Köpråd spinnspö till laxfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd spinnspö till laxfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd spinnspö till laxfiske

    Val av laxspön.

    Tjena. Finns det några vänliga själar som har lust att hjälpa mig med att välja laxspö? Ska inhandla två stycken för fiske i Bergeforsen och Älvkarleby.

    Spöna ska vara 2 delade och omkring 12 fot. Kastvikt upp till 150g, iallafall på ena spöt. Ett krav är att spöna går att köpa/beställa i någon sportfislebutik i Sverige. Pris ska ligga på ca två lax spöt :-)

    Självklart Ska det sitta ambasassadeur 7000 och 6500 på spöna beroende på vattenföring osv.

  • #2
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Val av laxspön.

    Tjena. Finns det några vänliga själar som har lust att hjälpa mig med att välja laxspö? Ska inhandla två stycken för fiske i Bergeforsen och Älvkarleby.

    Spöna ska vara 2 delade och omkring 12 fot. Kastvikt upp till 150g, iallafall på ena spöt. Ett krav är att spöna går att köpa/beställa i någon sportfislebutik i Sverige. Pris ska ligga på ca två lax spöt :-)

    Självklart Ska det sitta ambasassadeur 7000 och 6500 på spöna beroende på vattenföring osv.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------

    Hej Alman;

    Shakespeare har starka och pålitliga 12-fots spinnspön som uppfyller dina önskemål.. Läs vidare här
    https://www.fiskejournalen.se/bft-ta...iABEgKL3PD_BwE ...

    Old Firehand
    Leif Engström

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

      -----------------------------------------------------------------------------------------------------

      Hej Alman;

      Shakespeare har starka och pålitliga 12-fots spinnspön som uppfyller dina önskemål.. Läs vidare här
      https://www.fiskejournalen.se/bft-ta...iABEgKL3PD_BwE ...

      Old Firehand
      Leif Engström
      Tjena Leif.

      har tittat på lite olika spön och BFT Target som du länkade till är ett av dom. Har även tittat på BFT Sakura 12 fot 150 g och Dam Salmon ace pro 12 fot 150g.

      Vet inte om du kanske vet vilket är att föredra?

      Kommentera


      • #4
        Finns det några laxfiskare här på FS eller ligger ni i dvala :-)

        Kommentera


        • #5
          Jag köpte detta och tvärnöjd :-) har en fulltrimmad 6501 på den :-)

          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...50g-spinn.html
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #6
            Zzzzz... Jo, ja, jaha ja... Jag har fyra spön, 11,3 - 12 fot. Svartzonker Signature, BFT Sakura, DAM Salmon ace, IFish Alien salmon (eller något liknande). De är bra allihop, har lite olika aktion, DAM-spöt har djupast, BFT-spöt känns hårdast och Svartzonkerspöt är behagligast för mig, tar dock lite lägre sänkesvikt, 120 gram enlig specen.

            Det är nog inte så noga, men jag hade valt bort 3-delat. Tror de blir väl svajiga.
            Senast ändrad av Nila; 2021-09-21, 17:59.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
              Val av laxspön.

              Tjena. Finns det några vänliga själar som har lust att hjälpa mig med att välja laxspö? Ska inhandla två stycken för fiske i Bergeforsen och Älvkarleby.

              Spöna ska vara 2 delade och omkring 12 fot. Kastvikt upp till 150g, iallafall på ena spöt. Ett krav är att spöna går att köpa/beställa i någon sportfislebutik i Sverige. Pris ska ligga på ca två lax spöt :-)

              Självklart Ska det sitta ambasassadeur 7000 och 6500 på spöna beroende på vattenföring osv.
              150 g, är det spinnfiske

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
                Zzzzz... Jo, ja, jaha ja... Jag har fyra spön, 11,3 - 12 fot. Svartzonker Signature, BFT Sakura, DAM Salmon ace, IFish Alien salmon (eller något liknande). De är bra allihop, har lite olika aktion, DAM-spöt har djupast, BFT-spöt känns hårdast och Svartzonkerspöt är behagligast för mig, tar dock lite lägre sänkesvikt, 120 gram enlig specen.

                Det är nog inte så noga, men jag hade valt bort 3-delat. Tror de blir väl svajiga.
                Mitt Zonkerspö är definitivt inte svajjigt :-) rusket skönt att kasta med och man kan dra iväg tyngden riktigt långt om man vill :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg

                  150 g, är det spinnfiske
                  Vissa gäddjägare med tunggummi kör spön som klarar över 200g. 150g kan låta mycket men vissa laxälvar kräver mycket bly när vattnet är högt, strömmen hård och flugan ska ned.

                  Dessutom en lax på 10 kilo leker man inte hem ens med en 12 fotare i strömmen, vår starkaste fisk i sötvatten möjligen en jättemal undantagen...
                  Senast ändrad av anteman; 2021-09-21, 20:59.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                    Jag köpte detta och tvärnöjd :-) har en fulltrimmad 6501 på den :-)

                    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...50g-spinn.html
                    Ok. Förlorar man känsla då det är tre delat eller är det som vilket två delat spö som helst?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 374 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 076 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X