Val av lågprofilsrulle samt lindimension till gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av lågprofilsrulle samt lindimension till gädda.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Val av lågprofilsrulle samt lindimension till gädda.

    Jag har ett spinnspö som kastar 100gr som jag tidigare hade en ambassadeur på, jag tyckte dock den var väldigt klumpig och sålde den och gick tillbaka till haspel. Har dock insett att det är rätt jobbigt att kasta så pass tunga drag med haspel och funderar på någon lågprofilare istället. Söker lite tips på någon vettig modell som inte kostar skjortan, samt lämplig lina till detta. Jag är nybörjare på multi men det gick super att kasta med ambassadeur med ca 0.30 lina eller vad det nu var på. Har ägt en lågprofil också till borrefiske med tunn lina, då gick det åt helvete hela tiden och jag blev av med mängder av beten. Vilken dimension bör man som minst ligga på för att vara mer safe för linbrott och ändå få bra kastlängd med beten upp till 100 gr? 0.30 känns lite overkill. Är det större risk för skatbon/linbrott på lågprofil än det är på en ambassadeur om man inte är helt hemma med tekniken ännu?

  • #2
    Ambassadeur finns även som lågprofil..

    Kommentera


    • #3
      Finns ingen anledning att köra tunt till att dänga gäddgummin, kör 0.40 så klarar du nötning på linan bättre.

      Kommentera


      • #4
        Kolla in Revo Beast rullarna, ruggigt bra rullar för det priset.


        Mvh

        Kommentera


        • #5
          Sprinta, cykla, kryp eller studsa till närmaste fiskebutik så kommer dom gladeligen hjälpa dig.

          Där får du dessutom klämma, känna, lukta och (kanske inte i Covid-pandemins era) slicka på grejerna.
          På Internätet kommer du få lika många åsikter som floskler, så för att hitta något du gillar själv som passar både händer och plånbok behöver du pinna iväg till en fiskebutik. (Ohyeas, vi är världsmästare i tangentbordsfiske)

          Tråkigaste och mest avskyvärda svaret som finns, men så är det

          Kör hårt!

          Kommentera


          • #6
            Att känna på en rulle är ju bra men internet kan ge kompletterande info. Jag är nöjd med bl a min Lexa 300, en låg LP som passar mitt sätt att greppa och kastar tillräckligt tryggt/långt med en lättjusterad kastbroms. Till max 100g beten verkar fler vara nöjda med Tatula 200 HD/Coastal som är lite nättare/lättare men lär ändå rymma tillräckligt med 0,33-,35 vilket enligt mig räcker långt vid ev bottennapp och PO:s om du får några...

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
              Jag har ett spinnspö som kastar 100gr som jag tidigare hade en ambassadeur på, jag tyckte dock den var väldigt klumpig och sålde den och gick tillbaka till haspel. Har dock insett att det är rätt jobbigt att kasta så pass tunga drag med haspel och funderar på någon lågprofilare istället. Söker lite tips på någon vettig modell som inte kostar skjortan, samt lämplig lina till detta. Jag är nybörjare på multi men det gick super att kasta med ambassadeur med ca 0.30 lina eller vad det nu var på. Har ägt en lågprofil också till borrefiske med tunn lina, då gick det åt helvete hela tiden och jag blev av med mängder av beten. Vilken dimension bör man som minst ligga på för att vara mer safe för linbrott och ändå få bra kastlängd med beten upp till 100 gr? 0.30 känns lite overkill. Är det större risk för skatbon/linbrott på lågprofil än det är på en ambassadeur om man inte är helt hemma med tekniken ännu?
              -------------------------------------------------

              Min lågprofilrulle heter ABU Ambassadeur 2500C som du ser här ....http://oldschoolsportfishing.blogspo...n-tuffing.html

              Old Firehand
              Leif Engström

              Kommentera


              • #8
                Tackar för svar! Ska kolla upp era tips och även ta med spöt till butikerna i stan och se vad de har för rullar.

                Följdfråga, jag har även ett lättare haspelspö för gädda som kastar ca 15-50 gr, vilken lindimension kan vara lämplig där? Har tidigare använt en rulle med 0,15 är det kanske i klenaste laget?

                Kommentera


                • #9
                  Vilken storlek på rulle och vilken utväxling är lämplig om man ska köra ca 0.30 flätlina och beten mellan 40-100gr, lite blandade skedar, hybridbeten, gummibeten och jerks?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
                    Vilken storlek på rulle och vilken utväxling är lämplig om man ska köra ca 0.30 flätlina och beten mellan 40-100gr, lite blandade skedar, hybridbeten, gummibeten och jerks?

                    Du kan köra allt från 200-400 till de betena. Jag står med en Revo Beast 40 med den mindre intagningen av lina och kastar allt med den. Funkar kanon enligt mig. Har ganska små tassar så den storleken passar mig bra.
                    Större händer så är kanske en 300-storlek bättre osv.

                    Ett tips är att skippa tänka utväxling utan tänk istället hur mycket lina rullen tar in/vevtag.
                    Anledningen är att tex utväxling 6,3;1 är samma men ändå olika hos alla märken. Utväxlingen den samma medan cm är olika.

                    Beasten tar in 69cm /vevtag medan en Daiwa Zillion tar in ca 60cm och de skiljer inte nämvärt i utväxling hos dessa. Men för jerk kan det ha stor betydelse.
                    Personligen så högt linintag som möjligt för jerk och lite mindre arg intagning för gummi/hybrid etc.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 540 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X