Högkvalitativa haspelrullar för gäddfiske och abborre/gös? - tips sökes. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Högkvalitativa haspelrullar för gäddfiske och abborre/gös? - tips sökes.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Högkvalitativa haspelrullar för gäddfiske och abborre/gös? - tips sökes.

    Hejsan!
    jag är helt ny här men har fiskat sedan 3 års ålder, jag har aldrig riktigt brytt mig om utrustning förut men då mina gamla grejer börjat krångla letar jag nu efter nya haspelrullar.

    jag behöver minst 2 stycken. En för lättare fiske och en för tyngre fiske och kanske till och med en mellan vad vet jag.
    Jag fiskar allt möjligt, abborre, gädda, gös, havsöring och röding för det mesta.
    Jag känner dock inte till mycket alls om vad det är man egentligen ska ha eller vad som är bra utan hittills har jag bara kört på.
    När jag läst här på forumet känner jag mig som en skolpojke på bänken och kan inte förstå att jag är så okunnig om prylar och har fiskat så många år, men nu är jag fast. I prylträsket.

    Min tanke är att köpa haspelrullar av hög kvalitet som skulle kunna hålla mig i minst 5 år(gärna längre) om jag sköter om dom såklart.
    Jag kan tänka mig ge runt 15 tusen för några rullar eller en två bra. Behöver inte vara dyra men den budgeten har jag bestämt mig för ungefär.

    Skulle ni kunna hjälpa mig och dränka mig i eran vishet och kunskap och ge några tips till mig? Eller berätta gärna vad du har för rulle och varför är den så förbaskat bra?

    Tack på förhand! Skitfiske på er!
    //Jonte

  • #2
    Dom flesta håller den tiden utan bekymmer , var jäkligt hög budget för två rullar vad ska dom sitta på för spö ?.
    har du kört budget förut skulle jag gå in i en fiskeaffär och känna och klämma på lite rullar .
    hade personligen inte lagt mig högre i pris än stradic c14 eller caldia lt en rulle i 2500 och en i 4000 storlek men då har du 11” kvar

    Kommentera


    • #3
      Daiwa Exist vs Shimano Stella...
      Ps skulle köpa Exist om det är premium rulle du söker. Daiwas rullar känns solida och tajta.

      Kommentera


      • #4
        Fiskar du så brett så skulle jag satsa på i vart fall tre kit för olika kastvikter - vilka förresten?Hellre en Certate LT än en Exist LT, nästan samma rulle men aningen tyngre... till klart bättre pris. Men inte heller den lär hålla dubbelt så länge som en rulle för t ex 2000kr.

        Hade själv men Certate hemma men bytte till en Prorex LT för 1200kr i stället då den kändes väldigt bra den med och det skulle förvåna om den inte höll i ?-15 år som alla tidigare rullar...
        (1-2 rullar har gått sönder under alla åren, de andra har pensionerats, försvunnit, givits bort)

        Fast jag har förvisso mer än 10 spinn/haspel som går runt till olika fisken så varje slits inte så mycket. Sen är det inte bara servicen som är viktig utan hanteringen, förvaringen under fiske och däremellan.

        Och du, kolla in säljes! I bland knappt använda grejer för i bland halva nypriset, inte klokt egentligen... och kanon när man inte är ute efter ngt väldigt specifikt, bara prisvärt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
          Daiwa Exist vs Shimano Stella...
          Ps skulle köpa Exist om det är premium rulle du söker. Daiwas rullar känns solida och tajta.
          Till gädda passar inte en Exist alls lika bra. Jag har en Daiwa Exist LT och det är visserligen en rulle jag föredrar att använda framför en Shimano Stella FJ, men det är en finesserulle. Den är gjord för att vara så lätt som det bara går och rotationen av rotorn ska inte kännas alls. Den går inte alls att jämföra med en Stella FJ, då det är två helt olika rullar. Stellan känns som att den vill rikta in sig mer åt det tunga hållet. Existen är som sagt en finesserulle, gjord för att vara så luftig och fjäderlätt, men samtidigt stark, som det bara går. En mer resonlig jämförelse skulle vara Daiwa Certate LT mot Stella FJ och Shimano Vanquish mot Daiwa Exist LT. Ska jag vara helt ärlig fiskar jag hellre med en Daiwa Certate LT än en Stella FJ, och hellre med en Daiwa Exist LT än en Shimano Vanquish. Jag tycker verkligen om hur Daiwas två high end Monocoque-body rullar är de två mest förfinade och högkvalitativa "äggvisparna" på marknaden.

          Till gädda skulle jag i det här fallet välja en Daiwa Certate LT. Den rullen är riktigt förfinad och kommer hålla länge. Magseal för att motverka vattenintrång. Det är en magnetisk ferrofluid som ligger och skyddar de viktigaste ställena i rullen (kullagren som ligger närmst rullhuset, backspärrslagret och lagret i lintrissan t.ex). Under press känns den här rullen helt makalöst bra. Den försvinner i handen på dig när du vevar, men detta gäller också när du vevar in föremål (fisk och beten som flyttar mycket vatten) som är tyngre. Svårbeskrivet är det, men det är som att allt bara sitter så himla bra i rullen. Drevet är större på den här rullen än på en Shimano Stella FJ dessutom, vilket på pappret håller längre. Det tåls att nämna att det inte skiljer mycket i konstruktion på Existen (som är Daiwas flaggskepp) och Certate LT. Förseglingen där handtaget går in i rullen skiljer (det är en gummiring på Certate, ett magsealat kullager på Existen), två shims skiljer (plattor för att minska glapp mellan delar) och materialet stativet är gjort av skiljer (Existen är lättare för att den är gjord i magnesium, Certate är gjord i aluminium). En Daiwa Certate LT kostar från 4500 kr till 5000 kr på de flesta platser. Du ska ha en 4000 storlek till gädda och större beten.

          Till abborre blir det genast lite klurigare. Jag skulle egentligen vilja rekommendera två rullar. En till finessefiske och beten du fiskar nära botten och en till hårdbeten (beten gjorda av metall, plast eller trä). Du använder nämligen inte samma spö till dessa två applikationer. Åtminstone inte om du vill ha den optimala utrustningen. Jag skulle säga att Daiwa Exist LT är ett mycket bra val till främst insjöfiske efter abborre med jigg, dropshot, jika rig och andra mer bottennnära applikationer. Anledningen är att den är såpass lätt. Både vevmässigt, den försvinner i handen, och viktmässigt. Du förstår, varje gång du vevar veven kommer rotorn på rullen snurra. Det tar mer kraft att snurra igång samt stanna ett tungt rotor, medan det tar mindre kraft att snurra igång och stanna ett lätt rotor. När du fiskar tekniker och beten där du ska veva långsamt och stanna ofta vill du hellre ha ett lätt rotor, eftersom att det blir lättare att veva och stanna. Jigg, dropshot, jika rig var några exempel på sådana tekniker. Jiggfiske brukar vara det du gör 50% av tiden när du kör abborrfiske under ett år. En Daiwa Exist LT har ett extremt lätt rotor vilket gör att du får en väldig luftig och lätt känsla när du fiskar dessa tekniker. Det är för mig en mycket bättre känsla än den en Shimano Stella FJ har, som har ett mycket tyngre rotor, eftersom att de båda rullarna inte är gjord för samma saker. Till jiggfiske och finesse ska du ha en fjädervikt om du vill ha den mest förfinade och trevligaste känslan. Köp en Daiwa Exist LT 2500så har du en suverän jiggfiskerulle till abborre. Existen kostar kring 7000 kr normalt sett, men går att hitta för mer och mindre.

          Jag pratade om insjöfiske för att magnesium, som stativet i Existen är gjort utav, och saltvatten inte går så bra ihop. Visserligen är stativet målat med en färg som skyddar mot korrosion, men rispar du igenom färgen så att rent magnesium blottas, och så att rullen utsätts för saltvatten eller brackvatten, då finns det en risk att rullen korroderar. Då måste du köpa ett nytt stativ. Många fiskar med sina Exister i slatvatten och brackvetten då Daiwa säger att de klarar det, vilket de också gör i och med att de har en ytbehandling. Men om du ska fiska salt/brackvatten så bör du veta att det alltid finns en risk.

          Till hårdbeten behöver du ingen dyrgrip, bara något som pallar press väldigt bra. Jag skulle säga att en Shimano Stradic FL skulle passa bra där. För att kosta strax under 2000 kr slår den allt i konkurrensväg. Det är den bästa rullen under 3500 kr enligt mig. Daiwa Airity, Daiwa Luvias LT och Daiwa Luvias Airity slår faktiskt Stradicen på fingrarna på flera plan, men dessa kostar 3500-3800 kr. Jag skickar en link på en recension på Stradic FL här: https://www.youtube.com/watch?v=4kQ3lcs0A_8

          När den här recensionen släpptes fanns inte Daiwa Luvias, Daiwa Airity och Daiwa Luvias Airity, men nu finns de. Som jag tidigare sa, de är bättre rullar än Stardic FL.

          Personligen fiskar jag i princip bara med multirullar när det kommer till hårdbeten efter abborre, men skulle jag välja en haspelrulle skulle det vara en Shimano Stradic FL.
          Senast ändrad av Benjamin S; 2021-06-13, 23:24.

          Kommentera


          • #6
            Det är en fröjd att läsa dina inlägg Benjamin S. Det man inte kunde fick man lära sig.
            Men en Exist LT 4000 funkar inte en sån för gäddfiske?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Esoxnox Visa inlägg
              Hejsan!
              jag är helt ny här men har fiskat sedan 3 års ålder, jag har aldrig riktigt brytt mig om utrustning förut men då mina gamla grejer börjat krångla letar jag nu efter nya haspelrullar.

              jag behöver minst 2 stycken. En för lättare fiske och en för tyngre fiske och kanske till och med en mellan vad vet jag.
              Jag fiskar allt möjligt, abborre, gädda, gös, havsöring och röding för det mesta.
              Jag känner dock inte till mycket alls om vad det är man egentligen ska ha eller vad som är bra utan hittills har jag bara kört på.
              När jag läst här på forumet känner jag mig som en skolpojke på bänken och kan inte förstå att jag är så okunnig om prylar och har fiskat så många år, men nu är jag fast. I prylträsket.

              Min tanke är att köpa haspelrullar av hög kvalitet som skulle kunna hålla mig i minst 5 år(gärna längre) om jag sköter om dom såklart.
              Jag kan tänka mig ge runt 15 tusen för några rullar eller en två bra. Behöver inte vara dyra men den budgeten har jag bestämt mig för ungefär.

              Skulle ni kunna hjälpa mig och dränka mig i eran vishet och kunskap och ge några tips till mig? Eller berätta gärna vad du har för rulle och varför är den så förbaskat bra?

              Tack på förhand! Skitfiske på er!
              //Jonte
              -----------------------------------------------

              Hej Jonte "Esox Nox";

              En Mitchell 300 haspelrulle kan hålla och fungera bra för dig de närmaste 40 åren..https://www.amazon.se/Mitchell-14280...48229086&psc=1
              dEt g...

              Det gäller bara att inte vara för hårdhänt och byta olja vart 5:e år...

              Old Firehand
              Leif Engström

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
                Det är en fröjd att läsa dina inlägg Benjamin S. Det man inte kunde fick man lära sig.
                Men en Exist LT 4000 funkar inte en sån för gäddfiske?

                Nog funkar den utmärkt allt annat skulle förvåna storligen men det blir overkill, en sån lätt rulle balanserar sällan ett grövre gäddspö på bästa sätt. Villa jag lyxa till det så skulle jag som B-S säger välja en Certate LT, skulle inte heller tveka att köra en Shimano FL 4000.

                Den senare, som B-S är inne på, fick ju mkt fina vitsord av Tackle Advisor på YT för en längre tid sedan (så även Certate LT) vi får hoppas de levererar över tid. Funderade på en sån Shimano FL i 2500 storlek till mitt borrehaspelspö men det blev en Certate LT och slutligen en Prorex V LT. Jag tänkte att eftersom jag ofta kör multirullar till borre så får en Prorex räcka, en Certate LT nästan som ”back-rulle” kändes onödigt även om den var trevlig att veva, vilket även Prorex V är så här långt.


                Old Firehand, dagens Michell 300 är sannolikt ngt helt annat än när det gjordes i Frankrike, fast nog lär den fungera utan att utmärka sig i funktion, teknik eller livslängd.
                Senast ändrad av anteman; 2021-06-14, 11:42.

                Kommentera


                • #9
                  Jag skulle tipsa om ABU Cardinal 55 som är den bästa haspelrullen som har tillverkats i mina ögon.
                  Finns både som höger o vänster vevad. Jag köpte min runt -80 och den lever ett glatt liv fortfarande.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #10
                    Bäst är ett relativt, subjektivt begrepp... En C55 kan nog hålla bra men funderas det på rullar 2000-7000kr så kommer den rejält till korta vad gäller gång, toleranser, slirbroms, linpåläggning, bygel, spole och liknande.

                    Även om livslängden i många moderna rullar kan vara och är diskutabel så har det hänt massor på andra fronter. Hellre en Prorex V LT för mig iaf.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 890 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 385 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 083 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X