Ni som har Concept Z Slide från 13 Fishing. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni som har Concept Z Slide från 13 Fishing.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ni som har Concept Z Slide från 13 Fishing.

    Hej gott folk,

    Ja men som topicen lyder, ni som har denna rulle, vad tycker ni om den ? Berätta gärna pros/cons. Sugen på ett till mitt crank spö, just nu har jag Daiwa's Tatula sv TW 103SHL.

    Ös på med vad ni gillar och inte gillar med Concept rullen.. Eller ifall jag ska hålla kvar vid min Daiwa ??

  • #2
    Ja som ni förstår så är det ju till 99% hårdbeten jag kör till abborre. Cranks/Hårdbeten, väldig mycket Shadow Raps och Westins Rawbite etc etc.

    Spöt jag har kanske också spelar roll kör just nu med ett 13 Fishing Muse Black 6'10 3-15gr.


    Vänliga hälsningar,

    Kommentera


    • #3
      Jag kopierar följande inlägg som jag skrivit i en annan tråd. Här diskuterades det om vilka onödiga termer rullföretagen använder. I min mening är 13 fishing värst. Kolla bara följande information de ger:

      "Concept Z Slide

      Slide – magnetiskt kastkontrollsystem - Lättförståerligt, det bli bara värre efter det här.

      CZB lagerteknologi - Plastbussningar som de tillverkar själva som de sätter i rullen istället för kullager.

      Hi-Tech Cast Iron Carbon-ram och gavel - En fancy marknadsföringsterm för förstärkt carbon-plast. Deras stativ är helt enkelt gjorda i plast även hos deras modeller som kostar 3000 kr och uppåt. I samma prisklass kan man på sina håll hitta Revo MGXtreme som är gjord av magnesium, vilket sätter valet av material i 13s rullar lite i perspektiv. Den förra Concept Z hade ett aluminiumstativ.

      Ti-Armor Aluminium Hamai Cut-drev - Drev skurna med en viss vinkel, gjorda ur aluminium.

      Avancerat polymer-bromssystem med maxbroms 22lb / 10 kg - Ett helt vanligt bromssytem vill jag påstå, som är alldeles för starkt för rullen. Den här rullen kommer gå sönder om en fisk drar iväg när du har 7 kg broms inställt. Stödet är inte tillräckligt och i och med att stativet är av plast, som oavsett styrka är plast, kommer inte det heller bidra med extra stöd. 10 kg broms borde inte existera på den här rullen. Detta är enbart för marknadsföring.

      Rullknarr - Clicky drag, haspelbroms etc. Broms som låter när fisken drar lina. Alltså inte knarr som på en havsfiskerulle, utan en feature som finns där enbart för att det är kul när det låter i rusningarna. Personligen älskar jag sådant.

      Helt utan kullager (6 CZB lager, 1 Dead Stop Anti-Reverse) - 6 bussningar, ett AR lager.

      Arrowhead linspridare - fancy namn på deras ovala linspridare.

      Förstärkt med stödskena - jag är osäker, men jag tror man syftar på bryggan över, eller skenan under linspridaren. Det har 90 % av alla multirullar.

      Integrerad KeepR krokhållare - en mycket bra design. Krokhållare på bryggan över linspridaren. Effektivt sätt att skydda rullens färg och lack från krokrepor.

      Generation II Hard Anodized Worm Shaft - Deras anodiserade evighetsskruv. Är inte evighetsskruven behandlad med något brukar den korrodera. Det här är deras andra design därmed beteckningen "II."

      Mycket onödiga termer helt enkelt. Oärligt många gånger i mina ögon. Får man det att låta coolt kan man till och med få kunden tycka det är häftigt att fiska med ett plaststativ, som i det här fallet."

      end quote.


      I min mening vet jag inte vad jag ska tycka. Rullen i sig är ganska unik. Den kastar bra, bromsar härligt och är en så kallad "solid preformer." Däremot kan jag inte påstå att den är värd 3000 kr. Du får en Daiwa Alphas SV TW för 2549 kr. Det är en mer förfinad rulle med bättre kastegenskaper, aluminiumstativ och marknadens bästa kastbroms. Återigen, HUR kom man på att göra stativet i plast. Det spelar ingen roll hur stark de säger plasten är. Det är lik förbannat plast. Det repas enklare och framförallt är det billigare. Plast generellt böjer sig också enklare under press (dvs när du drillar fisk), men Shimanos Ci4 och Daiwas Zaion är också plast, som inte böjer sig lätt under press, så det varierar. Oavsett vad är det billigt att ha ett plaststativ på en rulle för 3000 kr.

      Jag tycker du ska hålla dig till Daiwa och Shimano först och främst när det kommer till abborrlågprofilare. Som jag sa, Daiwa Alphas SV TW (som du hittar här: https://stockholmsfiske.se/abborrfis...SABEgIKGfD_BwE), får du för 2549 kr. Den är bättre tycker jag, både i konstruktion och i prestanda.

      Det roliga är att Alphas, med sitt aluminiumstativ, väger MINDRE, än vad Concept Z Slide väger (191 g vs 175 g) vilket i min mening gör att 13 fishing helt tappar värdet i att ha ett stativ i plast. Anledningen till att man har det är för att spara in vikt. Shimanos Curado MGL 150 väger också mindre (191 g vs 190 g) och är bra mycket billigare, samt har ett aluminiumstativ och bättre pinionstöd (två kullager). Alphas har ett likadant pinionstöd som Curado, vilket är bra.

      Kommentera


      • #4
        Sök efter kanalen ”strul-fishing” på yt. Där finns en unboxingvideo för de intresserade.
        Bara ett kast till..

        Kommentera


        • #5
          Oj, tack snälla du/ni för du tog dig tiden att förklara. Har ej kunskapen riktigt om allt det där. Men då lär jag behålla min Daiwa. Tackar ödmjukast.


          Mvh

          Kommentera


          • #6
            Nu har jag ingen Daiwa's Tatula sv TW 103SHL (2017-, 2020-?) men två andra mindre Daiwa. Har inte prövat en 13 F men ser heller någon som helst anledning att byta någon av mina till en 13F - (eller annat motsvarande) är du missnöjd med din på ngt sätt givet bytestankar?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Nu har jag ingen Daiwa's Tatula sv TW 103SHL (2017-, 2020-?) men två andra mindre Daiwa. Har inte prövat en 13 F men ser heller någon som helst anledning att byta någon av mina till en 13F - (eller annat motsvarande) är du missnöjd med din på ngt sätt givet bytestankar?
              Nej Nej, skönaste rullen. hört väldigt olika om 13 fishing rullen men blir att ha kvar min Daiwa helt klart, ångrar också att jag ej tog ett daiwa tatula spö. Efter jag skulle känna på mitt 13 haspelset jag inköpt i Sälen så small det av utan att jag tog i. Så börjar förstå att 13 är lite overhyped. Men visst har dem fina grejer med. Muse spöt diggar jag, men kan ske för dom pengarna hade jag fått ett skönare?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TorrJiggen Visa inlägg

                Nej Nej, skönaste rullen. hört väldigt olika om 13 fishing rullen men blir att ha kvar min Daiwa helt klart, ångrar också att jag ej tog ett daiwa tatula spö. Efter jag skulle känna på mitt 13 haspelset jag inköpt i Sälen så small det av utan att jag tog i. Så börjar förstå att 13 är lite overhyped. Men visst har dem fina grejer med. Muse spöt diggar jag, men kan ske för dom pengarna hade jag fått ett skönare?
                13 är överhypat, det tycker jag med, men de gör vissa rullar, spön och beten jag tycker är prisvärda och som har sin plats. Concept A3 och Concept A anser jag är gedigna produkter som har sin plats. Concept A3 är den lågprofilare jag tycker kastar längst och dessutom är den väldigt lätt, vilket är väldigt bra i den prisklassen. Kan tillägga att jag ägt två 13 Concept C för två och ett halvt år sedan. Båda gick sönder. Rullarna är välbyggda, men kvalitéskontrollen då jag köpte mina rullar var bristande. Nu är kvalitéskontrollen förmodligen mycket bättre då jag inte hört om en enda reklamation på deras rullar sedan Rapala köpte upp en del av företaget. Många av deras beten tycker jag också är bra och värda att köpa. Däremot finns det andra märken jag föredrar framför 13, särskilt i rullväg.

                Kan tillägga att CZB-bussningarna är väldigt överhypat också. Inte fel i brackvatten och saltvatten, men det finns ett problem med dem. Spolaxeln passar inte bra i hålet, vilket gör att spolen och dess axel "slår" runt inuti bussningen. Det här påverkar kastlängd negativt men framförallt sliter det ut bussningen snabbare. Det "rattlande" ljudet ni hör i slutet av kastet i den här videon, påvisar fenomenet jag pratar om: https://www.youtube.com/watch?v=wm4XyKf9J3U&t=902s

                Spola till 0:07
                Senast ändrad av Benjamin S; 2021-07-26, 20:04.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  13 är överhypat, det tycker jag med, men de gör vissa rullar, spön och beten jag tycker är prisvärda och som har sin plats. Concept A3 och Concept A anser jag är gedigna produkter som har sin plats. Concept A3 är den lågprofilare jag tycker kastar längst och dessutom är den väldigt lätt, vilket är väldigt bra i den prisklassen. Kan tillägga att jag ägt två 13 Concept C för två och ett halvt år sedan. Båda gick sönder. Rullarna är välbyggda, men kvalitéskontrollen då jag köpte mina rullar var bristande. Nu är kvalitéskontrollen förmodligen mycket bättre då jag inte hört om en enda reklamation på deras rullar sedan Rapala köpte upp en del av företaget. Många av deras beten tycker jag också är bra och värda att köpa. Däremot finns det andra märken jag föredrar framför 13, särskilt i rullväg.

                  Kan tillägga att CZB-bussningarna är väldigt överhypat också. Inte fel i brackvatten och saltvatten, men det finns ett problem med dem. Spolaxeln passar inte bra i hålet, vilket gör att spolen och dess axel "slår" runt inuti bussningen. Det här påverkar kastlängd negativt men framförallt sliter det ut bussningen snabbare. Det "rattlande" ljudet ni hör i slutet av kastet i den här videon, påvisar fenomenet jag pratar om: https://www.youtube.com/watch?v=wm4XyKf9J3U&t=902s

                  Spola till 0:07
                  Grym du är Benji, tack för den tid du lägger ner för att hjälpa alla här och mig.
                  Kunde jag fått bättre Crankspö för dom pengarna jag köpte Muse black 6'10 3-15gr för tror du ?

                  Mvh
                  /TorrJiggen

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av jlinuskarlsson Visa inlägg

                    Grym du är Benji, tack för den tid du lägger ner för att hjälpa alla här och mig.
                    Kunde jag fått bättre Crankspö för dom pengarna jag köpte Muse black 6'10 3-15gr för tror du ?

                    Mvh
                    /TorrJiggen
                    Först och främst, stor tack för dem fina orden. Det betyder mycket att känna att jag kan hjälpa till.

                    Om jag ska vara ärlig, ja, du kunde fått ett bättre crankspö för dem pengarna med samma viktklassning, plus lite extra längd. Det här kanske förvånar många, men jag tycker att Daiwa Prorex AGS 3-15 g Finesse (702ULFB-Bs 2pc 3-15g) är ett av de bästa crankspöna på marknaden. Det har suverän aktion till crankbaitfiske, med tillräckligt mycket "bend" i klingan för att jag skulle vara nöjd med aktionen. Spöet ska vara gjort för finessefisket, vilket det troligtvis funkar bra till, men det Prorex AGS 3-15 g är bäst på är faktiskt crankbaits. Det roliga är att Daiwas officiella spö till crankbaitfiske i Prorex AGS-serien (702MLRB-Bs 2pc 5-25g) är alldeles för styvt för de flesta crankbait-applikationer i min mening, medan deras finesse-spö gärna kunde varit något styvare om det ska användas till finesse. Nästan som att de har förväxlat klingorna till spöna (vilket de inte har).

                    Om någon känner på de olika Daiwa-spöna i fråga tror jag de skulle hålla med.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 934 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 392 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 672 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 085 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X