Jiggspö Abborre 10-30g. SG2/SG4 eller nåt annat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggspö Abborre 10-30g. SG2/SG4 eller nåt annat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jiggspö Abborre 10-30g. SG2/SG4 eller nåt annat?

    Hej!

    Letar efter ett jiggspö till min Curado 201K i viktklassen kring 10-30g. Smärtgräns nånstans runt 1300kr. 10-30g är nog lite tyngre spö än de flesta kör till borre men då jag oftast fiskar i halvströmt vatten så vill jag ibland kunna köra lite tyngre skallar.

    Någon här som testat Savage Gears SG2 och SG4 spön? Försökt leta men inte hittat något alls om 10-30g varianterna, misstänker att de kanske är underklassade med tanke på att de skriver ut en rätt hög sweetspot (25g för SG2 och 27g för SG4).

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...e-trigger.html

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...e-trigger.html

    Läst en hel del trådar härifrån och W3 T&C 7-21g verkar annars vara ett bra spö för pengarna men vill som sagt kunna slänga mer än 21g. Någon som vet om det är underklassat eller om det är max 21g som gäller? Blir en del jiggar som väger mer än så även om de som används mest väger strax under 20g.

    Tar gärna emot tips på andra spön, letat en hel del på olika sidor men tycker det är svårt när man inte riktigt kan lita på klassningarna.

  • #2
    Klämde lite på Svaga Gears nya spön SG4 på Söders mitt första intryck är att dom känns tunga & svampiga så jag blev besviken

    Kommentera


    • #3
      Jag har inga problem att slänga upp till iaf 26-27 gram med mitt t&c

      Kommentera


      • #4
        Daiwa Procyon 5-25 g Baitcast skulle jag kolla på. Bra tryck i klingan och ett mycket lätt spö. Pris: 1295 kr.

        Kommentera


        • #5
          Jag hittade det här också:

          https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...-cm-610-3-28-g

          Kan det vara nåt?

          Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Klämde lite på Svaga Gears nya spön SG4 på Söders mitt första intryck är att dom känns tunga & svampiga så jag blev besviken
          Det låter inget vidare. SG2 10-30 finns hos lokala handlaren men kände inte så mycket på det så fick ingen direkt uppfattning.

          Ursprungligen postat av Gaddish Visa inlägg
          Jag har inga problem att slänga upp till iaf 26-27 gram med mitt t&c
          Kanske funkar med ett sånt då. Vad tycker du om handtaget? Tycker det ser lite kort ut men kanske är ok ändå. Lokala handlaren hade det inne sist jag var där så får kanske pallra mig dit igen och testa med rullen på.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av abborre191 Visa inlägg
            Jag hittade det här också:

            https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...-cm-610-3-28-g

            Kan det vara nåt?



            Det låter inget vidare. SG2 10-30 finns hos lokala handlaren men kände inte så mycket på det så fick ingen direkt uppfattning.



            Kanske funkar med ett sånt då. Vad tycker du om handtaget? Tycker det ser lite kort ut men kanske är ok ändå. Lokala handlaren hade det inne sist jag var där så får kanske pallra mig dit igen och testa med rullen på.
            Det är vanesak. Jag har inget emot något på spöet. Det känns riktigt kompetent för att befinna sig i den prisklassen.

            Daiwa Prorex XR Crawler är ett fint spö, men med riktigt smal och känslig topp. Jag tycker mycket om det, men du måste gilla den tunna toppen och vara lite försiktig om det. Hade jag fiskat mycket jika rig, texas rig, carolina rig, ned rig och jigg med lätta skallar, skulle det spöet stå högt upp på listan. Suveränt till creaturebaits och väldigt bottennära presentationer,

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
              Daiwa Procyon 5-25 g Baitcast skulle jag kolla på. Bra tryck i klingan och ett mycket lätt spö. Pris: 1295 kr.
              Procyo kanske kan vara nåt, vet du om den klarar mer än 25g eller om det för en gångs skull är klassat rätt? Köper helst ett lite tyngre spö till den här rullen så att jag har en ursäkt till att skaffa en till, lättare kombo lite längre fram.

              Riktigt svårt att veta exakt vad det är jag är ute efter eftersom jag inte fiskat så mycket jigg. Crawler faller kanske bort då jag gillar att köra med lite tyngre skallar p.g.a. strömt vatten under det lilla jiggfisket jag bedrivit. Däremot är det väldigt mycket stockar i vattnet (fastnat en hel del när jag försökt studsa på botten) så kanske inte är vanlig jiggskalle som gäller ändå, jag vet inte.

              Kanske skulle det funka bättre med någon offsetrigg, typ texas eller jika? Tror oftast jag fastnar i stockar som flutit upp med ena sidan, kanske skulle slippa det men blir väl kanske svårare att kroka de fiskar som hugger istället.

              Kommentera


              • #8
                Klassning på spön är svårt, se bild. Det övre, synligen grövre spöt är ett SZ 7'5" 6-21g och det undre mitt nya "twitch och allround" spö Spro Skillz Versatile BC 215 7-24g. Som synes på bilden är verkligheten den omvända, belastning drygt 400g (ville inte mer med Sprospöt)

                SZ är snäppet toppigare, klart kraftigare överlag och klarar lätt en 20g skalle plus 3-4' borrejigg. Det har ändå en lätt klinga med tanke på längden (inkl. bakhandtaget) och den plockas fram när det ska jiggas med multi, mitt tips!

                Har f.ö. två katter som är fiskeintresserade... :-)

                Click image for larger version  Name:	20210906_181233.jpg Views:	0 Size:	1,06 MB ID:	2585783

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av abborre191 Visa inlägg
                  Jag hittade det här också:

                  https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...-cm-610-3-28-g

                  Kan det vara nåt?



                  Det låter inget vidare. SG2 10-30 finns hos lokala handlaren men kände inte så mycket på det så fick ingen direkt uppfattning.



                  Kanske funkar med ett sånt då. Vad tycker du om handtaget? Tycker det ser lite kort ut men kanske är ok ändå. Lokala handlaren hade det inne sist jag var där så får kanske pallra mig dit igen och testa med rullen på.
                  Just längden på bakhandtaget är nog det ända som jag känner som ett minus med spöt, men det är väll också personligt om hur man gillar det. Testa och känn efter!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av abborre191 Visa inlägg

                    Procyo kanske kan vara nåt, vet du om den klarar mer än 25g eller om det för en gångs skull är klassat rätt? Köper helst ett lite tyngre spö till den här rullen så att jag har en ursäkt till att skaffa en till, lättare kombo lite längre fram.

                    Riktigt svårt att veta exakt vad det är jag är ute efter eftersom jag inte fiskat så mycket jigg. Crawler faller kanske bort då jag gillar att köra med lite tyngre skallar p.g.a. strömt vatten under det lilla jiggfisket jag bedrivit. Däremot är det väldigt mycket stockar i vattnet (fastnat en hel del när jag försökt studsa på botten) så kanske inte är vanlig jiggskalle som gäller ändå, jag vet inte.

                    Kanske skulle det funka bättre med någon offsetrigg, typ texas eller jika? Tror oftast jag fastnar i stockar som flutit upp med ena sidan, kanske skulle slippa det men blir väl kanske svårare att kroka de fiskar som hugger istället.
                    Jag skulle säga att Procyon spöet kan kasta upp till ca 28 g med säkerhet.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 596 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 383 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 529 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 298 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X