Havsöring från land, tips på utrustning (beten, spö, vadare). - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring från land, tips på utrustning (beten, spö, vadare).

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsöring från land, tips på utrustning (beten, spö, vadare).

    Hej havsöringssensei!


    Jag tänkte prova på havsöringsfiske (spinn) från land i höst/vinter/vår och viss utrustning behöver införskaffas. Då jag inte gillar att köpa på mig allt för mycket saker så ser jag gärna att det jag köper är genomtänkt. Skulle verkligen uppskatta några råd från er med egna erfarenheter.

    Beten. Ge mig gärna tips på vilka ni anser är allra hetast. Gärna färger och storlek också om ni tycker det är relevant.

    Vadare. Duger neopren (kanske t.o.m. är att föredra?) eller är det värt att gå upp i pris för ett par andasvadare?

    Spö. Budget gärna runt tusenlappen, max 1500kr. Haspel.

    Bonus om ni kan ge råd om bra handskar.

    /Olof

  • #2
    Fladen Xtra Flexx Combo 240cm 10-40g set med rulle
    Daiwa - Nylon Chest Waders
    Daiwa - J-Braid X8 Grand - Grey 135 Meter - 0,16mm 9,1kg
    Truttan 9cm gröna nyanser verkar vara det som är hetast!
    Toby 15g grön silver
    Gladsax wobbler Excellent - Grön silver metalliserad 20g
    MO Coast 16g Seaweed
    Westin F360° 20g Chartreuse Diamond 8cm


    Börja där sedan fyll på med drag framöver







    Kommentera


    • #3
      Stort tack Villespinn! Grönt verkar vara det som gäller :-D. Låter som en rimlig uppsättning drag att börja med.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av ovlof Visa inlägg
        Stort tack Villespinn! Grönt verkar vara det som gäller :-D. Låter som en rimlig uppsättning drag att börja med.
        och byt gärna ut till enkelkrok! Annars får du mycket sallad på kroken! Kör själv det fladen spöt och jag kastar längre än med Fenwick 11'6' spö! Dessutom perfekt aktion! Sedan kan du byta ut rullen oxå när du får råd!

        Kommentera


        • #5
          Sticker ut hakan och säger skippa Fladen och köp något av Westin W3 s spön till havsöring. Även Savage Gear har fina spön. Skippa neoprenvadare och köp hellre bättre andasvadare begagnat (har provat båda) Jag köpte billiga Guideline vadare begagnat. När det gäller drag är Snurrebassen riktigt fina.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
            Sticker ut hakan och säger skippa Fladen och köp något av Westin W3 s spön till havsöring. Även Savage Gear har fina spön. Skippa neoprenvadare och köp hellre bättre andasvadare begagnat (har provat båda) Jag köpte billiga Guideline vadare begagnat. När det gäller drag är Snurrebassen riktigt fina.
            Fast w3 äter ju nästan upp hela hans budget! Han hade budget på 1500 för allt! Och kan intyga att Fladen spöt fungerar ypperligt till den som ej är kräsen! Inte lika svampig som till exempel mitt fenwick wild wings dessutom kastar 8' fladen längre än mitt fenwick som är längre! Fast hade gärna sett att söder gör en eget spö som heter troutfight med samma klinga som Perchfight jigg light. då hade jag köpt det direkt!

            Kommentera


            • #7
              Nä, han hade en maxbudget för 1500k för spöt. Ser ingen anledning till att välja ett budgetspö som Fladen då. Kvalitet kostar. Savage Gear Parabellum eller ett av Westin W3 spön skulle jag satsat på isf.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
                Nä, han hade en maxbudget för 1500k för spöt. Ser ingen anledning till att välja ett budgetspö som Fladen då. Kvalitet kostar. Savage Gear Parabellum eller ett av Westin W3 spön skulle jag satsat på isf.

                Aha jag trodde det var 1500 för allt Då skulle jag leta efter ett spö som har MLF aktion alternativt MLXF aktion! Så de ej blir svampiga! Spana in Upplev.se . deras Daiwa Samurai spö! verkar vara prisvärda!

                Kommentera


                • #9
                  Håller med Crowax om spötipsen även om det var ett tag sen jag köpte HÖ-spön... Däremot är jag tveksam till Fast eller Extrafast aktion som föreslås. Finns väl knappt HÖ-spön med den aktionen och med flätlina samt rörligt bete sån ser jag inte behovet, tvärtom.

                  Finns nog flera spön som inte svampiga men ändå har en djupare aktion än F/XF. Tyvärr är det nog också så att av tillverkaren angiven aktion typ moderate, regular, medium fast, fast osv inte säger allt om hur snabbt spöt är, dvs hur snabbt klingan återgår till ett rakt spö efter ett kast.

                  Det senare beror inte enbart på hur klingan är taperad utan också hur snabb kolfibern i klingan är. När jag drillar fisk vill jag iaf (helst) ha ett spö som låter en större del av klingan att jobba, inte enbart toppen då jag kör med flätlina.

                  Kommentera


                  • #10
                    Är det någon som nämnt x-fast eller fast? Havsöringspön känns absolut som de inte behöver ha den aktionen. Mitt 11 fot Savage Gear Parabellum var rätt svampigt men riktigt skönt att kasta och drilla med.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 456 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 760 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X