ABU revo beast X - någon som är nöjd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU revo beast X - någon som är nöjd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ABU revo beast X - någon som är nöjd?

    Jag skaffade en Abu revo beast X förra våren. Jag hade aldrig kastat med en multirulle förut, och försäljaren trodde detta skulle vara en bra rulle för mig. Även om den inte är den dyraste rullen så förväntade jag mig en viss kvalitet iaf. Såklart fick jag ju massvis med skatbon i början då jag aldrig kastat med multirulle. Jag förväntade mig att detta skulle avta successivt ju bättre jag blev. Till viss del har det ju avtagit också, men jag får fortfarande ett antal skatbon per fisketur med denna rulle. Jag har prövat rullen på olika spön, just nu använder jag den på ett Svartzonker The Horizon (ca 8fot +). Ett ganska långt spö alltså, och därmed i mitt tycke lite svårare att kasta ”korrekt” med. Jag har använt den på kortare spön också, men ingen skillnad. Kastlängden blir dålig oavsett spö tycker jag. Svårt att ställa in kastbromsen. Linan jag använder är en Daiwa J-braid, minns inte exakt tjocklek men den är hyfsat tunn (0.25 tror jag den är). Rullen känns lite som en biltema-rulle. Inte alls nöjd med den.

    Till saken hör att jag också har en ambassadeur 5601 JB, som ligger i ganska samma prisklass (kanske någon hundring mer). Den trivs jag otroligt bra med, har aldrig någonsin fått skatbo på denna. Spelar ingen roll vilket spö jag har den på, kastar långt som fan. Motvind eller medvind spelar ingen större roll, smidigt oavsett. När man kastar med denna låter den som en välsmord motor typ, och den känns betydligt mer kvalitet än revo beasten. Det går att kasta alldeles för lätta beten med denna, har testat beten ner till 20g på denna, inga problem även om kasten såklart inte blir särskilt långa. Däremot att kasta ett för lätt bete med revo beast x är ett garanterat total-skatbo

    Möjligen att min kastteknik inte är fulländad, men då jag som sagt aldrig fått skatbo på min ambassadeur tänker jag att jag ändå bör ha ganska hyfsad teknik.

    är detta typiskt lågprofilrullar, att vara lite mer svåra och plastiga än klassiska rundgavlade? Skulle en daiwa eller shimano lågprofil i samma prisklass (2000-2500kr) mer motsvara mina förväntningar…? Något tips på rulle isåfall? Daiwas haspelrullar som jag har är jag grymt nöjd med iaf

  • #2
    Är inne på mitt tredje år med min Beast X och jag hade också problem i början med skatbon då det var min första multirulle. Men efter att ha blivit van och ställt in bromsarna rätt så är skatbon väldigt sällsynt nuförtiden. Kastar beten mellan runt 30 till 140 gram utan några problem, använder oftast mitt Beast Pro spö på 8 fot. Linan är en 0.30 svartzonker fireline som har funkat fint. Det kan inte inte vara linan som strular eller om den har spolats på för slappt?

    Kommentera


    • #3
      Man kan tro det är min vän som skrivit inlägget, han hade/har exakt samma problem under en väldigt lång tid och skyllde precis allt på rullen, rullen var skräp! Han hade också precis som du en ambassadeur som han aldrig fick trassel överhuvudtaget.
      jag testade min väns rulle och fick inte ett enda skatbo, kastade allt från 15g upp till 100g utan trassel. Testade även hans ambassadeur som han tyckte var så himla fantastisk och det är den också.

      Det visade sig att min vän inte hade en aning om hur man ställde in bromsarna, han hade helt enkelt inte kunskapen alls och visste inte vad som hände om han vred på knopparna, han vred bara hej vilt och chansade. Ambassadeur rullen hade hög broms inställd vilket resulterade i högt "handikapp". Det var inte så konstigt att han aldrig fick trassel på den rullen men fick trassel på revo rullen.

      Jag har själv en revo beast x och är övernöjd, den är fullkomligt felfri och har gett mig några fåtal skatbon när jag var ouppmärksam i motvind men inga farliga trassel.

      Antingen har du fått ett väldigt dåligt exemplar eller så får du läsa på lite och träna mer, kanske ta hjälp av någon du känner som är mer erfaren med multirullar.

      Lycka till!

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
      107 svar
      23 932 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Utter
      av Utter
       
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 295 svar
      261 888 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
      852 svar
      138 376 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg El_Kebabo  
      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
      1 030 svar
      192 670 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
      7 svar
      2 082 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg billion
      av billion
       
      Arbetar...
      X