Dålig linuppläggning på Nasci-rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dålig linuppläggning på Nasci-rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dålig linuppläggning på Nasci-rulle

    Hej, jag har en relativt ny Shimano Nasci 4000 som jag tycker har en märklig (dålig) linuppläggning. Rullen tar ett par varv nere vid roten och lägger linan extremt nära ”botten” av spolen och förflyttar sig sedan med endast ett par varv upp till toppen innan den snabbt vänder. Resultatet blir en timglasformad spole med mer, och dåligt spänd, lina närmast roten/botten. Vad kan detta bero på? Vad göra?
    Bifogade filer

  • #2
    När du köpte rullen så var det säkert en liten påse med plastbrickor med, du får ta bort spolen och lägga på 1-2 st så ska det nog bli bättre.

    Kommentera


    • #3
      Jag har övervägt det men det borde göra så att rullen flyttas ytterligare längre ut, dvs förvärra situationen vid roten/botten utan att göra mittsektionen mer balanserad, eller tänker jag fel? Aldrig gjort något liknande ingrepp tidigare.

      Kommentera


      • #4
        Det ser ut som du valt en väldigt grov lina och fyllt på med väldigt mycket också. Har du möjlighet att prova en annan lina?

        Kommentera


        • #5
          Ja fler brickor blir nog mer lina åt fel håll. Linan ser grov ut och linpåläggning ser verkligen inte imponerande ut... är den linan pålagd hemma eller under fiske?
          Blir det inte bättre då eller med linbyte skulle jag överväga reklamation.

          Kommentera


          • #6
            Ta bort "shims," det vill säga plastbrickor, under spolen. Har du på backing så bör du kolla att inte den ligger nere på spolen. Spola dessutom på linan tightare, det ser väldigt löst ut. Om du har lina som är tjockare än 0,28 mm på en 4000-haspelrulle kommer den inte hantera linan bra. Jag rekommenderar att gå ner i lindimension till ca 0,23-0,24.

            Framförallt dock, ser du ut att ha alldeles för mycket lina på spolen, som är något för tjock och för löst pålagd.

            Tåls även att nämnas att du kan spola på lina på haspelrullar fel. Vissa missar backing helt, vilket blir problematiskt, särskilt i kallt väder. Däremot är det största felet många gör att de håller spolen de spolar på fel. För att inte få massor av lintwist måste spolen ligga med den breda sidan mot dig. Du ska spola av linan från linspolen med linan snurrandes av spolen. Inte genom att ha linspolen på tvären (kortsidan) riktad mot rullen du spolar på, för då tvinnar du linan. Detta eftersom att din bygel snurrar runt, vilket snurrar linan ett varv runt sig själv.
            Senast ändrad av Benjamin S; 2021-08-01, 13:43.

            Kommentera


            • #7
              Tack för tips! Tror det är en Spider wire smooth 8 0,29 som sitter, men den känns onekligen tjock. Jag lät linrullen ligga i en hink med vatten och lät den löpa under en våt handduk som jag hade foten på som motstånd vid påspolningen. Den fick dock löpa fritt och har säkert tvinnats både ett och två varv. Backning finns.

              Skickade ett mail till återförsäljaren av rullen, men ska testa era förslag och även spola på hårdare.

              Kommentera


              • #8
                Så där kan det se ut när linan är ny och är lite löst på spolad, har du båt så släpp ut linan med en vobbler eller liknande som kommer ge lite motstånd så ska du se den kommer lägga sig mkt bättre

                Själv kör jag med Spiderwire 0.17 på mina Shimano 4000 och gäddfiske.
                0.29 har jag på multi den är som 0.36 så det är en väldigt grovlina.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har nu tagit bort en av de två shims/brickor som satt där och ska skaffa tunnare lina vid tillfälle. Noterade dock att linan som sitter är en SW smooth 8 i dimension 0,25 och inte 0,29 som jag först trodde. Den känns dock rejält tjock.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Perkules Visa inlägg
                    Jag har nu tagit bort en av de två shims/brickor som satt där och ska skaffa tunnare lina vid tillfälle. Noterade dock att linan som sitter är en SW smooth 8 i dimension 0,25 och inte 0,29 som jag först trodde. Den känns dock rejält tjock.
                    0,25 SW är tjockare än de flesta andra 0,25 linor. Den är snarare ca 0,28 om du jämför med andra fabrikat.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 575 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 300 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X