Köpråd spinnspö till laxfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd spinnspö till laxfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    Zzzzz... Jo, ja, jaha ja... Jag har fyra spön, 11,3 - 12 fot. Svartzonker Signature, BFT Sakura, DAM Salmon ace, IFish Alien salmon (eller något liknande). De är bra allihop, har lite olika aktion, DAM-spöt har djupast, BFT-spöt känns hårdast och Svartzonkerspöt är behagligast för mig, tar dock lite lägre sänkesvikt, 120 gram enlig specen.

    Det är nog inte så noga, men jag hade valt bort 3-delat. Tror de blir väl svajiga.
    Är sugen på Dam och Sakuran. Ska in och känna lite på spöna innan jag möjligtvis slår till. Hur tycker du att Sakurans bakhantag känns, är det kort?

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

      Vissa gäddjägare med tunggummi kör spön som klarar över 200g. 150g kan låta mycket men vissa laxälvar kräver mycket bly när vattnet är högt, strömmen hård och flugan ska ned.

      Dessutom en lax på 10 kilo leker man inte hem ens med en 12 fotare i strömmen, vår starkaste fisk i sötvatten möjligen en jättemal undantagen...
      Har själv gäddspön som klarar allt från 20-80 g (downsize) till 245 g ( till stora gummidildos) och allt där emellan. Men det verkar som att det är svårt att få tag på lite tyngre och lite finare laxspön utan att behöva beställa från utlandet. Jag kan tänka mig att betala en slant för ett riktigt fint laxspö men då vill jag inte beställa från utlandet.

      Har du något tipps på vart jag kan vända mig så får du gärna hojta till :-)

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg

        150 g, är det spinnfiske
        Jo precis. Spinnfluga i älven är det jag ska använda spöna till.

        Kommentera


        • #14
          Förlorar Inhen känsla, jag var i Älvkarleby i somras med några Polare. Min ena polare hade ett 2 delat DAM som han ville kasta i strömmen efter ha testat mitt Zonkerspö. Jag testade hans DAM och enligt mig, vilket skitspö. Sen finns det säkert dom som gillar Svampiga spö :-) smaken är ju som baken.
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
            Förlorar Inhen känsla, jag var i Älvkarleby i somras med några Polare. Min ena polare hade ett 2 delat DAM som han ville kasta i strömmen efter ha testat mitt Zonkerspö. Jag testade hans DAM och enligt mig, vilket skitspö. Sen finns det säkert dom som gillar Svampiga spö :-) smaken är ju som baken.
            Oj så pass. Hur upplever du klassningen på SZ, är 150 g överklassat?

            Kommentera


            • #16
              Har någon känt på Abus Salomon seeker 12 fot 50-150g och Daiwas Silver Creek 12 fot 50-150g (2 delade versionen)?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                Oj så pass. Hur upplever du klassningen på SZ, är 150 g överklassat?
                Det vet jag inte riktigt, tyngsta jag körde var 80g. Men spöt klarar garanterat sitt viktspann. Sen tycker jag det är en stor fördel med 3 delat, transportmässigt och du märker inte att det är 3 delat. Dom flesta flugspö i världen är 3 eller 4 delade och dom tål mycket :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                  Det vet jag inte riktigt, tyngsta jag körde var 80g. Men spöt klarar garanterat sitt viktspann. Sen tycker jag det är en stor fördel med 3 delat, transportmässigt och du märker inte att det är 3 delat. Dom flesta flugspö i världen är 3 eller 4 delade och dom tål mycket :-)
                  Ska in till söders snart och känna lite på spöna. Ska klämma lite på SZ, Sakuran, bft target och Abu's salmon seeker.

                  Kommentera


                  • #19
                    Har inga bättre tips än de ovan, möjligen att också Westins 12'3" -130g, bör kännas på, klassiskt snyggt men en del westinare upplever många som överklassade. Kolla annars på FB, borde väl finnas ngn Älvkarlebytråd om bra spön nånstans.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Har inga bättre tips än de ovan, möjligen att också Westins 12'3" -130g, bör kännas på, klassiskt snyggt men en del westinare upplever många som överklassade. Kolla annars på FB, borde väl finnas ngn Älvkarlebytråd om bra spön nånstans.
                      Vad är FB för något?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 871 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X