Abborrspö för jerk/twitch - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrspö för jerk/twitch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborrspö för jerk/twitch

    Hej, jag tittar runt efter ett spö för jerkbait fiske efter abborre. Så vill gärna ha lite tips på spö för Max 1000kr. Har tittat lite på draugen d4 7fot, savage gear sg2 medium game trigger 5-20g och svartzonker black series ”the horizon” 5-20g. Någon som har förslag på bra spö eller använt dessa spön till jerkfiske?
    Senast ändrad av AeI; 2021-06-03, 11:23.

  • #2
    Jag skulle säga att någon variant av Daiwa Procylon troligtvis passar till jerk/twitch. Spöet bör dock vara styvt, ha en kastvänlig ryggrad som laddar bra i kasten med beten på ca 8 till 18 g (spön med kastvikt upp till 25 g brukar vara bra) men det bör också ha ett kortare bakhandtag så att du inte slår in handtaget i bröstkorgen eller magen när du jerkbaitfiskar. Längden bör inte överstiga 7'3". Jag använder själv ett Armada Golden Feather 7 fot med 25 g kastvikt och den längden på bakhandtaget, samt den aktionen är suverän på beten som Strike Pro Inquisitor, DUO Realis, Berkley Cutter, Strike Pro Strike Jr, Berkley Juke etc. Kanske att ett Armada Silver Feather, spöet under Golden Feather i prsiklass, skulle funka till jerkbaitfisket, men det var ett tag sedan jag kände på ett sådant.

    Kommentera


    • #3
      Själv fiskar jag med ett Sportex Black Pearl. 6.6 fot långt, snabb aktion och kastvikt till -28. Det ligger runt 1500 så det är lite i överkant prismässigt.
      ​​​​​​Skulle gärna rekommendera ett spö med mediumfast om du ska köra flätlina. Annars får man twitcha lugnt eller köra FC rakt av.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
        Själv fiskar jag med ett Sportex Black Pearl. 6.6 fot långt, snabb aktion och kastvikt till -28. Det ligger runt 1500 så det är lite i överkant prismässigt.
        ​​​​​​Skulle gärna rekommendera ett spö med mediumfast om du ska köra flätlina. Annars får man twitcha lugnt eller köra FC rakt av.
        Fluorocarbon är alltid att föredra till jerkbaitfiske efter abborre enligt mig, så jag håller med om att köra FC rakt av. Eventuellt en lång fluorocarbontafs knuten till flätlinan, men fördelarna med fluorocarbon som huvudlina till jerkbaitfiske överväger fördelarna flätlinan har.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Fluorocarbon är alltid att föredra till jerkbaitfiske efter abborre enligt mig, så jag håller med om att köra FC rakt av. Eventuellt en lång fluorocarbontafs knuten till flätlinan, men fördelarna med fluorocarbon som huvudlina till jerkbaitfiske överväger fördelarna flätlinan har.
          Det enda jag har problem med är att FC ofta reser sig på spolen. Men iofs har jag inte haft ett optimalt spö till det fisket, så med ett spö som laddar bättre och en 12ib FC så borde problemet gå att minimera. Sen är jag lite lat och inte ställer in bromsen optimalt då jag bromsar upp med tummen så det går fortare att fiska när man byter beten.
          ​​​​​Haft en tre meter lång tags FC till flät som kompromiss, men flätlinans flytkraft ställer till det med suspendingbeten.
          Senast ändrad av Ziggystardust; 2021-06-08, 11:41.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

            Det enda jag har problem med är att FC ofta reser sig på spolen. Men iofs har jag inte haft ett optimalt spö till det fisket, så med ett spö som laddar bättre och en 12ib FC så borde problemet gå att minimera. Sen är jag lite lat och inte ställer in bromsen optimalt då jag bromsar upp med tummen så det går fortare att fiska när man byter beten.
            ​​​​​Haft en tre meter lång tags FC till flät som kompromiss, men flätlinans flytkraft ställer till det med suspendingbeten.
            Spöet har definitivt lite att göra med hur FC "laddar," men de spöna jag använder (Armadas spön) verkar faktiskt ladda nästintill optimalt med FC. Jag bromsar alltid med mycket tumme. Daiwas rullar (som jag använder till jerk/twitch) går att tweaka väldigt bra, men jag brukar alltid köra lite lösare bromsar och lite glapp fram och tillbaka med spolen för att få till bästa möjliga kastlängd och kontroll.

            Jag skrev en del om varför fluorocarbonlinan är så optimal till jerk/twitch/spybaiting i den här tråden (om vi vill prata lina kan vi skriva där så slipper vi gå för mycket från ämnet i den här tråden): https://www.fiskesnack.com/forum/all...ll-abborrfiske

            Kommentera


            • #7
              Finns mycket tycke och smak vad gäller spön så pröva helst vad du gillar. Kort bakhandtag är smidigt, mina har 26-27 cm från trigger till buttändan vilket funkar för mig.
              Vill gärna ha en lite mjukare topp och tja halvaktion, inte alltför toppigt då jag kör tunn flätlina med FC tafs, orkar inte dra med ett kit till med enbart FC och det funkar det med

              (men kanske inte lika bra om man verkligen vill få ned betet djupt? Hur mycket en flätlina lyfter en suspending bete och några meter FC vete katten, får nog vara långa pauser då eller? Är förresten lyft då när det väl sker sämre än att det sjunker...?)

              Har inga fina, dyra spön men Berkley Air ML 6'6" C 5-20g gör jobbet bra med lättare beten upp till ca Rapala Shadow Rap Deep vars sked inte är allför kraftig att jobba med.
              Spro Freestyle Skillz V2 Versatile BC 5-24g funkar bättre för lite tyngre större beten, kör t ex Storm Rattlin minnow Deep som mest med det spöt.
              Senast ändrad av anteman; 2021-06-08, 17:02.

              Kommentera


              • #8
                Använder bara mitt Gunki Shigeki C190M/ML 5-18gr till jerk/popper för borre. Det är helt fantastiskt för det ändamålet. Perfekt svikt i toppen och maximal känsla för detta fiske. Dessvärre finns det inga nya att köpa av dessa kvar dessutom var de väl lite dyrare i inköp.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har samma undran som TS men för mej kan dom kosta lite mer. Skulle vilja ha några förslag både spinn å haspel. Twitch/Jerk, crank och vanlig jigg. Har ett prorex 10-30 spinn å ett gunki Kaze 7-25 typ. Vad skulle ni använda dom till?
                  Hoppas det är ok att låna tråden lite. Kändes onödigt med nästan samma fråga.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av mini72 Visa inlägg
                    Jag har samma undran som TS men för mej kan dom kosta lite mer. Skulle vilja ha några förslag både spinn å haspel. Twitch/Jerk, crank och vanlig jigg. Har ett prorex 10-30 spinn å ett gunki Kaze 7-25 typ. Vad skulle ni använda dom till?
                    Hoppas det är ok att låna tråden lite. Kändes onödigt med nästan samma fråga.
                    Som jag nämnde tidigare tycker jag att Armada Golden Feather är ett fantastiskt jerk/twitch spö. Haspelvarianten på 7'5" (upp till 28 g) och multivarianten på 7' (upp till 25 g) är båda riktigt kompetenta jerk/twitch pinnar. Det går dessutom att köra jigg på dem. Du kommer inte kunna använda samma spö till jerkbaits som till crankbaits då dessa beten kräver helt annorlunda aktion. Jag brukar alltid undvika att köpa spön som det står ska kunna användas för twitch och crank då detta alltid brukar resultera i någon dålig kompromiss.

                    Ett kompetent crankspö för liten summa (om du kör monolinor) är Westin W3 Finesse T-C till 21 g.Däremot är det inget snack om någon high end känsla med det spöet. Jag tror starkt på Megabass och det snart nyinkomna märket Legit Desig i crankväg, ifall du letar efter något exklusivare spön. Jag fiskar aldrig haspel till crankbaits, men jag kan uttala mig om ett spö, Abu Garcia Mass Beat II 7'4" L 5-20 g. Det är ett hyfsat spö till crankbait för äggvispar (slang för haspelrullar). Multi är dock flera gånger trevligare till crankbaits enligt mig, då dessa vibrerar så mycket mindre under invevningen.

                    Till jigg finns det en uppsjö spön för både multirulle och haspel. Jag är förtjust i Daiwa Prorex AGS och XR spöna (både multi och haspel). Jag har ett Prorex AGS 5-25 g 6'9" (multispö) som jag fullkomligt älskar. Även Savage Gear tycker jag har gjort riktigt fina spön på sistone. Dragon har alltid varit pålitliga. Sedan har du Megabass, Legit Design, Major Craft och de andra japanska märkena som är riktigt bra. DItt gunki Kaze borde funka till jigg. Tyvärr vet jag inte vilken årsmodell till Prorex är så jag kan inte rekommendera det till något. Aktionen tycker jag har förändrats en del beroende på vilket år spöna är gjorda. Troligtvis hade det funkat bra till djupgående crankbaits, chatterbaits, spinnerbaits och lipless cranks med tanke på kastvikten.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 376 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 082 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X