Kompakt haspelrulle till jiggfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kompakt haspelrulle till jiggfiske.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av anteman
    Ja att Daiwa inte vill att kunder skruvar själva är synd med tanke på kostnader och ffa tiden det tar att få den servad av Daiwa Scandinavia. Även Shimanos dyrare modeller har väl nån dold skruv eller två för att förhindra, försvåra "olaga intrång" (ej lukrativa) sas.
    Precis.
    Hade serviceavdelningarna fungerat klanderfritt hade åtminstone jag gnällt lite mindre på de försök tillverkarna gör att stänga ute användarna från sina rullar.
    Magsealed är i mina ögon ett relativt välfungerande system gällande förslutningen under rotorn hos haspelrullar, i andra fall har jag sett brister.
    Andra tillverkare tätar på annat vis, eller tillverkar sina rullar för att hålla ändå, vilket borde vara att föredra även för den stora massan.
    Ty Magsealed's stora problem är och förblir dyra och/eller otillgängliga delar, det är värt att klaga på oaktat systemets effektivitet.

    Shimano, bland andra, gillar att använda torxskallar av flera olika storlekar på synliga skruvar hos många modeller. Väl inne i rullarna är det vanlig PH som gäller.
    Om det är för utseendets skull, Torx kan kanske i viss mån anses "fräckare", eller om det är för den skruvmejselutmanade med sin PH0 från Biltema inte ska komma in i rullarna kan diskuteras...

    Shimanos dolda skruv i bakdelens av stativets insida kan också diskuteras om den är till för att förhöja samt ge ett "renare" utseende eller för att skrämma bort hugade skruvare.
    Den kan riktigt lurigt att lossa och fästa, det är en sak som är säker. Relativt stor risk att andra saker inuti rullen tar stryk om inte skruvskallen prickas i blindo.

    Ursprungligen postat av anteman
    Kanske är de givet t ex vida toleranser på insatsdelar väldigt känsliga för hur de linjeras, skruvas ihop? Aningen fel i moment eller placering å de blir dåliga? Luvias 15-16 du nämnde är nog tillverkade i Japan men inte ens det eller deras QC hjälpte mot rå, hård gång efter några år, inte på allihop iaf...
    Tycker det är en viktig diskussion och inte sällan träffar jag på fiskare som faktiskt helst köper hasplar runt tusenlappen och är intresserade av att de ska överleva flera år.
    Som tur är brukar lite billigare rullar vara mer lättskruvade och med rätt styrning bör de flesta klara av att på egen hand hålla liv i dem över tid.
    För mig är just dessa hasplar kring 800-1500 de som är mest intressanta då de är lite av "varjemansrullar" som SKA gå att hålla efter själv.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
    2 305 svar
    262 963 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg JontaK
    av JontaK
     
    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
    858 svar
    139 457 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg gaddivar  
    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
    1 031 svar
    193 776 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Sundström76  
    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
    7 svar
    2 144 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg billion
    av billion
     
    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
    79 svar
    12 337 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Torekrok  
    Arbetar...
    X