21 Antares DC - var köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

21 Antares DC - var köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Inte behöver du be om ursäkt - hoppas du blir nöjd.

Kommentera

Helt galet. Osaka, Japan 26 juni - Skövde, Sverige 28 juni. Wow! Fri frakt skall tilläggas.
      Senast ändrad av kaizen; 2021-06-28, 14:09.

Kommentera

Första passet avklarat, ett första intryck:

Imponerande byggkvalitet. Misstänker att det inte skiljer så mycket från t.ex. Metanium DC, men Antares får min Abu IKE multi att framstå som en leksak i jämförelse. Invevningen är så sjukt len att det knappt går att beskriva. Nu börjar de hemska tankarna om att gå all in Shimano och sälja IKE helt plötsligt...

Något anmärkningsvärt - "tension knob" är konstruerad på ett knepigt sätt som kräver användning av ett medföljande verktyg (i plast) för att justera. Tack och lov verkar rullen vara inställd perfekt från fabrik, men jag undrar genast om jag ställs inför ett läge där man vill justera den något men glömt plastbiten hemma? Stort minus.

Till alla som undrar hur jag läste manualen på japanska kan jag rekommendera Googles instant translate, som använder AI för att direkt översätta texter mha kameran - skitcoolt.

Övergången till höger gick smidigt. Jag föredrar det helt ärligt utifrån mitt sätt att kasta ut. Med vänster vev har jag switchat grepp (endast pekfinger runt spögreppet, för att sedan byta grepp och låta lillfingret vara kvar nedanför efter att jag "palmar" rullen), det momentet blir helt naturligt med högervev. Två abborrar (á 400 gr och ca 150 gr) ville vara med och leka. Just mothuggen fick jag kalibrera ett tag till att gå höger om mig, men det gick till slut.

Insåg också att jag inte använt mitt Svartzonker 6-21g på ett tag och hur pass styvt och tydligt underklassat det verkar vara. Extremt toppigt med bra krut. Det får helt klart åka med på nästa gösfisketur.

Rullen kastar extremt fint, helt ärligt är jag nöjd med precis allt. Moms och tull var på pricken 25% + en admin/tull avgift, tot 1470 kr. Slutpris 6 tkr. Kan varmt rekommendera Digitaka, kommer definitivt handla där igen.

Är ni nyfikna på något är det bara att ställa frågor.

Kommentera

Snyggt, nu fattas bara ett Poison Adrena eller något av de andra JDM-spöna att sätta läckerbiten på :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Snyggt, nu fattas bara ett Poison Adrena eller något av de andra JDM-spöna att sätta läckerbiten på :-)
            Spanar redan Egentligen vill jag helst känna på spöna innan, mer så än rullar. Dock är Shimanoutbudet oerhört magert i de lokala butikerna så det lutar åt en onlineorder trots allt. Digitaka lockar men har inte en aning om vad jag ska leta efter där, spönamnen säger inget. Tips emottas gärna (JDM spön) i prisklassen 1000-2000 kr, i motsvarande ca "5-20" gr.

Kommentera

Finns väldigt dåligt med Shimanospön i Europa tyvärr, jag passade på att köpa ett Poison Adrena 1610M när Söders hade några på lager, ångrar jag inte köpte två. Annars kan man kolla eBay, men odelade spön blir dyra i frakt plus risk att det kommer fram skadade.

Kommentera

Digitaka är riktigt bra, åtminstone är det den erfarenheten jag har Har köpt alla mina sista rullar och spön där Du kan inte tänka dig ett Tenryuspö? Enda spöna jag kör med nu, förutom mina tyngre Zenaq och Anglo & Co spön Och Scott... Men det är ju bara flugfiske..
                Min blogg!

Http://www.fishin.se

Kommentera

Ursprungligen postat av imanangler.se Visa inlägg
                  Digitaka är riktigt bra, åtminstone är det den erfarenheten jag har Har köpt alla mina sista rullar och spön där Du kan inte tänka dig ett Tenryuspö? Enda spöna jag kör med nu, förutom mina tyngre Zenaq och Anglo & Co spön Och Scott... Men det är ju bara flugfiske..
                  Tack för tipset! Tenryu verkar hamna på ca 4 tkr med tull och momspåslag. Köper hellre två spön för samma peng. Kikat lite på Zodias spön. Någon som kör med sådana och hur upplevs de i toppen, ryggrad och är det specifikt fiske eller mer allround? Tänker främst på Zodias 1610M-2 och 172H-2.

Även kikat på Yasei Perch Twitch & Jerk 9-18gr, någon med input? Jag har känt på det i butik och är positiv till känslan i stort. Gillar att det är lite kortare i butten. Hur känns det att kasta med?

Kommentera

Tänkte importera ett 2-delat Zodias till jerkwobbler för 3-4 år sedan och 1610ML-2 var mitt tänkta val. Läste en del på Tackletour (ggogla!) och där sa de att Zodias 1610 M har en ganska styv eller bärig topp så flera där föreslog ML framför M till normalstora twitchwobbler. Som jag minns det så var det JDM spön de diskuterade men osäker om det och i fall nya Zodias fått nya klingor/tapering (tveksam dock) Fast Yasei har du känt på, slå till om det känns rätt?

Sägs att Zodias inte är de känligaste spöna inte dåliga men inte primärt för långsamt jiggfiske utan mer till rörliga beten och så t ex ryck-wobbler. Blev ingen import dock utan ett Berkley Air 6’6” ML på rea i avvaktan på beslut eller vad man ska säga.... funkar helt OK det med om man kör med flätlina+FC som jag.
                    Senast ändrad av anteman; 2021-07-02, 14:49.

Kommentera

Tar emot men det är lika bäst att erkänna sig besegrad.

Högervevat är inget för mig. Saknar alldeles för mycket precision vid mothuggen. Resulterat i tre tappade fiskar som jag annars hade satt utan att blinka. Hade med mig mitt vänstervevade IKE och det kändes helt rätt. Borde lyssnat på Antemans råd att hålla mig till vänster, men nu är man en erfarenhet rikare!

Digitaka har fått leverans tidigare än väntat så en vänster är redan på ingång att beställas.

EDIT: *Såld.
                      Senast ändrad av kaizen; 2021-07-03, 21:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Axor, 2010-01-19, 18:52
                      2 svar
                      1 871 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eu-shop.se  
                      Startad av Numse, 2011-08-13, 08:45