Havsöring från land, tips på utrustning (beten, spö, vadare). - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring från land, tips på utrustning (beten, spö, vadare).

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Slår ett slag för savage gear custom coastal. Bör du hitta inom budget. Helt galet sköna spö. Kastar till månen, trevlig aktion och bra pulver när det ska drillas. Utan att varken vara svampiga eller för den delen pinniga.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Håller med Crowax om spötipsen även om det var ett tag sen jag köpte HÖ-spön... Däremot är jag tveksam till Fast eller Extrafast aktion som föreslås. Finns väl knappt HÖ-spön med den aktionen och med flätlina samt rörligt bete sån ser jag inte behovet, tvärtom.

      Finns nog flera spön som inte svampiga men ändå har en djupare aktion än F/XF. Tyvärr är det nog också så att av tillverkaren angiven aktion typ moderate, regular, medium fast, fast osv inte säger allt om hur snabbt spöt är, dvs hur snabbt klingan återgår till ett rakt spö efter ett kast.

      Det senare beror inte enbart på hur klingan är taperad utan också hur snabb kolfibern i klingan är. När jag drillar fisk vill jag iaf (helst) ha ett spö som låter en större del av klingan att jobba, inte enbart toppen då jag kör med flätlina.
      Jag tänker mer på kasten. Blir mer kontrollerad med fast action. Hellre ett spö som har bra ryggrad och är rapp än ett spö som är svampigt. Därför jag tycker söder bör göra ett havsöring spö med liknande klinga som perchfight jigg light..

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

        Jag tänker mer på kasten. Blir mer kontrollerad med fast action. Hellre ett spö som har bra ryggrad och är rapp än ett spö som är svampigt. Därför jag tycker söder bör göra ett havsöring spö med liknande klinga som perchfight jigg light..
        Det låter ju intressant. Hur tänker du dig att spöt skulle se ut?

        Dom har ju ett spö som ska vara lite snabbare redan.
        https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...8-40g-2pc.html

        Och så finns det här https://www.dittdrag.se/fiskespon/ha...bonanza-277cm/

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg

          Det låter ju intressant. Hur tänker du dig att spöt skulle se ut?

          Dom har ju ett spö som ska vara lite snabbare redan.
          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...8-40g-2pc.html

          Och så finns det här https://www.dittdrag.se/fiskespon/ha...bonanza-277cm/
          Tänkte något i samma prisklass som perchfight. Testade mitt perchfight jigg light till t.ex skeddrag på 12-14 gr. Kastade relativt långt med det spöt.

          Kommentera


          • #15
            Ja min uppfattning är att man måste kompromissa. Ett spö med djupare aktion ger längre kast och enklare drillning enligt min uppfattning. Däremot har du rätt i att toppiga spön ger bättre precision, fast vid kustfiske är iaf för mig, distans viktigare än precision. Vid kustfiske från land vill man snarare täcka ytor är pricka bryggor, vass eller annan struktur.

            Nu var det ett gott tag sedan jag körde efter HÖ men jag har spön för det mellan 8-12 fot och från land körde jag aldrig under 9'6" eller ngt längre eftersom längre spön (till en viss gräns) generellt ger längre kast. Läs Peter Bs' HÖ-inlägg, han har landat i vad är funktionellt för landfiske skulle jag säga.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av ovlof Visa inlägg
              Hej havsöringssensei!


              Jag tänkte prova på havsöringsfiske (spinn) från land i höst/vinter/vår och viss utrustning behöver införskaffas. Då jag inte gillar att köpa på mig allt för mycket saker så ser jag gärna att det jag köper är genomtänkt. Skulle verkligen uppskatta några råd från er med egna erfarenheter.

              Beten. Ge mig gärna tips på vilka ni anser är allra hetast. Gärna färger och storlek också om ni tycker det är relevant.

              Vadare. Duger neopren (kanske t.o.m. är att föredra?) eller är det värt att gå upp i pris för ett par andasvadare?

              Spö. Budget gärna runt tusenlappen, max 1500kr. Haspel.

              Bonus om ni kan ge råd om bra handskar.

              /Olof
              ----------------------------------

              Hej Olof;

              Jag fiskade ofta Havsöring både från båt och land förr...
              Säkra beten var Smoltti..http://www.trumman.com/smoltti/smoltti.htm ... och LEF Candy...
              Havsöringar på 2 - 5 kilos vikt var vanliga fångster och ibland kunde de bli någon Havsöring på 7 - 8 kilo..

              Vill du bli mästare idag på Havsöringsfiske bör du försöka komma ut med fiskeguiden Johan Abelsson.. Abel Fishing...

              Leif Engström
              Old Firehand





              Kommentera


              • #17
                Tack för alla svar! Uppskattas. Har känt på Westin W3 10 fot och tyckte det kändes väldigt svampigt. Nu är ju jag van vid snabba spön då jag fiskar mycket jigg, så kanske är nåt med rejält djup aktion man ska testa. Är det inte svårt att ha kontakt med betet med så mjukt spö? Någon som vet om SG parabellum är något snabbare än W3?

                Kommentera


                • #18
                  Har ett äldre Parabellum 9'6" -34g och det är klart mjukare än alla andra spön jag har men inte så konstigt givet längd/kastvikt och de egenskaper HÖ-spön ofta har med mer parabolisk aktion.

                  De drillar snällare och kastar sannolikt längre. Hur mitt spö förhåller sig till W3 vet jag inte men W8 kanske W6 är nog mer alerta... så känn på SG innan du köper W3...

                  HÖ-beten fiskas dessutom med generellt klart högre fart än t ex abborrejiggar längs botten och den farten räcker för att sätta kroken ffa med dagen stumma flätlinor. Man får köpa att de känns mjukare än ett snabbt AGS 7'1" 7-32g...

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag är extremt nöjd med mitt 10 fots daiwa ballistic, shimano nasci 3000 HG och mina viking herring. Spöt har utgått tyvärr men rullen går att köpa och vad gäller viking herring så är det 13gr i färgerna svart/silver och pattegrisen som levererat för mig (vårfiske på västkusten). Även bombarda med pattegris och räkimitatation funkar fint den årstiden.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Ja min uppfattning är att man måste kompromissa. Ett spö med djupare aktion ger längre kast och enklare drillning enligt min uppfattning. Däremot har du rätt i att toppiga spön ger bättre precision, fast vid kustfiske är iaf för mig, distans viktigare än precision. Vid kustfiske från land vill man snarare täcka ytor är pricka bryggor, vass eller annan struktur.

                      Nu var det ett gott tag sedan jag körde efter HÖ men jag har spön för det mellan 8-12 fot och från land körde jag aldrig under 9'6" eller ngt längre eftersom längre spön (till en viss gräns) generellt ger längre kast. Läs Peter Bs' HÖ-inlägg, han har landat i vad är funktionellt för landfiske skulle jag säga.
                      Kan bara hålla med dig, nu kör jag nästan uteslutande multi men jag uppfattar också att jag kastar längre med en djupare aktion, spöet får mer tid att ladda och jag får mer tid att sätta kasten. Jag tycker som du att ju längre man kastar ju bättre är det, skulle man råka kasta för långt är det ju bara att veva in men om man inte når dit man vill blir det ganska irriterande. Personligen kör jag fortfarande nylonlina till Hö fiske, har testat med flätlina men tappade för mycket fisk så jag gick tillbaka till nylon.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 970 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 460 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X