Riktat spö för regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Riktat spö för regnbåge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ja toppigt och snabbt, x-fast har varit i ropet länge nu, lite "post-HÖ" eran och mer gädda-gös-abborre. Det var inte heller så länge sedan alla hyllade Westins Powercast 8'6" -130g till tyngre gäddfiske, nu är det "old-school" vad gäller aktion...

    Djupare spön blir lite mer mjuka, en aning "svajigare" om man torrviftar dem, svårt att helt undvika, accentueras med längd och låg klassning.

    Ett sånt, ffa lite längre spö behöver man ladda lite mer långsamt och inte snärta iväg för att de ska komma till sin rätt.

    Hade ett Prorex XR 8' 5-25g som var åt det djupare hållet med lite mjukare topp, ett bra "allroundspö" för rörligare beten efter t ex regnbåge, borre men jag sökte ett mer specifikt jiggspö för borre så det såldes.

    Som jämförelse är mitt 7'5" SZ 6-21g avgjort toppigare i aktion och upplevelse, inte alls karaktärslöst och ett bättre jiggspö som funkar bra till "ryck-wobbler" men även till plåtbeten.

    Känn på ett XR, 7-8 fot -21g, -25g kanske är de lika i aktionen idag som "mitt" var 2016?

    Kommentera


    • #12
      Tack ska ni ha för tips och input.

      Jag märker att jag sneglar mot spön klassade runt 7g och uppåt, delvis eftersom en regnbåge med mina mått mätt är såväl stora, starka och stridbara. Är uppriktligen lite nervös över att drilla så stora fiskar på spön med lättare klassning. Är det ett feltänk från min sida? De drag jag har för ändamålet ligger ändå mellan kanske 5-15g, men sällan (aldrig?) större.

      Parabellum ligger bättre till än W4 i pris. Deras 8-fotare finns i klasserna 3-14g samt 7-21g. Är 3-14g ett klokare val än 7-21g tror ni? Någon med erfarenhet om de är över-/underklassade eller är siffrorna rättvisa?

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Perkules Visa inlägg
        Tack ska ni ha för tips och input.

        Jag märker att jag sneglar mot spön klassade runt 7g och uppåt, delvis eftersom en regnbåge med mina mått mätt är såväl stora, starka och stridbara. Är uppriktligen lite nervös över att drilla så stora fiskar på spön med lättare klassning. Är det ett feltänk från min sida? De drag jag har för ändamålet ligger ändå mellan kanske 5-15g, men sällan (aldrig?) större.

        Parabellum ligger bättre till än W4 i pris. Deras 8-fotare finns i klasserna 3-14g samt 7-21g. Är 3-14g ett klokare val än 7-21g tror ni? Någon med erfarenhet om de är över-/underklassade eller är siffrorna rättvisa?
        Anpassa spöet efter dragvikten. Spön har ofta ryggrad ändå. Så skulle inte vara orolig för storleken på fisken.

        Kommentera


        • #14
          Grymt, tack! Parabellum 3-14g låter som ett bra val.

          Kommentera


          • #15
            Två alternativ till de spön du nämner är Shimano Beastmaster och Gunki Reinbo. Båda med medium eller djup aktion. Lycka till, vilket spö det än blir så kommer det säkert bli grymt!

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av StefanTj Visa inlägg
              Två alternativ till de spön du nämner är Shimano Beastmaster och Gunki Reinbo. Båda med medium eller djup aktion. Lycka till, vilket spö det än blir så kommer det säkert bli grymt!
              Tack! Har även sneglat lite mot Westin W3 Streetstick 2-10g efter att ha kikat på det trevliga klippet som länkades till här ovanför, men ska sluta fundera så mycket nu. :-) Det får bli ett Parabellum nu, så får jag köpa Streetstick eller något annat vid annat tillfälle om lusten faller på.
              Senast ändrad av Perkules; 2021-09-07, 22:59.

              Kommentera


              • #17
                Håll utkik efter ett shimano red ax trout begagnat (säljs inte längre, hittade mitt på tradera). Rätt aktion, kastvikt 5-20gr och 7,8 fot långt. Klockrent i mitt tycke. Riktigt trevligt att fiska med och väldigt prisvärt.

                Kommentera


                • #18
                  Finns det något spö på marknaden på runt 8' på med optimal kastvikt på 8-15 gr och som har en djup progressiv aktion eller en djup parabolisk aktion? Jag har ett äldre spö från Fenwick på 7' som är klassat 2-12 gr som har en rätt så djup aktion, men det klarar inte av tyngre kastvikter. Jag köpte ett Westin W4 Light Spin 8' 3-15 gr, men det är mycket styvare.

                  Kommentera


                  • #19
                    Känn på Berkley SSGS Titanium 8' som nog passar bra in på din beskrivning, djuup aktion, klassat 4-24g men trivs bäst nedåt så kanske bäst runt ca 8-15g men det var mkt länge sen mitt fiskades så jag kan minnas fel.
                    Senast ändrad av anteman; 2021-09-22, 17:59.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av StefanTj Visa inlägg
                      Två alternativ till de spön du nämner är Shimano Beastmaster och Gunki Reinbo. Båda med medium eller djup aktion. Lycka till, vilket spö det än blir så kommer det säkert bli grymt!
                      Håller med om Beastmaster, det har varit med länge och uppdateras frekvent av Shimano , personligen gillar jag inte dom riktigt men grabben har en bunke olika varianter som han älskar. Hållbara spö som kastar bra, ett sådant spö man kan använda till lite allt möjligt utan att va rädd att det går sönder.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 392 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 671 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 085 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X