Köpråd spinnspö till laxfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd spinnspö till laxfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Till alla laxfiskare där ute vill jag uppmärksamma är på att det ligger en ambassadeur 7000 compact ute på tradera för en lusentapp. Helt ny enligt annonsen. Hade jag i te precis köpt än hade jag slagit till.

    https://www.tradera.com/item/250213/...assadeur-7000c

    Kommentera


    • #92
      Tjena. Kom hem idag från Älvkarleby. Ingen fisk tyvärr men jäklar vad kul vi hade. Det är verkligen ett krävande fiske vilket är halva charmen om du frågar mig.

      Så jäkla häftigt att stå med dom inbitna laxfiskarna och kasta. Det var Inte lätt från början, men när man får in tekniken så är det riktigt häftigt att stå tio pers en halvmeter ifrån varandra och fiska av polerna. Förstod inte riktigt vilken koreografi som krävs i detta fiske. Jag fattade inte hur stark laxen är innan jag såg polarna drilla. Ena sekunden var dom nära sen kunde man se dom hoppa 100 meter längre bort. Sjukt explosiva fiskar.

      Jag är helt såld på laxfiske trots att jag inte ens fick någon fisk. Kommer helt klart att panbena vidare tills jag får en lax :-)

      Vill också avråda från att köpa BFT Sakuran. Skit spö. Klingan är grym och korken också men rullfästet är helt värdelöst. Drog jag inte åt det hela tiden gick det lossnade skiten. Rullen flög nästan av i ett kast. Drog man åt det hårt så gängade skiten över. Tur att jag hade mitt Dam nanoflex med mig. Sjukt mycket spö för pengarna.

      Min polare körde med Bft target som är ett billigare spö en Sakuran och det rullfästet är mycket bättre. Förstår inte varför man har ett billigare rullfästet på ett dyrare spö.

      Kommer att lämna tillbaka spöt på söders och kräva ett tillgodo kvitto. Kommer köpa ett till Dam nanoflex som reserv.

      Kommentera


      • #93
        Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
        Faktiskt ganska stor skillnad när man ser dem sida vid sida.
        Vad kör du för lina på din 7000 compact? Jag körde mest 0.70 för att få fart på flugan. Kan man få på en ok mängd 0.60 på 7000 compact tro?

        Kommentera


        • #94
          Jag har 0.50 på compacten, kompensera med lättare sänken så går det bra. På original 7000-rullarna har jag 0.60.

          Kommentera


          • #95
            Fick tag på ett adexa tempest 12f idag. En sliten krigare men klingan är hel. Planen är att bygga om det helt och hållet.

            Tänkte först göra det själv men tror jag kommer lämna bort det till Uniquerods i Eskilstuna eller true custom rods här i Stockholm. Har varit inne Hilevel.se och dreglat på spöringar, aluminium rullfäste och finfin kork.

            Vad tror ni, köpa en ny klinga att bygga på eller använda mitt tempest?

            Men först ska jag fan ta min första lax. Pinsamt att komma med ett custom spö och så får man frågan om man tagit någon lax.

            "Eh nej inte än"..... pinsamt :-)

            Kommentera


            • #96
              Fin klinga men mitt råd är att lägga de pengarna på att besöka fler laxförande älvar och verkligen få känna på kraften från en lax.
              Visst Älvkarleby är nära och bra men finns så mycket bättre och trevligare älvar i Sverige att testa.

              Kommentera


              • #97
                Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                Fin klinga men mitt råd är att lägga de pengarna på att besöka fler laxförande älvar och verkligen få känna på kraften från en lax.
                Visst Älvkarleby är nära och bra men finns så mycket bättre och trevligare älvar i Sverige att testa.
                Absolut. Du har rätt. Byggs det om så är det i framtiden. Vem vet kanske vågar jag bygga om spöt själv :-)

                Kommentera


                • #98
                  Kapar tråden!
                  Klarar man sig med en 6500 med 0,45 för spinnfluga?

                  Kommentera


                  • #99
                    Ursprungligen postat av Topgun Visa inlägg
                    Kapar tråden!
                    Klarar man sig med en 6500 med 0,45 för spinnfluga?
                    Alla får fråga om tipps/tåd eller komma om tipps/råd min vän :-)

                    Linan fungerar som ett segel. Mer yta (grövre lina) ger mer fart får flugan, och i laxfiske vill du ha fart. Problemet med 0.45 är att flugan inte får någon vidare fart. Visst går det 600 kubikmeter i älven så funkar väl det men annars blir det svårt. Jag hade till och med svårt med 0.60 när det var dåligt vatten. Körde med 0.70 för det mesta.

                    Kommentera


                    • Sen är jag amatör på laxfiske så det finns väl knep för att få fart på flugan med tunnare lina kanske, men jag lyckades inte vid dålig vattenföring trots att jag höll ner spöt och provade med "avlånga sänken"

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 391 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 084 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X