Köpråd spinnspö till laxfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd spinnspö till laxfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    Att fiska fort låter lite som flossing, kanske effektivt men... https://ljunganinfo.com/flossing-med...skeutrustning/
    Senast ändrad av anteman; 2022-06-19, 22:44.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    Det hänger på förhållandet mellan de tre variablerna lindiimension, sänkesvikt och vattenföring. Linan och sänket kan du laborera med, vattnet får man förhålla sig till.
    Så tunnare dimension och lägre vikter på sänket funkar även i låt oss säga 300 kubikmeter?

    Har en compact med 0.50 som jag gärna vill prova men fick ingen bra fart på flugan ens med 0.60 när vattenföring låg på 250-300 så jag plockade aldrig fram min compact. Så jag körde i princip bara med 0.70 när jag var i Älvkarleby.

    Problemet vart ju att jag inte lyckades hålla samma tempo med 0.60 som dom andra vilket inte blir så populärt när man står 10-15 pers med en meters mellanrum.

    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied
    Det hänger på förhållandet mellan de tre variablerna lindiimension, sänkesvikt och vattenföring. Linan och sänket kan du laborera med, vattnet får man förhålla sig till.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Sen är jag amatör på laxfiske så det finns väl knep för att få fart på flugan med tunnare lina kanske, men jag lyckades inte vid dålig vattenföring trots att jag höll ner spöt och provade med "avlånga sänken"

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Topgun Visa inlägg
    Kapar tråden!
    Klarar man sig med en 6500 med 0,45 för spinnfluga?
    Alla får fråga om tipps/tåd eller komma om tipps/råd min vän :-)

    Linan fungerar som ett segel. Mer yta (grövre lina) ger mer fart får flugan, och i laxfiske vill du ha fart. Problemet med 0.45 är att flugan inte får någon vidare fart. Visst går det 600 kubikmeter i älven så funkar väl det men annars blir det svårt. Jag hade till och med svårt med 0.60 när det var dåligt vatten. Körde med 0.70 för det mesta.

    Lämna en kommentar:


  • Topgun
    replied
    Kapar tråden!
    Klarar man sig med en 6500 med 0,45 för spinnfluga?

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
    Fin klinga men mitt råd är att lägga de pengarna på att besöka fler laxförande älvar och verkligen få känna på kraften från en lax.
    Visst Älvkarleby är nära och bra men finns så mycket bättre och trevligare älvar i Sverige att testa.
    Absolut. Du har rätt. Byggs det om så är det i framtiden. Vem vet kanske vågar jag bygga om spöt själv :-)

    Lämna en kommentar:


  • beachcast
    replied
    Fin klinga men mitt råd är att lägga de pengarna på att besöka fler laxförande älvar och verkligen få känna på kraften från en lax.
    Visst Älvkarleby är nära och bra men finns så mycket bättre och trevligare älvar i Sverige att testa.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Fick tag på ett adexa tempest 12f idag. En sliten krigare men klingan är hel. Planen är att bygga om det helt och hållet.

    Tänkte först göra det själv men tror jag kommer lämna bort det till Uniquerods i Eskilstuna eller true custom rods här i Stockholm. Har varit inne Hilevel.se och dreglat på spöringar, aluminium rullfäste och finfin kork.

    Vad tror ni, köpa en ny klinga att bygga på eller använda mitt tempest?

    Men först ska jag fan ta min första lax. Pinsamt att komma med ett custom spö och så får man frågan om man tagit någon lax.

    "Eh nej inte än"..... pinsamt :-)

    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied
    Jag har 0.50 på compacten, kompensera med lättare sänken så går det bra. På original 7000-rullarna har jag 0.60.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 305 svar
262 965 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 457 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 776 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 144 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 337 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X