funderar på nya borregrejjer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

funderar på nya borregrejjer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • funderar på nya borregrejjer

    Hej!

    Sitter och klurar lite på ett nytt spö, men har inte riktigt listat ut vad det är jag behöver. (eller snarare, vad prylnörden i mig vill ha..)
    Det "glappet" jag vill täcka upp är mellan ett Westin streetstick 2-10 haspel med en symetre 500 haspel och ett prorex AGS 7-32 med en prorex PE SW TV multi.
    Westinspöt är riktigt najs för det lättare fisket och daiwaspöt är underbart för gösjiggandet, men jag saknar lite i spannet runt 10-15g kastvikt. Där börjar Westinspöt bli lite vekt för att kasta bra och daiwaspöt tycker jag är väl styvt för borrefisket.

    Jag har klurat på AGS 3-15 (mest pga att zero-g rullfästet är så sjukt skönt), men jag misstänker att det finns rätt mycket bra alternativ där ute. Jag är nästan hundra på att det är ett multispö jag är ute efter, så långt har jag i alla fall kommit då jag nyligen blivit fräslt till den sidan av härligheten. och jag lutar snarare uppåt mot "high-end" än nedåt mot "budget", även om det i verkligheten kanske är mest realistiskt nån stans mitt emellan.

    klurar även på hur jag ska göra med rulle, Prorexen funkar riktigt bra även neråt åtminstone 6g (lägsta jag provat), kan det vara värt att flytta ner den till ett kommande "mediumspö" och skaffa nått nytt till gösjiggandet? eller tvärt om och satsa på en mer dedikerad lätt multirulle? Jag har tidigare jiggat mest även vid borrefisket men inser att jag oftare väljer spinnare, tailspinners och vibrationsbeten, men lite oklart om det är tillfälligt eller så jag kommer fortsätta fiska : )

    Tar tacksamt emot ideer och förslag på hur jag borde välja!

  • #2
    Prorex AGS Finesse som det kallas (samma som 3-15) är ett spö jag skulle rekommendera till crankbait. Det är väldigt mjukt och något svampigt, vilket är underbart till crankbaits, bladebaits, lipless cranks och dylikt. Det är inte ett fantastiskt jiggspö och jag skulle inte rekommendera det till rent jiggfiske. Till vissa finessepresentationer (neko, wacky, flick shake, dropshot, 30/70) är det bra, men det är absolut inte ett jiggspö. Ska du fiska crankbait är det bland de bästa spöna på marknaden dock. Håller dessutom med, Zero-G rullfästet är det skönaste rullfästet jag känner till. Fullständigt fantastiskt.

    Jag skulle istället rekommendera mitt favoritspö, någonsin. Nämligen, Daiwa Prorex AGS 6'9" (692MLFB-BS). detta under förutsättningarna att du faktiskt hittar ett. Det är slut hos leverantör nämligen och det kommer ersättas mot nya Prorex AGS serien som inte kommer att ha Zero-G rullfäste. Så otroligt synd tycker jag. Jag älskar verkligen det rullfästet. Men, jag har iaf ett Prorex AGS 692MLFB-BS och det är helt underbart. Det är mest optimalt till viktspannet 10-15 g, men kastar beten ner till 5 g bra och upp till 18 g bra. Jag använder mitt till jiggfiske, finesse, tailspinners och dylikt. Det är magisk aktion i spöet. Toppigt, men på så sätt att du ser varenda pet på spötoppen, samt känner varenda liten stöt. Jag kan inte tala tillräckligt gott om det. Jag gillar mitt AGS 692MLFB-BS bättre än polarns AGS Elite i dylik klassning. Aktion och rullfäste är bättre i min mening. Dessutom är spöet extremt lätt (112 g) för sin prisklass. Jag har ett Megabass Levante som är 2:a bakom mitt Prorex AGS 692MLFB-BS.

    Jag parade ihop mitt spö med en Daiwa Alphas CT SV. Har du aldrig kastat med en Alphas CT SV, eller någon CT SV rulle, kommer du bli frälst. Kasten är extremt förfinade. Jag behöver inte ta i ett uns och kommer dit jag vill med oerhört bra kontroll och kastlängd. Den där luftiga känslan i kasten är något speciellt som jag bara känt i kast med CT SV Daiwor. Du har Alphas CT SV (billigast), Millionaire CT SV och Steez CT SV. Dessa rullar anser jag är de bästa rullarna prestandamässigt som någonsin funnits till abborrfisket. De passar perfekt till de tekniker och betesvikter vi använder till abborrfisket i Europa. En Daiwa Alphas CT SV på ett Prorex AGS 692MLFB-BS är en fantastik combo. Spolar du på en Power Pro Super 8 Slick V2 (inte V1) kommer du ha en favoritcombo. Det finns en Daiwa Alphas SV TW och en Daiwa Alphas Air TW på svenska marknaden också, men de kastar inte lika skönt som Alphas CT SV tycker jag. Jag kör inställning 5 och 6 på min Alphas CT SV, men blåser det mycket kan du gå upp på 7. Då måste du tumma kastet en del, men det är så du uppnår längst kastlängder och maximal kasteufori. Jag har lite sida till sida glapp i spolen på alla mina rullar, då jag inte vill att den mekaniska friktionsbromsen ska påverka det minsta.

    Där har du min åsikt om vad du ska ha.

    Hittar du inte spöet, kolla på Megabass Levante. Det är också ett spö jag blivit fullständigt förälskad i.

    Kommentera


    • #3
      Vilket Levante kör du och till vad? Flera verkar inte så toppigt jigganpassade i aktionen utan djupare mer åt wobbler och plåt.
      Sen att de kostar ca 3500 här och runt 1600 i Japan är magstarkt.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Vilket Levante kör du och till vad? Flera verkar inte så toppigt jigganpassade i aktionen utan djupare mer åt wobbler och plåt.
        Sen att de kostar ca 3500 här och runt 1600 i Japan är magstarkt.
        Mitt favorit-Levante är modellen som heter F4-68LV. Det är mitt crankbaitspö. 3500 kr är lite mycket, det håller jag med om, men det funkar ju att beställa från Japan i värsta fall. Däremot hade spöet lika gärna kunnat kosta 3000 kr och komma undan med det då det känns som ett spö i den prisklassen.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Vilket Levante kör du och till vad? Flera verkar inte så toppigt jigganpassade i aktionen utan djupare mer åt wobbler och plåt.
          Sen att de kostar ca 3500 här och runt 1600 i Japan är magstarkt.
          Du har det hemma för 1744 sen är det frågan om det kommer mer till från postnord /tull spöet ligger på under 1500 just nu iallafall

          Kommentera


          • #6
            Vilket spö till abborre ?

            Ursäkta ifall jag skriver i din tråd, är ny på forumet och vet ej hur man startar egen.

            Har för tillfället en Abu revo stx 10 rulle (Haspel), kombinerat med ett draugen D4 7 fot spö.
            Letar ett nytt spö, har kollat på Daiwas XR 3-21g Skinny worm samt BFT Perception 7,6'' Jig & twitch 5-20g.
            Tänkte mer ett multispö med en snabb topp, mest för spinnare samt drop shot och vanlig jigg.
            Är det någon som har erfarenhet utav dessa två eller något annat i samma prisklass, svar uppskattas.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Salmonsong Visa inlägg
              Vilket spö till abborre ?

              Ursäkta ifall jag skriver i din tråd, är ny på forumet och vet ej hur man startar egen.

              Har för tillfället en Abu revo stx 10 rulle (Haspel), kombinerat med ett draugen D4 7 fot spö.
              Letar ett nytt spö, har kollat på Daiwas XR 3-21g Skinny worm samt BFT Perception 7,6'' Jig & twitch 5-20g.
              Tänkte mer ett multispö med en snabb topp, mest för spinnare samt drop shot och vanlig jigg.
              Är det någon som har erfarenhet utav dessa två eller något annat i samma prisklass, svar uppskattas.
              Åk och känn på spöna. Annars tycker jag du ska kolla in Armada Silver Feather. Det spöet är ganska allround och skulle duga till det du beskriver.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                Prorex AGS Finesse som det kallas (samma som 3-15) är ett spö jag skulle rekommendera till crankbait. Det är väldigt mjukt och något svampigt, vilket är underbart till crankbaits, bladebaits, lipless cranks och dylikt. Det är inte ett fantastiskt jiggspö och jag skulle inte rekommendera det till rent jiggfiske. Till vissa finessepresentationer (neko, wacky, flick shake, dropshot, 30/70) är det bra, men det är absolut inte ett jiggspö. Ska du fiska crankbait är det bland de bästa spöna på marknaden dock. Håller dessutom med, Zero-G rullfästet är det skönaste rullfästet jag känner till. Fullständigt fantastiskt.

                Jag skulle istället rekommendera mitt favoritspö, någonsin. Nämligen, Daiwa Prorex AGS 6'9" (692MLFB-BS). detta under förutsättningarna att du faktiskt hittar ett. Det är slut hos leverantör nämligen och det kommer ersättas mot nya Prorex AGS serien som inte kommer att ha Zero-G rullfäste. Så otroligt synd tycker jag. Jag älskar verkligen det rullfästet. Men, jag har iaf ett Prorex AGS 692MLFB-BS och det är helt underbart. Det är mest optimalt till viktspannet 10-15 g, men kastar beten ner till 5 g bra och upp till 18 g bra. Jag använder mitt till jiggfiske, finesse, tailspinners och dylikt. Det är magisk aktion i spöet. Toppigt, men på så sätt att du ser varenda pet på spötoppen, samt känner varenda liten stöt. Jag kan inte tala tillräckligt gott om det. Jag gillar mitt AGS 692MLFB-BS bättre än polarns AGS Elite i dylik klassning. Aktion och rullfäste är bättre i min mening. Dessutom är spöet extremt lätt (112 g) för sin prisklass. Jag har ett Megabass Levante som är 2:a bakom mitt Prorex AGS 692MLFB-BS.

                Jag parade ihop mitt spö med en Daiwa Alphas CT SV. Har du aldrig kastat med en Alphas CT SV, eller någon CT SV rulle, kommer du bli frälst. Kasten är extremt förfinade. Jag behöver inte ta i ett uns och kommer dit jag vill med oerhört bra kontroll och kastlängd. Den där luftiga känslan i kasten är något speciellt som jag bara känt i kast med CT SV Daiwor. Du har Alphas CT SV (billigast), Millionaire CT SV och Steez CT SV. Dessa rullar anser jag är de bästa rullarna prestandamässigt som någonsin funnits till abborrfisket. De passar perfekt till de tekniker och betesvikter vi använder till abborrfisket i Europa. En Daiwa Alphas CT SV på ett Prorex AGS 692MLFB-BS är en fantastik combo. Spolar du på en Power Pro Super 8 Slick V2 (inte V1) kommer du ha en favoritcombo. Det finns en Daiwa Alphas SV TW och en Daiwa Alphas Air TW på svenska marknaden också, men de kastar inte lika skönt som Alphas CT SV tycker jag. Jag kör inställning 5 och 6 på min Alphas CT SV, men blåser det mycket kan du gå upp på 7. Då måste du tumma kastet en del, men det är så du uppnår längst kastlängder och maximal kasteufori. Jag har lite sida till sida glapp i spolen på alla mina rullar, då jag inte vill att den mekaniska friktionsbromsen ska påverka det minsta.

                Där har du min åsikt om vad du ska ha.

                Hittar du inte spöet, kolla på Megabass Levante. Det är också ett spö jag blivit fullständigt förälskad i.
                Tack för utförligt svar, ska definitivt kolla om jag kan hitta något 692 att känna på! Även alphas CT låter som en mycket intressant rulle!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg


                  Du har det hemma för 1744 sen är det frågan om det kommer mer till från postnord /tull spöet ligger på under 1500 just nu iallafall
                  Kan intyga att F4-68LV är ett magiskt spö. Perfekt för cranks och även att jerka exempelvis Vision oneten som Yuki Ito beskriver på hemsidan
                  När det kommer till att beställa odelade spön från Japan blir riskmomentet när det kommer till Sverige och den pakethantering som råder. Räkna dessutom med 25 % moms. Moms kan du kanske slippa om det hamnar under 1600 riksdaler.
                  Med det sammantaget skulle jag prata med Tom på Stockholms fiske och boka ett inför nästa beställning. Parade ihop mitt levande med en zillion 1016 sv Tws och det funkar ypperligt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Finns ju ofta 2-delade alternativ i och från Japan, vet att vissa här föredrar odelat och det skulle nog jag med göra på sjön men all annan hantering gör att de går bort för mig, finns inget rätt o fel, bara olika prio.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 959 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 457 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 761 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X