Riktat spö för regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Riktat spö för regnbåge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Riktat spö för regnbåge

    Nu börjar det klia i köpfingrarna. Jag är sugen på ett haspelspö för främst regnbåge/put & take med mindre spinnare och skeddrag. Fisket bedrivs i princip uteslutande från land vid skogssjöar. Det är delvis snårigt och jag har märkt att det är få ställen jag kommer åt att kasta ”fritt”. Behöver därför hitta ett långtkastande spö på som längst 8-8,5 fot, tror jag.

    Jag har hittat dessa som alternativ. Vad är era erfarenheter av dessa? Är jag rätt ute? Tanken är att para dem med en flätlina.

    Savage Gear Parabellum CCS 8'1 246cm 7-21g

    Westin W4 Spin 8’ 240 cm 7-30 g


  • #2
    Ett abborrspö men funkar säkert för regnbåge också.. Borre Fiskeset - Fiskeset - Dittdrag.se

    Kommentera


    • #3
      Jag skulle faktiskt i ditt läge gå ner till ett 7fot spö. Kastar oftast längre än du behöver i de flesta sjöar. Och grymt smidigt att hantera när det är snårigt. Detta spö köpte en kompis fast i spinn till just det fisket. En klinga som laddar snabbt och kastar riktigt bra.

      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...pinning-2.html

      Kommentera


      • #4
        välj inte för snabb klinga, regnbågen kan va riktigt stökig och bjuda på luftsprång bl a..... du vill ha en klinga som parerar det och även laddar bra när man kastar småbeten. jag tycker moderate/fast aktion är perfekt.

        Tycker 8 fot och ML power är klockrent.

        Parabellum spöt är nog kanon!


        Den mycket trevliga serien parabellum som varit extremt populär med sin lätta vikt och sköna aktion. Medium till snabba klingor med förlåtande aktion.


        Precis vad man vill ha.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Perkules Visa inlägg
          Nu börjar det klia i köpfingrarna. Jag är sugen på ett haspelspö för främst regnbåge/put & take med mindre spinnare och skeddrag. Fisket bedrivs i princip uteslutande från land vid skogssjöar. Det är delvis snårigt och jag har märkt att det är få ställen jag kommer åt att kasta ”fritt”. Behöver därför hitta ett långtkastande spö på som längst 8-8,5 fot, tror jag.

          Jag har hittat dessa som alternativ. Vad är era erfarenheter av dessa? Är jag rätt ute? Tanken är att para dem med en flätlina.

          Savage Gear Parabellum CCS 8'1 246cm 7-21g

          Westin W4 Spin 8’ 240 cm 7-30 g
          Jag har ett westin w3 spinn v2 till havsöring, ruggigt trevligt spinnspö. Den i lättare modell typ, 8'6" - 3-15 g skulle vara riktigt trevligt till regnbågsfisket. Man kör ju sällan över 10-15 grams beten. Men ett jiggspö fungerar också om du vill ha det till abborre också, men de är ofta toppigare.

          Kommentera


          • #6
            Ett tips är också att skippa flätlinan till regnbåge. Med en bra nylon tappar du betydligt mindre fisk.

            Kommentera


            • #7
              Ja, är inne på mer helaktion/progressivt snarare än ett rappt abborrspö. Det jag är rädd för är att de kan bli svampiga istället. Hade ett utpräglat Abu SZ HÖ-spö tidigare (9,2’, 6-28 gr) som jag sålde vidare eftersom jag inte gillade känslan i det.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Perkules Visa inlägg
                Ja, är inne på mer helaktion/progressivt snarare än ett rappt abborrspö. Det jag är rädd för är att de kan bli svampiga istället. Hade ett utpräglat Abu SZ HÖ-spö tidigare (9,2’, 6-28 gr) som jag sålde vidare eftersom jag inte gillade känslan i det.
                Man hör många som gnäller på "svampiga" spön bara för att trenden är ultra-super-extra-mega-fast till allting numera.... Nä, det är inte svampigt, det är en långsammare aktion som laddar och drillar djupare ner i klingan (bättre) bara, en annan känsla.

                Säger inte att just du är en av dessa men säger bara att man ser det överallt av folk som aldrig har haft annat X-Fast till nånting och lärt sig varför man väljer olika aktion till olika fisken,

                Kommentera


                • #9
                  Nja, tycker mest det laddade dåligt med främst lättare beten men även tyngre beten, samtidigt som känslan var sladdrig. Kastade likvärdigt eller bättre med mitt ”vanliga” abborrspö på 7,2 fot, ett spö som är rappare utan att för den delen vara blixtsnabbt. Svårt att beskriva en känsla, men karaktärslöst kanske? Skulle fortfarande vilja ha en jämnare, djupare aktion men med lite mer klipp i, om man kan beskriva det så.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Perkules Visa inlägg
                    Nja, tycker mest det laddade dåligt med främst lättare beten men även tyngre beten, samtidigt som känslan var sladdrig. Kastade likvärdigt eller bättre med mitt ”vanliga” abborrspö på 7,2 fot, ett spö som är rappare utan att för den delen vara blixtsnabbt. Svårt att beskriva en känsla, men karaktärslöst kanske? Skulle fortfarande vilja ha en jämnare, djupare aktion men med lite mer klipp i, om man kan beskriva det så.
                    Förstår vad du menar , jag har ett SZ också som är just "karaktärslöst"

                    Av vad man hört om parabellumspöna så tror jag att det du hittat har optimala egenskaper för att fiska båge.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 620 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 403 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 586 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 310 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X