Kompakt haspelrulle till jiggfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kompakt haspelrulle till jiggfiske.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
    Det fick tyvärr bli en retur på nascin. Dels var den trasig, hade lossnat nån plastdetalj som låg lös i kartongen och sen kändes den väldigt trög jämfört med de andra nascirullarna jag har. Brukar mindre rullar med hög utväxling vara trögare rent generellt? Det känns ju i vattnet när man tar hem betet, men har nog inte upplevt det när man "torrvevar" tidigare.
    Nåja, jag inväntar att fuego kommer in i lager och ger den ett försök istället.
    Grattis, mitt svar till dig blir mitt första inlägg här på fiskesnack!

    Kan inte svara specifikt på dina frågor, men ville bara nämna att jag har haft en Nasci 2500 (nån av dina andra Nascis kanske är en sån) i 5-6 år och varit riktigt nöjd med den, om än att den är åt den tyngre hållet. Har sen dess sneglat på lättare rullar, beställt hem och klämt på (bl.a Okuma Ceymar och just Daiwa Fuego 2000), och hur lätta och "smootha" de än är så kommer jag inte ifrån att Nascin känns typ 18 gånger mer lättvevad (plus mer välbyggd), och återkommer gång på gång till att det är nåt jag inte vill byta bort (utan att gå upp i prisklass). Om jag håller i Nascin och håller veven stilla så att den pekar rakt framåt så går den ner till kl 6 "av sig själv" - hyfsat tecken på rejält lättvevad för sitt pris, om det är nåt man värdesätter. Fuegon var som sagt "mjuk" (och bra mycket lättare) men ett tydligt snäpp "trögare" att veva.

    Allt handlar i slutändan om tycke och smak. Mycket handlar om vilken typ av spö rullen ska sitta på, om man fiskar mycket med spötoppen uppåt/neråt, jerkar, rör mycket på spöt osv. Som exempel har jag inget problem med en tyngre rulle när jag dropshotar (spötoppen uppåt och väldigt försiktiga rörelser med spöt 99% av tiden), balansen blir kanon när jag inte behöver "lyfta" spöt utan istället rullen och dess vikt gör jobbet.

    ​​​​​​

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
      Grattis, mitt svar till dig blir mitt första inlägg här på fiskesnack!

      Kan inte svara specifikt på dina frågor, men ville bara nämna att jag har haft en Nasci 2500 (nån av dina andra Nascis kanske är en sån) i 5-6 år och varit riktigt nöjd med den, om än att den är åt den tyngre hållet. Har sen dess sneglat på lättare rullar, beställt hem och klämt på (bl.a Okuma Ceymar och just Daiwa Fuego 2000), och hur lätta och "smootha" de än är så kommer jag inte ifrån att Nascin känns typ 18 gånger mer lättvevad (plus mer välbyggd), och återkommer gång på gång till att det är nåt jag inte vill byta bort (utan att gå upp i prisklass). Om jag håller i Nascin och håller veven stilla så att den pekar rakt framåt så går den ner till kl 6 "av sig själv" - hyfsat tecken på rejält lättvevad för sitt pris, om det är nåt man värdesätter. Fuegon var som sagt "mjuk" (och bra mycket lättare) men ett tydligt snäpp "trögare" att veva.

      Allt handlar i slutändan om tycke och smak. Mycket handlar om vilken typ av spö rullen ska sitta på, om man fiskar mycket med spötoppen uppåt/neråt, jerkar, rör mycket på spöt osv. Som exempel har jag inget problem med en tyngre rulle när jag dropshotar (spötoppen uppåt och väldigt försiktiga rörelser med spöt 99% av tiden), balansen blir kanon när jag inte behöver "lyfta" spöt utan istället rullen och dess vikt gör jobbet.

      ​​​​​​
      Min Nasci beter sig inte så, den är trögare. Vissa Fuego LT är definitivt trögvevade, men långt ifrån alla. Samma grej med Nasci.

      Kommentera


      • #23
        Min enda LT så här långt är iaf inte så trögvevad trots 6,2:1 att jag störs av det, typ som min Stradic Ci4 2500 med liknande ratio.

        Då har jag förvisso en LT 2500 som troligen har en ngt längre vev än LT 2000 varianter generellt har... Du bernie K får kanske byta vev å lägga lite bly i, runt butten om LT:n är alltför lätt?

        Min Prorex V står sig fö väl mot min äldre Stradic Ci4, jämförbara. LT har ngt mjukare, jämnare gång men är också mkt mindre fiskad ännu.
        Senast ändrad av anteman; 2021-10-23, 01:13.

        Kommentera


        • #24
          Fuegon skickade jag tillbaka direkt (det var en 2500 förresten minns jag nu, Daiworna är så små i storlekarna). Detta var i våras. Slog istället till på en Ninja 2000 senare i somras att ha som typ nöd-reservrulle för halva priset jämfört med Fuego. Liten, smidig och lätt att sätta på mitt Gunki Iron-T 3-12g de få gånger jag använder det. Tar dock emot att använda den just pga trögheten kontra Nascin (ägde en Nasci 4000 en kort period när jag skulle med en kollega och fiska slemraketer, den var också tok-lättvevad).

          Jag får väl lita på er veteraner om ni säger att det inte finns nåt mönster i att ett märke överlag är mer "lättvevat" än nåt annat, men än så länge har jag bara sett tecken på det Ska erkänna att jag har kvar ena benet i nybörjarträsket, så jag ska inte sticka ut hakan för mycket när jag inte har så mycket kött på benen vad gäller erfarenhet av olika rullar.

          Kommentera


          • #25
            Kolla I_fish på YT, han är bra och/men närmast fixerad vid lätt gång, low inertia. En av de allra bästa i det avseendet är enligt honom billiga Daiwa Legalis LT gen1, en 2000 om jag minns rätt, med den lägre utväxlingen 5,2:1.

            Han menar att väl tätade rullar generellt ger lite mer friktion med några få undantag.

            Många LT 2000, 2500 och 3000 (c) har f.ö. samma vevhus endast spoldiameter, rotor och vevlängd skiljer, därför ganska snarlika i totalvikt.
            Senast ändrad av anteman; 2021-10-26, 09:21.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Kolla I_fish på YT, han är bra och/men närmast fixerad vid lätt gång, low nertia. En av de allra bästa i det avseendet är enligt honom billiga Daiwa Legalis LT gen1, en 2000 om jag minns rätt, med den lägre utväxlingen 5,2:1.

              Han menar att väl tätade rullar generellt ger lite mer friktion med några få undantag.

              Många LT 2000, 2500 och 3000 (c) har f.ö. samma vevhus endast spoldiameter, rotor och vevlängd skiljer, därför ganska snarlika i totalvikt.
              Om 2000 och 2500 har samma kropp brukar dom väl kallas för 2500C?

              Kollade på Ballistic och Exist nu. Där är det ett märkbart hopp mellan 2000 och 2500.

              Kommentera


              • #27
                Hmm...Okoun jämför du en modell LT 2000 med en helt annan LT 2500 (Ballistic/Exsist) som kanske är byggd med skilda material? Jag menade i samma serie...
                De här nedan är ganska lika i min bok men vi kan ju tycka olika om den saken. 20 gram kan vara ett märkbart hopp beroende på hur man ser det. Om bilderna, specifikationerna i bild stämmer så har de nog samma kropp iaf.

                Click image for larger version  Name:	Screenshot_20211024-011934_Chrome.jpg Views:	0 Size:	222,8 KB ID:	2588945

                Click image for larger version  Name:	DAIWA-EXCELER-LT-1000DXH-2000DXH-2500DXH-3000CXH-4000DCXH-5000DCXH-6000DH-Spinning-Fishing-Reel-High-Gear-Ratio.jpg Views:	0 Size:	138,4 KB ID:	2588946
                Senast ändrad av anteman; 2021-10-26, 09:25.

                Kommentera


                • #28
                  Har provfiskat fuegon nu och är nöjd. Inte lika mjuk och lättvevad som min LT 1000 men helt okej för att vara högutväxlad. Upplever en lite skrapig känsla men det tror kan kan bero på att det är sprillans ny fireline på som ju är rätt stel i början. Är van vid spiderwire annars. Men klart godkänt betyg så här långt.

                  Kommentera


                  • #29
                    Gällande tröghet verkar Nasci av nyaste generation dras med ojämn kvalitet, har känt på många exemplar av olika storlekar i butik och skillnaden har varit stor.
                    Misstänker att det främst har med ojämn fabrikssmörjning att göra.
                    I mitt tycke behöver de flesta moderna haspelrullar "köras" in, har själv upplevt detta hos flera olika Shimano-modeller, från billiga till relativt dyra, de har varit lite skrapiga och tröga som nya men antingen efter några tiotals timmars fiske eller samma fisketid och en service så har de gått både jämnare och med mindre motstånd.
                    Är själv ingen gå lätt-fascist förvisso; en rulle ska gå mjukt, inte lätt.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Gällande tröghet verkar Nasci av nyaste generation dras med ojämn kvalitet, har känt på många exemplar av olika storlekar i butik och skillnaden har varit stor.
                      Misstänker att det främst har med ojämn fabrikssmörjning att göra.
                      I mitt tycke behöver de flesta moderna haspelrullar "köras" in, har själv upplevt detta hos flera olika Shimano-modeller, från billiga till relativt dyra, de har varit lite skrapiga och tröga som nya men antingen efter några tiotals timmars fiske eller samma fisketid och en service så har de gått både jämnare och med mindre motstånd.
                      Är själv ingen gå lätt-fascist förvisso; en rulle ska gå mjukt, inte lätt.
                      Intressant beskrivning av lätt vs mjukt! Håller med helt.

                      Stella fb gick lättare än Stella fi, men inte mjukare. Fi kändes t.o.m. lite rå i gången första timmarna. Sedan mjuk, men aldrig lika lätt som fb. Båda är dock för dyra för mitt fiske nu för tiden.

                      Min Sahara gte går jättelätt, men inte lika mjukt som en Rarenium fb.

                      Jag har aldrig stött på de trögvevade men det kanske aldrig de med låg utväxling är?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 583 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 301 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X