Snygga rullar. Vilken rulle tycker du är snyggast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snygga rullar. Vilken rulle tycker du är snyggast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
    Everol 6/0, brutal och tjusig rulle!

    Svårt detta, finns ju en del snygga rullar…
    Lethos val av 1500C har jag i många år delat, och ansett som det självklara valet. Men nu har det smugit sig in en större konkurrent som rör till det.
    Kan man välja tre?
    Tack! Ja, den är fin! En riktig skönhet!
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
      Everol 6/0, brutal och tjusig rulle!

      Svårt detta, finns ju en del snygga rullar…
      Lethos val av 1500C har jag i många år delat, och ansett som det självklara valet. Men nu har det smugit sig in en större konkurrent som rör till det.
      Kan man välja tre?
      Klart du får välja tre!

      Kommentera


      • #13
        Absolut dom snyggaste rullarna som finns :-)
        Och dom är Mina :-)

        4601 DDL och 4601 Solid Blaze
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #14
          Shimano curado 51e. Jag äger inte rullen men har sökt den på ebay i flera år. Curado 201e7 är inte dum den heller
          ​​

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Klart du får välja tre!
            Sunt!

            De två 1500C har genom åren alternerat om förstaplatsen för mig.
            Men det är även förbannat svårt att försöka slita blicken från uppstickaren 5500CDL.
            Så dessa tre blir mina val.

            Click image for larger version

Name:	2567B24D-6D42-4257-B9D1-EF1B250C7243.jpeg
Views:	665
Size:	1,70 MB
ID:	2587112
            Click image for larger version

Name:	28D68004-7275-4237-8543-4E6A8EF4CE38.jpeg
Views:	668
Size:	1,82 MB
ID:	2587113
            Click image for larger version

Name:	EF63D0E0-2724-4B5E-BE35-894F120E4825.jpeg
Views:	662
Size:	1,79 MB
ID:	2587114
            Click image for larger version

Name:	39CA3F63-1E6F-497E-99D9-3FC1A6376DA5.jpeg
Views:	658
Size:	1,85 MB
ID:	2587115

            Kommentera


            • #16
              Jag kände att jag var tvungen att bjuda på den här också. I rätt ljus är Daiwa Exist LT en riktigt vacker rulle. Den har verkligen en väldigt unik look.

              Kommentera


              • #17
                Jag är ju svag för mina japantillverkade halvmoderna rullar, små runda som låga som hasplar.
                Men särskilt snygga åt det vackra hållet vet jag inte om de är, förvisso snygga i den lite mer moderna tolkningen.

                Rent utseendemässigt gillar jag klassiskt vackra rullar med kraftfullt uttryck utan plotter och estetiska överdrifter, för mig finns en serie som sticker ut:

                Click image for larger version

Name:	Ambassadeur7000Cklar01a.jpg
Views:	415
Size:	112,5 KB
ID:	2589446
                Ambassadeur 7000, av något äldre slag, i den svarta färgen.
                Exakt vilken variant det rör sig om är inte så noga.
                För mig är storleken, materialen och kontrasterna det som fäller avgörandet.
                Att nästan alla dessa levt ett hårt liv med tillhörande skavanker gör mig inget, dito på japaner och moderna modeller är fult slitage, här är det patina!

                Click image for larger version

Name:	Syncroren01a.jpg
Views:	411
Size:	155,8 KB
ID:	2589445
                Kanske ÄNNU snyggare i delar!
                Det tycker åtminstone jag.
                Strimlade dekaler i bästa 90-talsstil gör det inte sämre, som här på Syncron.

                Click image for larger version

Name:	7000C02g.jpg
Views:	440
Size:	150,3 KB
ID:	2589444
                Visst att alla inte tittar inuti rullar och tycker det de ser är vackert men det här måste väl ändå vara snyggaste vevsidan som finns!?

                Kommentera


                • #18
                  Bogdan flugrulle, önskar att jag hade en :-)

                  Click image for larger version

Name:	flyreel-Bogdan.jpg
Views:	403
Size:	51,4 KB
ID:	2589450

                  Kommentera


                  • #19
                    JontaK Ja det är ngt speciellt med dessa gamla klassiker uppvuxen med dem som jag är.

                    Jag tror det beror på att rullars utseende förr i klart större utsträckning var ett resultat av funktion och ytbehandling, (dvs funktion) och ändå blev det så snyggt, t ex svart och krom punkt!

                    Marknadsavdelningen fick initialt typ nöja sig med att ha synpunkter på färgen på gavlarna mellan varven .... ;-)

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      JontaK Ja det är ngt speciellt med dessa gamla klassiker uppvuxen med dem som jag är.

                      Jag tror det beror på att rullars utseende förr i klart större utsträckning var ett resultat av funktion och ytbehandling, (dvs funktion) och ändå blev det så snyggt, t ex svart och krom punkt!

                      Marknadsavdelningen fick initialt typ nöja sig med att ha synpunkter på färgen på gavlarna mellan varven .... ;-)
                      Vissa av oss är kanske lite för skadade av en uppväxt starkt förknippad med fiske och dess prylar.
                      Gudarna ska veta att jag, barn av 80-talet, just har en svaghet för dåtidens moderniteter.

                      Kanske är det kombinationen av "bruksutseende" med försiktigt estetiskt ivägsvävande medelst fräsiga dekaler och udda former.
                      Eller så har man bara blivit nostalgiker på äldre dar...

                      När det gäller den andra stora kategorin rullar för spinnfiske finns egentligen mängder av modeller med riktigt fräckt formspråk: havsrullar som USA-tillverkade Penn, Van Staal eller en hel radda Daiwa Saltiga samt Shimano Stella SW ser ju inte alls tråkiga ut.
                      Mindre modeller som Team Daiwa med påläggning av ITO Engineering med flera japanska påhitt är alla riktigt snygga.

                      Click image for larger version

Name:	CardinalC4Klar01c.jpg
Views:	449
Size:	100,5 KB
ID:	2589462
                      Trots det faller jag för en av de sista "riktiga" hasplarna från ABU (den allra sista är enligt många Suverän). Trots, eller kanske tack vare, tillverkning i Japan hade denna serie det mesta de äldre svensktillverkade erbjöd både funktions- samt kvalitetsmässigt.
                      Jag tycker den är vidunderligt snygg på sitt sätt, men förstår att det troligen krävs att man upplevt resten av 80-, 90- och det tidiga 2000-talets hemskheter in vivo för att kunna uppskatta åbäket.
                      På samma vis som jag skriker högt då jag ser en välhållen Saab 900/9000 ger denna rullen mig en känsla långt från fulländning men just på grund av det idag bristande formspråket, en bild av sin tid, blir den snygg i mina ögon. Fulsnygg kanske är rätt ord, inte något man använder om en splitt ny Monocoque-Daiwa eller Shimano Vanquish direkt...

                      Click image for larger version

Name:	CardinalC4Klar01b.jpg
Views:	384
Size:	181,4 KB
ID:	2589463
                      Insidan slår däremot samtliga moderna rullar med hästlängder, trots kass bild i det här fallet.
                      Den innehåller bara precis det den behöver och varenda del är både vacker och taktil (för den som får för sig att sitta och fingra på sina rullars mekaniska delar).
                      Tilläggas bör att jag i egentlig mening aldrig ägt någon av de två rullarna jag hittills postat. Lätt att bli hemmablind, så icke i det här fallet.


                      Kommer nog posta ett onödigt långt inlägg om den snyggaste lågprofilaren här också, så har jag avklarat den för mig heliga treenigheten rund, låg och haspel. Därefter ska jag inte störa tråden mer.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 890 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 385 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 083 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X