Daiwa fuego 20-60gr och fuego 4000c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa fuego 20-60gr och fuego 4000c

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa fuego 20-60gr och fuego 4000c

    Är lite sugen på denna combon. Rullen har jag erfarenhet utav i storlek 1000 och 2500, den sistnämnda hade lite taskig linuppläggning och lyckades heller aldrig räkna ut hur man monterade plastbrickorna för att korrigera detta, hur jag än gjorde så gick spolen inte på igen med fler brickor. 1000 rullen är jag nöjd med. Har nån erfarenhet utav spöt och 4000-rullen?

  • #2
    Click image for larger version

Name:	20210813_163005.jpg
Views:	399
Size:	1,92 MB
ID:	2584143
    Du hade nog otur med din 2500, många här på FS som är nöjda med sina Fuego LT oavsett storlek. Så här ser det ut på min LT 2500 en Prorex V i samma prisklass ungefär, lite timglas men kastar och hanterar linan väl. (Den andra, en Stradic ci4 2500 som behöver lite mer lina. Bilden ljuger lite, linpaketet på Daiwa är faktiskt ngt större än på Shimanon). Hoppas du reklamerat din om brickor inte hjälper.

    En Daiwa 4000 rulle kan viktmässigt vara bra för spöbalans annars hade jag hellre valt en 3000 C som delar kropp med 2500 men har större rotor/spole (alltså diameter. D 3000 lär räcka väl om du kör flätlina. Som jämförelse så är Shimano 3000 enbart en djupare spole än 2500 som jag förstått det). Spöt vet jag inget om.



    Kommentera


    • #3
      Tack för svar! Rullen reklamerade jag. Har också varit inne mer på 3000 egentligen, men överväger nog att köpa spö först helt enkelt och sen testa med de olika rullar jag har och se vad som balanserar bäst. Har en nasci 3000, funkar den bra blir det nog en till sån.. Planerar att köra med max 0.25 flätad och då räcker ju den spolen och blir över.

      Kommentera


      • #4
        Låter som en bra strategi. Om Shimano 3000 dock är lika stor som S 2500 men enbart djupare så kan ju linkapaciteten på den senare räcka väl (160m 0,25 nylon?) Då borde den hålla i vart fall 100 m 0,25 flät vilket räcker gott till gädda. Finns ju inget skäl att grunda med en massa nylon om det inte behövs... För övrigt skulle jag hellre köra 0,20 flät till gädda och 20-60g beten som hanteras bättre och lär ge bättre kastlängder. Enda minus är vid ev bottennapp.

        Spön här några http://fiskebroder.blogspot.com/2016...gadda.html?m=1

        Savafe Gear låter bra och kan nog finnas billig nu.

        Kommentera


        • #5
          Ja det blir nånstans mellan 0.20 - 0.25 åtminstone! Tror säkerligen det funkar med 2500 också utan problem. Blir det nasci kan jag dock tänka mig en 3000 ändå då jag tycker om T-veven väldigt mycket och den finns bara på 3000 och uppåt.

          Tack för länken! Har kikat en del på det där westinspöt fast 20-60, är väldigt sugen på det. Just savage gear har jag tyvärr väldigt dålig erfarenhet utav rent generellt, kanske haft otur men det mesta jag ägt från dem har varit riktigt undermåligt och pajat utan förklarlig orsak. De flesta talar ju dock gott om märket så det är säkert bra grejer om man får rätt exemplar.

          Kommentera


          • #6
            Ja ok gillar man t-handtag så är ju 3000 rätt val, även med en Fuego. Har två SG spön som funkar väl så ock min brors båda och fler här på FS, så som sagt att SG ofta ger valuta för pengarna, så du har nog haft lite otur även där :-)

            Westin gör ju också prisvärda spön, bl a T&C finesse är fler nöjd med även om W3:an inte övertygade i testen.

            lycka till med inköpen!

            Kommentera


            • #7
              Jag landade i att beställa ett westin w3 powerlure 20-60, odelat handtag vilket jag föredrar samt att handtaget är lite längd på så balansen blir bättre, 2500/3000 lär nog bli fint. Har aldrig testat westin förut så det ska bli intressant!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
              107 svar
              23 932 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Utter
              av Utter
               
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 295 svar
              261 887 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              852 svar
              138 376 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg El_Kebabo  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 030 svar
              192 670 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 082 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Arbetar...
              X