Högkvalitativa haspelrullar för gäddfiske och abborre/gös? - tips sökes. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Högkvalitativa haspelrullar för gäddfiske och abborre/gös? - tips sökes.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Nu var det ett par år sedan jag köpte den så jag vet inte om det fortf. tillverkas eller om det finns en ny modell av rullen nu, men Shimano Twinpower 4000 PG är i mitt tycke en väldigt bra gäddhaspel. Jag tror den är den sista av mina rullar jag skulle byta ut för att få något bättre. Mjuk och fin gång. Låg utväxling (förvisso smaksak om det är bra). Bra broms. Känns robust och stabil. Inte alls plastig/plastlik.

    Jag är dock ingen rollexpert så jag kan inte argumentera för och emot om den har en bra konstruktion. Den är dock mycket trevlig att fiska med.

    Kommentera


    • #12
      Tack så mycket!

      ja budgeten må vara hög men eftersom jag inte köper utrustning så ofta tänkte jag att jag tar i på en gång och får något bra för pengarna! Men självklart måste jag inte göra av med allt.

      Kanske är mycket dumma frågor och funderingar men jag har verkligen aldrig lagt mycket tanke på utrustning förut, men jag har det senaste året fiskat mycket mer intensivt och börjat intressera mig mer för vad jag ska använda för utrustning.

      Och om det är så att ni vet någon annan forumtråd där det står sånt här så länka gärna då jag ännu inte hunnit gå igenom alla trådar här än.

      Just nu har jag spön :

      Westin ultrastick 7-28g

      Söder tackel perfektion spin 5-30g

      savage gear black savage spin 2-7g

      Abu Svartzonker X 7'11'' H 30-100g med multirulle

      och många andra gamla abuspön sedan farfar var ung liggande men inget för större vikter vad jag vet.
      Mitt haspelspö för gäddfiske har tyvärr olyckats bortom räddning.
      men okunnig som jag är är jag även ute efter nytt spö om det är så att rullarna inte ”passar” med spöna.

      är det då att föredra ett spö med multirulle för abborrfiske eller smaksak bara?

      Så som jag förstår det nu är det bra med iaf 2 olika spön och rullar till abborrfiske. Kanske jag kan köra ett av dom med multirulle då för hårdbeten?
      vilka är det då där som ni skulle rekommendera, spö och rulle?

      isåfall kanske jag även ska prova på det men även där har jag inte så mycket koll på. Har bara fiskat gädda med multirulle förut.

      jag ska kolla tipsen noggrant ikväll efter jobbet men tackar så hjärtligt för väldigt informativa, lärorika och väl utformade svar och ser fram emot att läsa fler!

      Kommentera


      • #13
        Finns flera ganska färska, utförliga utrustningstrådar för abborre, spinn och haspel, men tyvärr svårt att söka efter dem... kolla på utrustningssidan.

        Finns flera där som tagit steget till multi för borre (även om ett haspelkit aldrig är fel till jigg, dropshot, bökiga beten och blåst som komplement) men det passar inte alla så också några som gav upp... de kiten fann man på säljes sedan.

        Tips multi borre. Prorex PE SV TW 100 om flätlina (kan bli trångt annars) eller 2020 Tatula SV TW 103 som är rymligare, eller Zillion SV TW 1000 om du vill lägga mer, kapabla men snälla mot "nybörjare". Spön finns det en "uppsjö" av, beror på teknik, beten å prisnivå.

        Levante verkar vara vettiga spön till cranks och hårdbeten men priset här avskräcker -omkring det dubbla mot Japan.
        Senast ändrad av anteman; 2021-06-15, 11:43.

        Kommentera


        • #14
          Om du ska skaffa en väldig kapabel multirulle till abborrhårdbeten så måste jag slå ett slag för den nya Daiwa Zillion SV TW 1000. Jag vet att anteman har en sådan. De stora fördelarna med multirulle till abborrfiske är att du med fördel kan använda andra lintyper (fluorocarbon och nylon) som annars trasslar mycket på haspelrullar. Vill du veta varför du bör fiska med fluorocarbon och nylon till hårdbeten kan du läsa mer om det här: https://www.fiskesnack.com/forum/all...ll-abborrfiske

          Fluorocarbon (i 0,28-0,30 mm tjocklek, inte sufix) är den lina som jag skulle rekommendera ifall du vill köra alla typer av hårdbeten på en rulle. En Daiwa Zillion SV TW 1000 är troligtvis den bästa allround abbborrmultin som finns under Steez SV TWS och Shimano Antares. Vissa skulle påstå att den är i klass med dessa flaggskepp och med den erfarenhet jag har av rullen hittills så är jag beredd att hålla med. Ifall den är det om 2 år vet inte jag eller någon annan än. En 6.3:1 utväxlad Daiwa Zillion SV TW 1000 är det du ska satsa på för allroundanvändning i mitt tycke.

          Jag länkar återigen en video av Tackle Advisors som beskriver precis hur bra denna rulle är: https://www.youtube.com/watch?v=0ZYO-A1Rh_M&t=491s

          Tackle Advisors är en väldig erfaren person. Med det menar jag att han testat hundratals rullar och har bra koll på vad han pratar om. Dessutom finner jag honom opartisk. Ibland lägger han lite mycket fokus på prestationsdelen, dvs på olika designer, och går bort lite från förfining efter tid och hur väl olika delar slits, men i det stora hela tycker jag han ger en bra bild på hur rullen kommer bete sig.

          Jag har själv fiskat en del med min kompis Zillion SV TW 1000 som han har på ett Megabass Levante F4-68 LV, vilket är en helt underbar combo. Det finns inga glapp i konstruktionen, bromsen är mycket kontrollerad och lätt att hantera, men det går också att ställa den löst så att kasten blir mycket långa. Med fluorocarbon som huvudlina tror jag den här rullen kommer kasta ännu bättre. Jag har alltid tyckt att Daiwas magforce broms funkar bäst med fluorocarbonlinor.

          Summa summarum, Daiwa Zillion SV TW 1000 är den rulle du bör ha. Jag har inte känt på något liknande i den prisklassen. Spö får du välja själv, ta det som känns bäst. Mina tips är Daiwa Prorex AGS Crankbait (det funkar till alla hårdbeten, speciellt med fluorocarbon) och/eller ett Megabass Levante av något slag.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 299 svar
          262 581 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg barnmorskan  
          Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
          858 svar
          139 373 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gaddivar  
          Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
          1 031 svar
          193 461 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
          7 svar
          2 141 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg billion
          av billion
           
          Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
          79 svar
          12 282 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Torekrok  
          Arbetar...
          X