Tips på prisvärt, förlåtande haspelspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på prisvärt, förlåtande haspelspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på prisvärt, förlåtande haspelspö

    Sonen fyller 5 år om ca en vecka och han ska få ett eget, vettigt haspelspö tänkte jag. Han kan hantera en haspelrulle relativt väl och är van vid ett 6 fots teleskopspö. Ikväll fick han prova med mitt 7 fots abborrspö och han fixade det galant. Han är redo.

    På önskelistan står ett lättkastat och förlåtande haspelspö, gärna hyfsat tåligt. Längd tror jag 7 fot är bra, med en kastvikt om ca 7-30 gr någonstans. Avseende rullfäste ogillar jag när ”skruvdelen” sitter på den sida av spöet som är närmast toppen. Även om det rör sig om ett spö till en femåring tycker jag inte om att lägga pengar på dåliga prylar så jag vill att det ska vara ett ”riktigt” spö som han kan ha i några år, och som jag i värsta fall kan ha själv eller som lånespö om han tröttnar. Budget är några hundralappar.

    Jag lutar f.n. åt att plocka upp ett 13 Fishing Defy Black Spinning 7'0 M 10-30g från Orsa Fiskecenter imorgon för 600 kr. Är det ett vettigt val? Bör jag istället välja något annat alternativ?


  • #2
    Avseende kastvikt kan det tyckas väl högt med upp till 30 g för ett abborrspö, men det finns en hel del gädda där vi brukar fiska och på horisonten väntar också en del ädelfiske som det bör kunna hantera. Ikväll fick mitt abborrspö klassat till 25 gr kämpa ordentligt mot en stor regnbåge. Vill ha lite marginaler där.

    Kommentera


    • #3
      Kan tipsa om ett riktigt prisvärt abborrecombo som jag råkade trilla över i jakten på en födelsedagspresent.

      - ABU Venturi 7 fot 5-18 gram, 30 ton grafit med tåliga spöringar i stål
      - Mitchell Avocet R 30 haspelrulle
      - Fireline 0.12mm

      allt för 499kr. Edit* fri frakt gäller vid 599 kr.

      https://www.sportshopen.com/sv-se/ar...?attr1_id=1790
      Senast ändrad av kaizen; 2021-07-16, 21:55.

      Kommentera


      • #4
        Oj, ja bra tips och onekligen billigt men söker något lite kralligare än 5-18.

        Var faktiskt på vippen att slå till på ett utmärkt begagnat Draugen men det föll på rullfästet

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Perkules Visa inlägg
          Oj, ja bra tips och onekligen billigt men söker något lite kralligare än 5-18.

          Var faktiskt på vippen att slå till på ett utmärkt begagnat Draugen men det föll på rullfästet
          Ok. Kan även tipsa om ett annat, Abu Black Max 7 fot 10-30g (står 40 men är rätt säker på att detta är upp till 30) för 199kr.

          Är förvisso 24 ton och inget spö i toppklass, men helt klart dugligt för en 5 åring.

          https://www.sportshopen.com/sv-se/ar...?attr1_id=1790

          250 spänn inkl frakt.

          Kommentera


          • #6
            Godkväll, det 13 Fishing du funderar på fungerar säkert riktigt bra även för dig om du och grabben gillar snabbare/styvare spön... "Förlåtande spö" skriver du dock? - De flesta abborrspön idag har snabb/"fast" action och är därmed ganska styva.

            Vill du/grabben ha ett mer förlåtande, och lite mjukare spö tycker jag även att du ska kolla in/fråga om du inte kan få köpa bara spöt ur OFC (Orsa fiskecenters) haspelset med Berkley Cherrywood/RT Steelhead Iconic + Abu Max Stx. Om du nu inte kan sträcka dig till 799 kr och få en duglig rulle med "på köpet" också vill säga!

            Till sist måste jag bara fråga vad du själv kör för spö och vart du bor om du eventuellt skulle förbi Orsa? - Fiskar själv rätt mycket och byter utrustning lite då och då, så inte helt omöjligt att jag får eller kan ha något passande att avyttra... Vill dock tyvärr inte krångla och skicka!

            Kommentera


            • #7
              Hmm, ja det får nog bli ett Black Max eller ett Cherrywood istället, eller möjligen Draugen-spöet för ungefär samma peng och leva med rullfästet. Jag bor normalt i Täby men är uppe i Orsa Grönklitt ett par gånger per år. Ska förbi själva Orsa idag och tänkte då ev leta på något i butiken.

              *angående vilket spö jag kör för abborre är det ett mycket trevligt PerchFight Crankspin från Söder:
              https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-72-3-25g.html
              Senast ändrad av Perkules; 2021-07-17, 10:02.

              Kommentera


              • #8
                Det blev ett sånt där Berkley-spö klassat 7-28 från sportshopen för 250 kr. Blir säkert bra tack för hjälp!

                Kommentera


                • #9
                  Hej igen, tänkte skicka en uppdatering om någon annan hittar denna tråd via sökfunktionen. Jag returnerade Cherrywood-spöet. Klingan kändes ok för ändamålet men handtaget och rullfästet kändes så svagt konstruerat att jag tror jag hade kunnat vrida sönder det med mina bara händer utan allt för stor ansträngning. Det fick bli ett par hundralappar till och ett Shimano Catana 7-21 istället. Det är som natt och dag.

                  Kommentera


                  • #10
                    Åh herre gud! Vi är verkligen på väg att bli så jävla dumma så vi inte kan ta egna beslut utan måste fråga om tamigfaan allt, om ni ursäktar uttrycket! Vi måste snart ha en App som svarar på ALLA våra funderingar, annars går det åt helvete...Köp vilket spö och rulle som helst , bara det funkar. Tror du ett barn bryr sig om det står ABU eller Stcroix på utrustningen? Har lärt upp mina barn med allt från egen täljda vidjor till abumatic och haspel. Har aldrig handlat om vilket spö eller rulle som har bäst känsla eller most bang for the buck! Handlar väl för faan att lära barnen vara ute i naturen och lära sig att respektera den. Sen om dom fångar en fisk och tycker att det är skoj, jaa då är man hemma. Men om dom som sonen som nyss fyllt 15 och varit med i 12 år säger: Pappa jag tycker inte detta är roligt längre! Då spelar det som sagt ingen roll vad det står på utrustningen för den pojken drog sin första HÖ över 3 kilo när han var 6 år och tog en gädda p 7,8 kg när han var 7 på Noname grejor.... Håll era barn borta från prylträsket, försök ist att få dom att bli medvetna individer........

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X