Vilka drag är ett absolut måste för Regnbåge! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka drag är ett absolut måste för Regnbåge!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilka drag är ett absolut måste för Regnbåge!

    Morn Morn,
    Imorgon bär det av till Sälen, för lite fiske, golf, vandring etc etc.. Jag kommer så klart fiska för det mesta och tänkte testa på Regnbåge fisket än en gång.

    Så jag undrar, finns det några drag man absolut måste ha i beteslådan för P&T Regnbågsfiske ?
    Samt undrar jag om mitt Muse Black 3-15gr med en Daiwa Tatula sv TW 103 SH fixar just detta fiske eller behöver jag ett spö av lite större kaliber? Vill gärna ha ett spinnspö då såklart.

    Ha nu en varm o go Lördag!

    Vänlig hälsning

  • #2
    Det du har funkar bra till de beten som man brukar använda. Små spinnare i storlek 5-12 är populära. Skeddrag Toby 7-10 gr, lillöringen, jazz och andra mindre skeddrag. Även spöket används flitigt.

    Nu när det är varmt i vattnet brukar fisken gå djupare och då kan bottenmete vara bra. Jag använder tyngder på 15-30 gram. Ett tips är att använda en rigg för dropshot, då kan du också lätt justera hur nära botten du vill betet. Jag använder powerbait som man kan knåda själv, räka och mask. Du kan även använda vanliga jiggar för dropshot.

    Passa på att köpa bombarda i 15 gr. Finns i flyt, sväv och sjunk. Vill du få ner kostnaden lite så välj flyt och i andra hand sjunk. Den flytande funkar lika bra med fluga som vanligt mete.

    Ska du köpa ett spö till så skulle jag välja ett haspelspö 8 eller 9”, som klarar vikter upp till ca 27 gr. Är bra vid mete och fiske med bombarda.

    Kommentera


    • #3
      Det spöt funkar bra.

      OGP Bulldog och små genomlöpare som D360 put and take är bra beten om du letar specifika beten för regnbåge.

      Kommentera


      • #4
        Knosas dynamiten eller knosas nitro är dom enda man behöver till P&T fisket.
        Men är dom kinkig så en kastdobb och en fluga.

        Kommentera


        • #5
          Tackar ödmjukast för alla bra svar. Blir definitivt att testa Bombarda. Var samt inne i lokala fiskebutiken och bad om ett riktigt hett bete, Fick med ett 12g Orange/svartprickigt mindre skeddrag. Samt en väldigt liten Rapala som var Rosa, men var nog för jag fråga ifall en av deras Rapala Ripstop var något att ha till just detta fiske. Sedan en Droppen spinnare 12g Orange med Silvrig sked.

          Blir inte bara Regnbåge, blir en del Abborre/Gädda med. Om vi hittar någon hyfsad sjö.

          Vänlig hälsning,
          Senast ändrad av TorrJiggen; 2021-07-18, 06:06.

          Kommentera


          • #6
            Jag slår också ett slag för Jazz. Ett mycket bra bete för regnbågen då betet inte är så hastighetskänsligt. Det innebär att betet går bra i vattnet och inte snurrar lätt vid alla farter. Har du tillgång till Baitboxbomben är dessa också bra beten, riktiga kastkanoner som inte heller är hastighetskänsliga. Jag måste också slå ett slag för en Abu sked i koppar/röd färg som väger 9 g och brukar ligga i 19 kronors lådan på XXL. Den har verkligen varit bra.

            Kommentera


            • #7
              Ni här på fs är ju helt otroliga, wow vilken respons man får och hjälp. Nu fanns det ju inte så många P&T sjöar mest Öring & Röding sjöar. Men ska hyra båt i en sjö som heter "Versjön" dragits fina gäddor där. Samt finns det Regnbåge, Öring, Röding, Sik? och såklart Abborre. Fiskar hellre abborre än Regnbåge såhär års. Kanske dags att införskaffa sig ett till spö...

              Tusen tack ni alla som tagit er tid att svara.

              Må väl!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TorrJiggen Visa inlägg
                Ni här på fs är ju helt otroliga, wow vilken respons man får och hjälp. Nu fanns det ju inte så många P&T sjöar mest Öring & Röding sjöar. Men ska hyra båt i en sjö som heter "Versjön" dragits fina gäddor där. Samt finns det Regnbåge, Öring, Röding, Sik? och såklart Abborre. Fiskar hellre abborre än Regnbåge såhär års. Kanske dags att införskaffa sig ett till spö...

                Tusen tack ni alla som tagit er tid att svara.

                Må väl!
                När jag fiskat öring, harr och röding i sjöar så har jag använt samma grejer som till regnbåge. Största skillnaden är att jag använder mer naturliga färger. Svart, guld och koppar framförallt. Myrans Panther 7 eller 10 gr i svart med inslag av guld har funkat bäst för vårat gäng. Helsvarta drag ska inte underskattas!

                Kommentera


                • #9
                  Abu lillöring i koppar funkade bra förr. https://www.upplevstore.se/fiskedrag...oringen-8646-h
                  D360PT har jag hört ska vara grym. https://www.westin-fishing.com/se/products/d360-pt
                  Senast ändrad av Hepper2; 2021-07-20, 11:29.

                  Kommentera


                  • #10
                    Savage gear rotex är ju en spinnare som funkat väldigt bra för mig när det gäller både borre och regnbåge. Börjar spinna redan i droppet.
                    Bra pris på dom med

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X