkar säkert inte funktionen negativt, alla som testat det verkar skitnöjda men jag har en tendens att störa mig på småsaker ibland och blir bara lite fundersam. Ser väldigt märkligt ut på ett så lätt spö som är tänkt till finlir och småbeten. Tankar?


  • #2
    Ja hur stor är stort? Diameter på första ring? Bilden ”ljuger” tagen i den vinkel du valt. Finns också lite ”olika skolor” om hur stor den första spöringen ska vara. Billigare spön har nog mer ofta en stor ring nedtill och dessutom, inte sällan grövre tillverkad med mycket metall och tjock insats i ringen.

    Kommentera


    • #3
      Diametern (innermåttet) är 25mm på första öglan och 12mm på nästa ögla. På mitt andra spö med samma längd och kastvikt är första öglan 15mm och andra öglan 10mm.

      Kommentera


      • #4
        Ser ut såhär i jämförelse.

        Kommentera


        • #5
          Ja det finns som sagt olika "skolor" om vad som är bäst ur t ex kastsynpunkt. Rent estetiskt föredrar jag något mindre och smäckra öglor

          Till ett -15g spö med tunna linor skulle jag föredra mindre än 25 mm, onödigt stort om du frågar mig. Högg en näve, dessa rör sig från ca 22 mm (tyskt karpspö 3lbs) till 14 mm på ett Shimano 7'8"ML 5-20g spö.
          Den relativt smäckra öglan på det bruna spöt är klassat -130g (en Westinsk överdrift...)

          Click image for larger version

Name:	20210602_173728.jpg
Views:	537
Size:	2,07 MB
ID:	2579643

          Du får stå ut eller byta spö eller öglan!

          Kommentera


          • #6
            Håller med, föredrar också mindre och tycker om när det är så slimmat som möjligt rent estetiskt. Får se hur jag gör, jag gillar spöt i övrigt väldigt mycket så man kanske kan försöka tänka bort det. Tack för att du tog dig tid att fota och mäta lite spön!

            Kommentera


            • #7
              Mindre ringar närmare rullen skapar ju lättare vibrationer i spöet vid invevning. Så finns fördelar med ha stor ring närmast rullen, gärna så långt ifrån rullen som möjligt också. Nackdelen är ju att det blir lite tyngre.

              Kommentera


              • #8
                Jag tror på så många och små ringar som möjligt om man fiskar uteslutande med superlina. Var skeptisk först, men troende nu

                https://youtu.be/zvqHrYtBFuw
                Min blogg!

                Http://www.fishin.se

                Kommentera


                • #9
                  Ja det finns olika idéer kring detta.
                  Antingen stryper man linspiralen från rullen stegvis med större ringar å successivt mindre eller så mer direkt med en relativt liten förstaring eller som t ex American Tackle MicroWave

                  Tenryu och liknade spön från Japan har ju vissa spöserier med både ovanligt många och relativt små, nätta ringar, tänket bakom det vet jag inget om, lägsta totala friktion kanske. Förr hade i vart fall surfcastingspön få och stora spöringar och det kanske behövs med tunga 100-250g vikter och kraftig lina och stor diameter på spolen...

                  Frågan är hur stor nytta det gör på spön för 6-13 fot och beten 5-50g samt tunn nylon eller flätlina? Tror inte det spelar så stor roll och relativt små inte alltför få tilltalar mitt öga mest...
                  Senast ändrad av anteman; 2021-06-05, 04:49.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                  107 svar
                  23 932 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 295 svar
                  261 886 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  852 svar
                  138 373 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg El_Kebabo  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 030 svar
                  192 670 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 075 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Arbetar...
                  X