Kompakt haspelrulle till jiggfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kompakt haspelrulle till jiggfiske.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kompakt haspelrulle till jiggfiske.

    Behöver en smidig rulle att fiska abborre med, mestadels jigg och små jerks. Har en Abu revo x2 i storlek 20 i dagsläget som storleksmässigt passar bra, spöt är ett savage gear finezze 6,8 fot så en 2500 är alldeles för stor. Har dock insett att Abu inte tilltalar mig alls, åtminstone inte i den prisklassen. Jag var inne på en nasci 2000hg men den verkar tyvärr slut överallt, dessutom väldigt klen broms. Vad finns det mer för alternativ? Bör ta in åtminstone 80cm per vevtag och som sagt vara rätt kompakt. Smärtgräns runt 1500 spänn.

  • #2
    Klen broms känns inte som ett problem på en rulle i den storleken. Jag har aldrig använt över 2 kg som broms till abborrfiske. Det är dumt ifall en stor fisk inte kan dra någon lina alls. Du kommer tappa den hälften av gångerna, särskilt på kort lina. Med det sagt tycker jag att en Daiwa Fuego LT 2000 eller 1000 förmodligen passar bättre än en Nasci i den prisklassen. Lättare är den dessutom.

    Kommentera


    • #3
      +1 på Daiwa Fuego, som senast jag kollade finns i hg (xh) alternativ. Nasci är en bra men lite tyngre rulle.

      Kommentera


      • #4
        +2 och xh för ca 80 cm, tror dock LT 2500 når lite längre, har en själv på ett 7' 10-30g och det lirar även visuellt.

        Kommentera


        • #5
          Ah, visste faktiskt inte att det fanns en högutväxlad variant. Kan vara intressant, kan mycket väl finnas att känna på i lokala butiken. Vikten på nasci är inga problem, skiljer 2gr mellan 2000-varianten och rullen jag har nu så det lär bli kanon, däremot är jag lite orolig för linkapaciteten då det är shallow spool. Jag tar en titt på fuego till att börja med.

          Kommentera


          • #6
            Finns en Tatula LT 2000 XH här på FS till ett mkt bra pris, det är en jäkligt trevlig rulle.

            Kommentera


            • #7
              Tatula var såld tyvärr. Har ej lyckats hitta nån fuego i önskad storlek och utväxling och otålig som jag är så beställde jag en nasci. Tror jag blir nöjd, köpte även 0.10 fireline ultra 8 carrier så det lär nog gå på mer än tillräckligt med lina trots den grunda spolen.

              Kommentera


              • #8
                Kör en Nasci 1000 med 0.10 fireline och är jättenöjd. Kommer säkert bli kanon!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
                  Tatula var såld tyvärr. Har ej lyckats hitta nån fuego i önskad storlek och utväxling och otålig som jag är så beställde jag en nasci. Tror jag blir nöjd, köpte även 0.10 fireline ultra 8 carrier så det lär nog gå på mer än tillräckligt med lina trots den grunda spolen.
                  Ja du skjuter snabbt kenwald när en 2500, LT t ex, initialt är "på tok för stor" men slår sen till på en 1000 rulle som väger klart mer än den... skitfiske dock!

                  Med i magen 185g:

                  Click image for larger version  Name:	Screenshot_20210910-230329_Chrome.jpg Views:	0 Size:	200,4 KB ID:	2586099
                  Senast ändrad av anteman; 2021-09-10, 22:08.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja det kanske låter lite motsägelsefullt, men med "för stor" syftar jag på formaten på rullen, trivs bäst med kompakta rullar på korta spön. Vikten tror jag blir perfekt, väger samma som den jag har nu och upplever den ej som för tung samt att balansen är kanon

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X