Dålig linuppläggning på Nasci-rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dålig linuppläggning på Nasci-rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Är det verkligen bara Spiderwire som utmärker sig som tjockare än angivet givet övriga?

    Många (amerikanska) linor i Sverige som har glädjesiffror för angiven styrka i förhållande till dimension. Vill minnas att bl a Sufix 832 är angivet starkare än alla andra senare Sufix i samma dimension, bl a 131 G vilket nog indikerar att linan är tjockare irl och/eller att styrkan anges på förvillande sätt, t ex utan knut i vissa fall.

    Berkley X9 är nog en bra lina men antingen är den en av världens starkaste i förhållande till dimameter eller sannolikt tjockare än angivet irl.

    Möjligen kan man säga att uppgifter på japanska linor verkar överlag rimligare.

    Hur är tyska linor, t ex Climax?
    Lite förvånande att man ser och hör så lite om dem. Kanske kostar mer än de smakar?
    Senast ändrad av anteman; 2021-08-03, 13:15.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Är det verkligen bara Spiderwire som utmärker sig som tjockare än angivet givet övriga?

      Många (amerikanska) linor som har glädjesiffror för angiven styrka i förhållande till dimension. Vill minnas att bl a Sufix 832 är angivet starkare än alla andra senare Sufix i samma dimension, bl a 131 G vilket nog indikerar att linan är tjockare irl och/eller att styrkan anges på förvillande sätt, t ex utan knut i vissa fall.

      Berkley X9 är nog en bra lina men antingen är den en av världens starkaste i förhållande till dimameter eller sannolikt tjockare än angivet irl.

      Möjligen kan man säga att uppgifter på japanska linor verkar överlag rimligare.

      Hur är tyska linor, t ex Climax?
      Lite förvånande att man ser och hör så lite om dem. Kanske kostar mer än de smakar?
      Hade / har en climaxlina på en gammal haspel.. Köpte rulle och lina för säkert 10-12 år sen. Den linan fiskar fortfarande på samma rulle. Vänd ett par ggr. Nu har dock rullen och linan givits bort till brorsan som bara fiskar sporadiskt.
      Men rulle och lina fiskades rätt aktivt iaf 6 år.. Både sött och salt. Hur den var i diameter i förhållande till angivet minns jag ej. Men den har hållt jäkligt bra. Tappa färg som fan i början men sen har det inte varit något att anmärka på.
      Har för mig den va runt 0,16..

      Inte blivit climax annat än som tafsmaterial efter den linan då det inte funnits att tillgå smidigt..

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Är det verkligen bara Spiderwire som utmärker sig som tjockare än angivet givet övriga?

        Många (amerikanska) linor i Sverige som har glädjesiffror för angiven styrka i förhållande till dimension. Vill minnas att bl a Sufix 832 är angivet starkare än alla andra senare Sufix i samma dimension, bl a 131 G vilket nog indikerar att linan är tjockare irl och/eller att styrkan anges på förvillande sätt, t ex utan knut i vissa fall.

        Berkley X9 är nog en bra lina men antingen är den en av världens starkaste i förhållande till dimameter eller sannolikt tjockare än angivet irl.

        Möjligen kan man säga att uppgifter på japanska linor verkar överlag rimligare.

        Hur är tyska linor, t ex Climax?
        Lite förvånande att man ser och hör så lite om dem. Kanske kostar mer än de smakar?
        Spiderwire är väl lite värre men vet man om det så ser jag jag inga problem med det, får precis på 150m spiderwire 0.29 på ena Shimano Tranx 301 på andra Tranxen får jag precis på 150m Powerpro Maxcuatro 0.36.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Är det verkligen bara Spiderwire som utmärker sig som tjockare än angivet givet övriga?

          Många (amerikanska) linor i Sverige som har glädjesiffror för angiven styrka i förhållande till dimension. Vill minnas att bl a Sufix 832 är angivet starkare än alla andra senare Sufix i samma dimension, bl a 131 G vilket nog indikerar att linan är tjockare irl och/eller att styrkan anges på förvillande sätt, t ex utan knut i vissa fall.

          Berkley X9 är nog en bra lina men antingen är den en av världens starkaste i förhållande till dimameter eller sannolikt tjockare än angivet irl.

          Möjligen kan man säga att uppgifter på japanska linor verkar överlag rimligare.

          Hur är tyska linor, t ex Climax?
          Lite förvånande att man ser och hör så lite om dem. Kanske kostar mer än de smakar?
          Berkley X9 är också bra mycket tjockare än angiven tjocklek. Jag har 0,14 på en rulle som är bra mycket tjockare än en Sufix Preformance braid 0,16 jag har på havsöringsrullen.

          Kommentera


          • #15
            Vad sjutton, jag har 0,36 på alla mina gäddhaspel (och multi också för den delen) och de har alla perfekt linuppläggning. Om det inte blir bättre efter omspolning av linan så hade jag klagat där jag köpte den. Som många säger är det där problemet inte möjligt att shimsa bort om du frågar mig.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg
              Vad sjutton, jag har 0,36 på alla mina gäddhaspel (och multi också för den delen) och de har alla perfekt linuppläggning. Om det inte blir bättre efter omspolning av linan så hade jag klagat där jag köpte den. Som många säger är det där problemet inte möjligt att shimsa bort om du frågar mig.
              Haspelrullar i 4000 storlek hanterar tjockare linor sämre. De kan köras med tjockare linor än 0,28, men det brukar sällan resultera i optimal prestanda och mer ofta i problem. Källa: Jag jobbar till och från i en sportfiskebutik, där jag gång på gång ser hur dåligt många tjockare linor funkar på haspelrullar.

              Kommentera


              • #17
                Ok, jag har nu:
                -tagit bort en av två brickor
                -kontrollerat att backningen ser bra ut
                -rullat på en ny Berkley X9 i dimension 0,17 med spolens ”bredsida” mot mig
                -spänt linan ganska hårt under påspolning, samt
                -lagt på mer sparsamt med lina.

                Det ser nu bättre ut men jag tycker fortfarande timglasformen finns där. Tillräckligt för en reklamation tycker ni?
                Bifogade filer

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Perkules Visa inlägg
                  Ok, jag har nu:
                  -tagit bort en av två brickor
                  -kontrollerat att backningen ser bra ut
                  -rullat på en ny Berkley X9 i dimension 0,17 med spolens ”bredsida” mot mig
                  -spänt linan ganska hårt under påspolning, samt
                  -lagt på mer sparsamt med lina.

                  Det ser nu bättre ut men jag tycker fortfarande timglasformen finns där. Tillräckligt för en reklamation tycker ni?
                  Fiska med rullen så kommer den lägga sig som den ska.

                  Kommentera


                  • #19
                    Linorna är ganska jämnstarka så gå efter kg märkningen istället för mm så hamnar ni mer rätt.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ärligt talat ser något struligt ut, men jag tror inte det kommer skapas problem. Om du vågar eller vill kan du plocka isär rullen och skruva ihop den igen. Då kommer du se eventuella fel och/eller så fixar sig felet efter ihopskruvning igen. Dock bör du kolla så att garantin gäller om du skruvat isär rullen. Om den inte gör det bör du inte skruva isär den alls under garantiperioden, så länge du inte är väldigt skicklig. Personligen skulle jag fiska med den som den är och ifall du märker att det strular så ber du en fiskebutik skicka upp rullen till Shimano så får de åtgärda problemet gratis. Det borde gå på garantin. Något är fel, men jag tror inte det är såpass fel så att det kommer påverka prestandan väldigt negativt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 958 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 457 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X