Vad för spinnbeten till Jämtlandsfjällen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad för spinnbeten till Jämtlandsfjällen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad för spinnbeten till Jämtlandsfjällen?

    Tjenare.
    Har i princip inte spinnfiskat i sötvatten på 30 år eller nått (förutom lite dropshot efter borre på skoj) så både drag och kunskaper är tämligen rostiga.
    Har bokat en tripp till norra Jämtland (Frostvikens FVO) mitt i sommaren och självklart ska det fiskas med spinn då. Det blir både större sjöar med hyrbåt och förhoppningsvis några mindre tjärnar på fjället. Har i sanningens namn inte kollat så mycket på om man får spinna i åarna, men får man så är ju det troligt med. Öring och Röding.

    Vad ska jag köpa på mig för beten?
    Tänker mig ett sortiment spinnare och nått skeddrag i kastvikter på 8-15gr rent spontant, men färgvalen är jag mest fundersam på.
    Typ Vibrax, Myran, Toby.

    Koppar? Röda toner? Neonbeige?

    Tacksam för tips.
    /TA

  • #2
    Jag tror dina val av drag är spot on. Sen brukar koppar och röda toner vara poppis i hummusfärgat vatten som det är i många sjöar.

    Jag fiskar för det mesta i Stockholms skärgård men har varit uppe några gånger i fjällen och fiskat. Nåt vi hade bra framgång med var bombarda och flugor typ muddler, lite större och bra bärighet. Vi vevade fort så de gick i ytan, fick otroligt med öring i ett par fjällsjöar.

    Kommentera


    • #3
      Kör i princip bara ett drag. fångsgivande och kompakt så det kastar långt. Har en ask med en bunt av dessa i benfickan och det räcker långt

      https://www.miekofishing.se/solvkrok...gaAn_tEALw_wcB

      Kommentera


      • #4
        Myrans panter i svart har varit grym. Annars är du väldigt rätt på det.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av TattooedAlot Visa inlägg
          Tjenare.
          Har i princip inte spinnfiskat i sötvatten på 30 år eller nått (förutom lite dropshot efter borre på skoj) så både drag och kunskaper är tämligen rostiga.
          Har bokat en tripp till norra Jämtland (Frostvikens FVO) mitt i sommaren och självklart ska det fiskas med spinn då. Det blir både större sjöar med hyrbåt och förhoppningsvis några mindre tjärnar på fjället. Har i sanningens namn inte kollat så mycket på om man får spinna i åarna, men får man så är ju det troligt med. Öring och Röding.

          Vad ska jag köpa på mig för beten?
          Tänker mig ett sortiment spinnare och nått skeddrag i kastvikter på 8-15gr rent spontant, men färgvalen är jag mest fundersam på.
          Typ Vibrax, Myran, Toby.

          Koppar? Röda toner? Neonbeige?

          Tacksam för tips.
          /TA
          Minsta storleken på Mepps Aglia i koppar eller guld med röda prickar brukar fånga både Röding och Öring i fjällnära vatten...

          Om du trär en eller två små maskar över krokspetsarna kan de stimulera lite extra...

          https://www.google.com/search?q=Mepp...hrome&ie=UTF-8

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #6
            Stort tack för alla svar, ingen nämd ingen glömd. Känner att jag har tillräckligt med kött på benen för att spendera en peng inför resan på den lokala fiskebutiken nu.

            Nästa äventyr blir att hitta ett jädra billigt #5-6 flugset inför samma resa, men det vill jag nog nästan hitta gratis eftersom jag inte alls är säker på om fluga är nått för mig numera. Är dryga trettio år sen sist med det också. Tänker att frugan gamla #7 glasfiberpåk får ligga kvar hemma, för den gör nog ingen glad vid en fjälltjärn.

            Det är märkligt hur fiskeintresset går i vågor. De senaste decennierna har det bara varit mete. Nu är det dags att gå tebax till rötterna.

            Kommentera


            • #7
              Om du inte flugfiskar så ofta tror jag du att du gör rätt. Eller så köper du ett billigt set. Det är ju förbannat kul med torrfluga eller nymfer. Även om det mestadels blir små bäcköringar.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 299 svar
              262 617 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg barnmorskan  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              858 svar
              139 401 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gaddivar  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 031 svar
              193 544 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 141 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
              79 svar
              12 299 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Torekrok  
              Arbetar...
              X