Gäddpåkar 200g klassen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddpåkar 200g klassen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddpåkar 200g klassen?

    Halloj alla snipdräpare!

    Letar nytt spö här till kommande höst, har mer och mer börjat fiska gummin runt 130-150g klassen och letar nu efter spö i runt 200g + klassen. Har fiskat AGS 180g och hornet stinger 140g detta år och är lite sugen på att byta ut mitt AGS. Tänkte kolla nu vad ni har för erfarenheter eller tips om spön runt 200g +.

    P.S fullt medveten om att AGSet duger väl till betena i beskrivningen men vill helt enkelt ha grövre än så. Kan även tillägga att jag gillar dem styvare varianter som man kanske märker på mina nuvarande spön.

    ingen har rätt, ingen har fel och alla kommentarer är välkomna!

    skitfiske på er alla och ha en bra vecka!

  • #2
    Hej,

    Om du hittar Daiwas Tornamnet som är klassat 180 gr så har du ett spö som kastar långt bortom 200 gram.Kan nog tyvärr vara ganska svårt att få tag i. Också deras Luna 150 gram kastar lätt upp mot 250 gram och är inte lika snabba klingor som t ex AGS 180. Om man trivs med lite längre spön så är också Shimanos gamla Compre (det gröna) klassat upp till 450 gram (om jag minns rätt) en trevlig kastmaskin.

    Ha dock i åtanke att det här med spöpreferenser är väldigt personligt. Själv fiskar jag mycket med Lipstick upp till ca 130-140 gram varefter det blir Daiwa Tourament eller Compre-spöet som jag skrev om ovan som får göra jobbet.

    Kommentera


    • #3
      Jag ”chansade” och köpte mig ett Volatile 9fot upp till 220g. Och, för den pengen jag betalade för ett begagnat men ofiskat spö (600:-) så har det seglat upp och blivit mitt favoritspö.
      Endel skriver att spöt skulle kännas framtungt men det är inget jag har reflekterat över.
      På mitt volatile sitter det en revo beast.
      Bara ett kast till..

      Kommentera


      • #4
        Svartzonker 8,6” 220g finns för en billig peng på dogger just nu. Mycket trevligt spö

        Sen finns även Daiwa prorex xr sledgehammer 220g som är grymt. Lite beroende på vilken trigger du gillar.

        Båda spöna är dessutom superlätta

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
          Svartzonker 8,6” 220g finns för en billig peng på dogger just nu. Mycket trevligt spö

          Sen finns även Daiwa prorex xr sledgehammer 220g som är grymt. Lite beroende på vilken trigger du gillar.

          Båda spöna är dessutom superlätta
          Jag är sugen på att slå till på ett Daiwa Prorex XR Sledgehammer men är tveksam till att dom inte använder sig av tvåbenta spöringar på ett spö som är klassat såpass högt. Känns som att det kan vara en svag punkt eller hur upplever ni som har gäddspön med enbenta spöringar?

          // Tony

          Kommentera


          • #6
            Samma situation som dig... För mig lutar det dock åt ett Wolfcreek Damn you rod. 8'6 - 170gr

            Kommentera


            • #7
              Letho Ja för mig lutar de mest åt en Sledgehammer nu. Varit inne och klämt på den i butik och känns riktigt nice. Har du fiskat med sledge? Hur är den och dänga beten runt 150-170g isf? Tack!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Jerky93 Visa inlägg
                Letho Ja för mig lutar de mest åt en Sledgehammer nu. Varit inne och klämt på den i butik och känns riktigt nice. Har du fiskat med sledge? Hur är den och dänga beten runt 150-170g isf? Tack!
                Jag körde den ett halvår och kastade bland annat Scout Shad XL + Stingers + 20g vikt så säg ca 160g och det var absolut inga problem. Saken var att jag hade ett Volatile 250g också för jag trodde man kunde behöva det men Sledgehammer gjorde jobbet och Volatile fick skeppas vidare.

                Anledningen till att jag gick ifrån Sledgehammer är på grund av mina feta händer och triggern är något för liten för mig, därför blev det istället Abu/Svartzonker 220g. Hade Sledgehammer bara haft en större trigger så är det enligt mig det absolut bästa spöt för tyngre gäddfiske. Snygg design, rimligt pris, skön aktion med bra ryggrad och väldigt lätt som gör att du kan stå och dänga på en hel dag utan konstigheter.

                Kommentera


                • #9
                  Letho
                  okej! Ja jag bytte ut min tranx 301 till en Calcutta C 301 här i våras så är väl lite därför jag föll för sledge med att den har ett bra handtag att hålla i framför. Jag fiskar endel Gator 27 så det blir nästan lite tungt för agset (i mitt tycke) men flexar sledge mycket i dem klasserna på betena? De är det jag är lite rädd för är så van med mina järnpåkar.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                  107 svar
                  23 932 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 295 svar
                  261 847 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  852 svar
                  138 352 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg El_Kebabo  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 030 svar
                  192 669 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 067 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Arbetar...
                  X