Gös jiggspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös jiggspö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    En känslig klinga som känner små nätta stötar och nitar snabbt är viktigare till jiggfiske än rent spinnfiske. D v s mer krut på det än gäddspöt...

    Detta spö hyllade Tre S härom året som haspel, bra, modern klinga. Väljer du spinnspö så får du ett snyggt spö (tycker jag) med tillräckligt många spööglor, förefaller verkligen prisvärt. Hade jag inget gäddspö idag och ville ha/tipsa om ett prisvärt allround så nog denna:
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...4aArV3EALw_wcB

    Möjligen annars ett Prorex i S-serien, har ett lite grövre själv som är bra men inte lika snyggt.
    Senast ändrad av anteman; 2021-06-28, 17:07.

    Lämna en kommentar:


  • Augustljung
    replied
    Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
    Du har ju ett spö du fiskar gös med idag,
    satsa på ett riktigt gäddspö nu istället typ 7,5 fot
    drygt med typ 120 - 140 gram kastvikt så har du ett gäddspö som täcker det mesta såvida du inte sla lasta jättegummin pelagiskt.

    Sen satsar du på ett dedikerat gösspö i framtiden.

    i slutänden blir det varken hackat eller malet om ett spö ska täcka allt.
    Har du något tips på bra billigt gäddspö? Tack för ett bra svar!

    Lämna en kommentar:


  • Miller_time
    replied
    Du har ju ett spö du fiskar gös med idag,
    satsa på ett riktigt gäddspö nu istället typ 7,5 fot
    drygt med typ 120 - 140 gram kastvikt så har du ett gäddspö som täcker det mesta såvida du inte sla lasta jättegummin pelagiskt.

    Sen satsar du på ett dedikerat gösspö i framtiden.

    i slutänden blir det varken hackat eller malet om ett spö ska täcka allt.

    Lämna en kommentar:


  • Augustljung
    replied
    Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
    Gick själv upp på ett lite kralligare abborrspö i år, ett Abu Rocksweeper klassat upp till 40 gram.

    Blir en del sporadiskt gösjiggande ibland och fördelen med 40 grams spöet är att det lirar med en 10 grams skalle så 95% av abborrjiggandet är klockrent, spöet är tillräckligt följsamt för att jobba lite även med en 200-grammare på kroken, dock om jag skulle satsat på gösjiggandet 100% och kanske ha chansen på lite finare gös så skulle jag gå för ett styvare spö alla dagar i veckan och offra lite av känslan med dom minsta och lättaste jiggarna.

    Körde en del förr i världa med ett skapligt snabbt abu spö upp till 60 eller 70 gram typ, det var väl inte det känsligaste spöet i världen men jävlar att man nitade gös bra med det.

    Så ett riktigt downsize gäddspö ska väl kunna tjänstgöra som gösbändare också.
    Nackdelen är väl att man vill gå för så tunn lina som
    möjligt för gösfisket. Men det går väl att kompromissa.

    Sen är det väl som det sagts i otaliga andra trådar, man ska inte stirra sig blind på klassningen på spöna.
    Det är väl ingen 1000% regel utan varje spömodell är unik.

    Tack! Tycker du att jag ska lägga pengarna på ett spö med lite tyngre kastvikt typ 20-90g, har kollat på fate black serien från 13 fishing! Så man kan kasta lite gädd beten (scout swim, Westin swim) osv, med tanke på att jag har ett spö med hyfsat låg kastvikt för gös så kanske det är bättre att satsa på ett spö för tungte beten?! Vad tycker ni/du?

    Lämna en kommentar:


  • Augustljung
    replied
    Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
    Jag kör ett spö klassar 15 - 56 g och har absolut inga problem att känna jiggen. Iofs så kastar jag 10 - 15 cm jiggar med skallar på uppemot 27-28 g.
    skönt med orsentlig ryggrad när man ska sätta kroken i en stenhård käft. Är du nöjd med haspel spöt för övrigt så kör med det som är klassat 10 - 40..
    Kanske bara är JAG men känner att jag har lite dålig kontakt med min crossfire haspel combo 10-40g, så jag vet inte riktigt om ja är nöjd där, kan ju bara vara så att jag behöver öva på att jigg fiska, jag känner när jiggen landar på botten med en 14g skalle men när ja kör med 10g så känns den knappt ingenting, då går ja oftast på linan och joggar upp jiggen när linan slackar!
    tack för svaret!

    Lämna en kommentar:


  • Miller_time
    replied
    Gick själv upp på ett lite kralligare abborrspö i år, ett Abu Rocksweeper klassat upp till 40 gram.

    Blir en del sporadiskt gösjiggande ibland och fördelen med 40 grams spöet är att det lirar med en 10 grams skalle så 95% av abborrjiggandet är klockrent, spöet är tillräckligt följsamt för att jobba lite även med en 200-grammare på kroken, dock om jag skulle satsat på gösjiggandet 100% och kanske ha chansen på lite finare gös så skulle jag gå för ett styvare spö alla dagar i veckan och offra lite av känslan med dom minsta och lättaste jiggarna.

    Körde en del förr i världa med ett skapligt snabbt abu spö upp till 60 eller 70 gram typ, det var väl inte det känsligaste spöet i världen men jävlar att man nitade gös bra med det.

    Så ett riktigt downsize gäddspö ska väl kunna tjänstgöra som gösbändare också.
    Nackdelen är väl att man vill gå för så tunn lina som
    möjligt för gösfisket. Men det går väl att kompromissa.

    Sen är det väl som det sagts i otaliga andra trådar, man ska inte stirra sig blind på klassningen på spöna.
    Det är väl ingen 1000% regel utan varje spömodell är unik.

    Lämna en kommentar:


  • Sadda
    replied
    Jag kör ett spö klassar 15 - 56 g och har absolut inga problem att känna jiggen. Iofs så kastar jag 10 - 15 cm jiggar med skallar på uppemot 27-28 g.
    skönt med orsentlig ryggrad när man ska sätta kroken i en stenhård käft. Är du nöjd med haspel spöt för övrigt så kör med det som är klassat 10 - 40..

    Lämna en kommentar:


  • Augustljung
    replied
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Jag skulle i så fall välja modellen 12-38gr.
    har du testat? Har man tillräckligt med kontakt med jigg och botten?

    har en daiwa crossfire combo 10-40g (haspel), är det värt att köpa ett till gös spö eller funkar detta? Eller ska man lägga pengarna på ett gädd spö istället?

    Lämna en kommentar:


  • stefan1
    replied
    Jag skulle i så fall välja modellen 12-38gr.

    Lämna en kommentar:


  • Augustljung
    started a topic Gös jiggspö?

    Gös jiggspö?

    Tips på bra o billigt jiggspö med mycket känsla?

    har kikat på det här: SvartZonker Black Series The Horizon 7'1'' Casting 5-20g


    eller har någon något annat tips!?

    ska också säga att det ska passa med en: Daiwa CC80 H Baitcaster


Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
107 svar
23 932 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Utter
av Utter
 
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 295 svar
261 880 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
852 svar
138 373 visningar
0 gillar
Senaste inlägg El_Kebabo  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 030 svar
192 670 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 074 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Arbetar...
X