21 Antares DC - var köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

21 Antares DC - var köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av kaizen Visa inlägg
    Tar emot men det är lika bäst att erkänna sig besegrad.

Högervevat är inget för mig. Saknar alldeles för mycket precision vid mothuggen. Resulterat i tre tappade fiskar som jag annars hade satt utan att blinka. Hade med mig mitt vänstervevade IKE och det kändes helt rätt. Borde lyssnat på Antemans råd att hålla mig till vänster, men nu är man en erfarenhet rikare!

Digitaka har fått leverans tidigare än väntat så en vänster är redan på ingång att beställas.

Kikar här först innan den åker ut på annonssidorna till helgen.

Först till kvarn, 3 990 kr och då åker fireline ultra 8 smoke (ca 250m 0.12mm) med. Frakt med Postnord står jag för.
    Att byta sida eller komplettera kräver nog långt mer än en vecka säg en säsong iaf. Jag känner mig lika rapp med mothugg med vänster och multi och tvärtom med haspel men så har jag kört så sedan tidigt 80-tal...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Att byta sida eller komplettera kräver nog långt mer än en vecka säg en säsong iaf. Jag känner mig lika rapp med mothugg med vänster och multi och tvärtom med haspel men så har jag kört så sedan tidigt 80-tal...
      ligger säkert en hel del i det, att det lär ta minst en säsong. Allt annat känns som sagt helt rätt, kast och grepp, invevning. Men smått omöjligt med resten.

* Såld.
      Senast ändrad av kaizen; 2021-07-03, 21:07.

Kommentera

Är du nöjd med dess kastegenskaper så kör den på 10-40g spöt. Tatula 100 är ju en ganska nätt rulle men spolen är inte den lättaste så till dessa vikter torde den komma mer till sin rätt. Finns annars Kinaspolar (Ali) som lär ge bättre kastegenskaper med lättare beten.

Till ett 3-15g spö skulle det bli lite marigt att välja... men givet de kastvikter du anger så...

Aldebaran, Prorex (en Tatula) SV TW PE 100 (grund spole) eller kanske nya Alphas SV TW med liten spole vilket ofta är positivt för lätta beten... eller Metanium DC men den senare passar nog lite tyngre beten bättre tror jag - vad säger ni holden och mankan G som har en?

Aldebaran är lättast och nättast och kastar lätta beten bra (bäst?) sägs det men kastbromsen kräver nog lite mer av kastaren än Daiwas.

Det blev en SV TW PE100 som andra rulle. Är nöjd med min andra Daiwa och jag tyckte att de ligger bra i pris. Fick tag i Boca air keramiska lager också så det kanske blir bra. Annars ligger Shimanos multirullar mig varmt om hjärtat.

Kommentera

Berätta gärna här vad du tycker om din Prorex!

Kommentera

Berätta gärna här vad du tycker om din Prorex!
            Instämmer. Har ingen aning om hur den rullen ter sig i kast och under press, men konstruktionen ser intressant ut. Jag har skapat mig en uppfattning om den utifrån hur den är byggd. Jag vill höra hur någon som fiskat med den uppfattar den. Gärna detaljrikt om du orkar.

Kommentera

Jag har haft min Prorex PE SV TW 100 sedan i höstas, och jag är vansinnigt nöjd med den. Spolen rymmer alldeles lagom en spole Sufix 832 i 0,15.
              Tillsammans med ett W3 T-T&C 7-21g så tycker jag att den kastar rätt lugnt och kontrollerat från 3-4 gram, även om det kanske inte blir några längder att skriva hem om med det spövalet vid de vikterna.
              Magnetbromsen funkar riktigt bra. Ett par klick bara så kan man vända sig om och kasta hyfsat i motvind utan att behöva röra spolbromsen alls, samma gäller vid betesbyten.
              Slirbromsen är jämn och fin, har som störst brottat in gädda i 3-4-kilosklassen och det gick finemang.
              Är det något mer ni funderar på så fyller jag gärna på efter bästa förmåga.

Kommentera

Jag har endast hunnit testa nya Prorex PE SV TW 100 ett par turer. Är nöjd och tycker att jag kastar något längre än med den än min TW100SV. Har inte hunnit utvärdera så mycket än men ska testa att skifta linan och köra Daiwa Tournament på Prorex PE SV TW 100 istället. För att se om det gör någon skillnad. Spolade på Fireline Ultra 8 och det var lite svårare att hitta rätt inställning på kastbromsen i början. Det har var lättare med TW100 men det kanske beror på annan lina som har varit Daiwa Tounament.
                Senast ändrad av Hepper2; 2021-08-24, 21:07.

Kommentera

Prorex verkar bra men förvånar att den är bökigare att ställa in än din TW SV 100 (103?) kastbroms å induktor borde vara likadana. Kan vara linan, aldrig kört Ultra 8 som sägs vara en bra, lite styvare "fused" lina lämplig för i vart fall haspelrullar, havsörings-Peter gillar den å han fiskar ofta.
                  Senast ändrad av anteman; 2021-08-26, 19:03.

Kommentera

Prorex verkar bra men förvånar att den är bökigare att ställa in än din TW SV 100 (103?) kastbroms å induktor borde vara likadana. Kan vara linan, aldrig kört Ultra 8 som sägs vara en bra, lite styvare "fused" lina lämplig för i vart fall haspelrullar, havsörings-Peter gillar den å han fiskar ofta.
                    Troligast är nog att spolen är markant lättare och grundare, vilket är ovant.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Numse, 2011-08-13, 08:45
                    14 svar
                    1 609 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Exxet, 2012-02-06, 19:24