Köpråd spinnspö till laxfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd spinnspö till laxfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det hänger på förhållandet mellan de tre variablerna lindiimension, sänkesvikt och vattenföring. Linan och sänket kan du laborera med, vattnet får man förhålla sig till.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
      Det hänger på förhållandet mellan de tre variablerna lindiimension, sänkesvikt och vattenföring. Linan och sänket kan du laborera med, vattnet får man förhålla sig till.
      Så tunnare dimension och lägre vikter på sänket funkar även i låt oss säga 300 kubikmeter?

      Har en compact med 0.50 som jag gärna vill prova men fick ingen bra fart på flugan ens med 0.60 när vattenföring låg på 250-300 så jag plockade aldrig fram min compact. Så jag körde i princip bara med 0.70 när jag var i Älvkarleby.

      Problemet vart ju att jag inte lyckades hålla samma tempo med 0.60 som dom andra vilket inte blir så populärt när man står 10-15 pers med en meters mellanrum.

      Kommentera


      • Att fiska fort låter lite som flossing, kanske effektivt men... https://ljunganinfo.com/flossing-med...skeutrustning/
        Senast ändrad av anteman; 2022-06-19, 22:44.

        Kommentera


        • Det var ju roligt att läsa. Så i princip spelar det ingen roll vilka flugor eller hur jag fiskar överhuvudtaget utan all fisk som tas är genom flossing? Så länge jag lär mig hur flossing tillämpas på bästa sätt så kommer jag få lax. Det var ju ledsamt att läsa. Abborre och gädda hugger ialafall medans laxen råkar få en krok i käften när dom står och gapar.

          Vet inte om jag ska skratta eller gråta :-(

          Kommentera


          • Den påstådda "Flossningen" sker i så fall med alla beten och fiskesätt där det kastas snett nedströms och sedan fiskas in tvärs över älven, även med fluga.
            Tunga sjunklinor och mässingstuber ger exakt samma resultat, så även skeddrag och annat.
            Dessa klagomål kommer till 99.99% endera ifrån flugfiskefolk som helst vill se ett tvång på endast flugfiske i alla strömmande vatten, dvs det som gynnar dem själva mest, eller ifrån miljö/djurrättstalibaner som vill förbjuda fiske helt.

            Faktum är att laxens värde för oss människor dikteras av 2 saker, pengar eller mat!
            Utan något av de två skulle ingen fiska överhuvudtaget och i ekologiskt totalt ödelagda kraftverksälvar som i stort sätt är ett rent Put & Take fiske pga av att bestånden inte skulle existera utan odling och utsättning ser jag inget som helst problem med att låta maximalt fångstnöje och matvärde styra fiskesätten.

            Flugfiskepuristerna kan gott åka till Emån eller Alta i Norge och fiska "på ädelt vis" med likasinnade där.

            Kommentera


            • Jag är varken någon slags taliban eller flugfiskare (kanske en annan slags purist) men jag fiskar och blev lite nedslagen av det jag läste om flossing, ungefär som Alman. Du Koster förefaller insatt, menar du att kraftverkslax flossas till övervägande del men att flugfiskad lax t ex i Alta och Emån faktiskt hugger?

              Det senare, alltså fisk som hugger föredrar jag oavsett metod eller fiskart alla dar i veckan. Jag trodde, när jag prövade laxfiske i Älvkarleby drygt ca 20 år sen att lax aktivt kunde hugga, åtminstone för att ”hävda revir” som man läste om förr men det kanske var flossing det med?

              Kommentera


              • Risken för flossning finns ju så fort du gör ett kast och sedan tar hem beten tvärs över strömmen med allt utom torrfluga, du kan ju aldrig avgöra det om du inte ser fisken komma och hugga.

                Jag vet av personlig erfarenhet att många av laxarna som tas vid "Betongälvsfiske", dvs fiske direkt nedanför kraftverksdammar som i tex Ljusne och Bergeforsen är flossade. Kroken på många av de fiskar jag fått har gått från utsidan och in eller sitter på insidan av munnen men krokspetsen har varit vinklad utåt.
                Med den enorma koncentration fisk som står stilla nedanför kraftverksdammar under högsäsong och tunga sänken och flugor som tas hem tvärs över strömmen 1000ggr per dag så felkrokas det ju även en massa lax i kroppen på fisken, det är helt oundvikligt, men den fisken släpps tillbaka.

                Efter att ha jobbat inom fiskodling och utplantering och bevittnat den mörka sanning som råder när det gäller fiskbestånden i Sverige så ser jag fiske kraftverksälvar som rent Put & Take fiske. Lax/öring/sikbestånden har ingen som helst möjlighet att överleva på egen hand och tar inte vi upp den odlade fisken när den simmar upp i älven så gör sälen eller yrkesfiskarna det i Östersjön

                Hur många gäddor felkrokas inte på utsidan av huvudet vid tex jerkbaitfiske? Hur många överväger att överge den fiskemetoden pga av det?

                Vad jag vill komma till är att det handredskapsfiske vi alla bedriver oavsett fiskesätt är om man skall se det ur en synvinkel av fiskens väl och ve rent djurplågeri!
                Vi nitar fast krokar i käften på den och sedan får vi en kick av att övervinna den när den av möjlig smärta och rädsla försöker slå sig fri, det är den råa sanningen! Det vi gör är egentligen samma sak som att jägare skulle få skjuta älgar i benen med kaliber 22 med ursäkten att "Inte dör den av det där heller!"
                Så skall vi ta det till den nivån så får vi alla börja med trädgårdsarbete istället för fiske.

                Kommentera


                • Tack för svar, visst vet jag att vi fiskar för nöjes skull men att de aktivt hugger föredrar jag som sagt, det är ingen nivåfråga och jaktjämförelsen haltar betänkligt.

                  Kommentera


                  • Föredra är en sak, men skall du garantera det får du montera en Waterwolf kamera framför betet, annars är det rena antaganden.

                    Vad gäller spinnflugefisket i typ Bergeforsen på Zon 1 så kan jag ju rekommendera den som vågar att bara knyta på en blank strl 4-6 karpkrok och prova fiska en dag så...resultatet kan komma att förvåna om man gått i villfarelsen om att laxen hugger varje gång.

                    Jag lägger själv ingen moralisk betydelse när det gäller Put & Take fiske i ödelagda kraftverksälvar med odlad fisk. Fiska, fånga, ät och ha kul!

                    Kommentera


                    • Precis, jag föredrar vissa fisken, inte främst av moralskäl men betongälvslax kan säkert vara kul,spännande givet att man köper premisserna. Sitter kroken, betet i munnen, nästan uteslutande så på gös, gädda, abborre eller havsöring från kust så kan man vara tämligen säker på att de högg även utan kamera.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 875 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 074 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X