13 Fishing Concept A3 vs Abu Garcia Revo Beast 41 (Eller något helt annat!?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

13 Fishing Concept A3 vs Abu Garcia Revo Beast 41 (Eller något helt annat!?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg

    Håller med om att det är lite klent skrivet. Vad skiljer exempelvis VC Pike mot Svartzonker?
    Vad jag kan förstå, om rullarna är trimmade utefter samma modell, så är det enligt specen bara svampskruvarna som skiljer. Men priset på skruvarna ligger på 180 kr, och skillnaden på rullarna är 900 kr.
    Så något mer måste det ju vara som skiljer sig åt.

    En annan nackdel med de klassiska rullarna är veven. Skulle gärna se att beast-vevarna kommer som original. 800 spänn för att byta vev är ändå en liten slant (fan va snål jag känner mig).

    Någon som vet lite mer om den nya Beast HD?
    VC pike har också en mässingbottenplatta och en kromad mässingvev. Du betalar ju också för gaveln. Spolen skiljer sig också gentemot Amba SZ. Det går att bocka stjärnhjulet på VC pike hos Sportfiskeboden så att man slipper lägga pengar på stjärnhjulet. Veven utan stjärnhjul kostar ju 419 kr.

    Nya Beast HD är en rulle med aluminiumstativ, aluminiumbottenplatta, beastvev och lättad linspridare. Frågar du mig är den på tok för dyr för vad du betalar för den. Jag fattar inte heller varför den är HD (Heavy Duty). Alla Ambassadeurer med mässingstativ är mer heavy duty än vad Beast HD är.

    Kommentera


    • #32
      Killen i den lokala fiskebutiken rekommenderade spontant 13 fishing A3 när jag frågade om de hade en tranx hemma (vilket de också hade). När jag sa att jag blivit avrådd den av flera blev han chockad. Han menade att den var supertrevlig och bättre än shimanon på flera punkter. Jag kände på båda och A3an kändes faktiskt mjukare. Tranxen kändes lite "skrapig" i jämförejämförelse. Jag är nu mer förvirrad än någonsin. Jag har heller inte släppt tanken på rundgavlade rullar.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg
        Killen i den lokala fiskebutiken rekommenderade spontant 13 fishing A3 när jag frågade om de hade en tranx hemma (vilket de också hade). När jag sa att jag blivit avrådd den av flera blev han chockad. Han menade att den var supertrevlig och bättre än shimanon på flera punkter. Jag kände på båda och A3an kändes faktiskt mjukare. Tranxen kändes lite "skrapig" i jämförejämförelse. Jag är nu mer förvirrad än någonsin. Jag har heller inte släppt tanken på rundgavlade rullar.
        Konstruktinsmässigt är Tranxen starkare. A3 känns möjligtvis lite lenare i början, men inte efter 3 år. Jag tycker inte att A3 är dålig heller, men det finns vissa detaljer Tranxen gör bättre. Pinionstöded på en Tranx är bättre vilket gör att rullen känns något lenare under press och håller lite längre. Frikopplingen är också säkrare på tranxen och har betydligt svårare att strula. Dessutom har också Tranxen en bussning i basen på huvuddrevsaxeln, vilket är riktigt positivt om man fiskar i brackvatten. Det kullagret som annars sitter där brukar förr eller senare bli dåligt och det känns tydligt. På Tranxen händer inte det. Å andra sidan är isåfall en Amba med 0 kullager och enbart bussningar mer aktuell.

        Kollade du på videorna jag länkade i slutet av sida 1? De beskrev skillnaderna mellan rullarna riktigt bra. Där jämförs inte Concept A3. Okuma Komodo, som är byggd i samma fabrik som Concept-rullarna görs i (Banax i Korea), har en likande konstruktion på insidan som Concept A3. Concept A3 saknar dock linföraren som rör sig fram och tillbaka under kast och har mässingdrev istället för drev i rostfritt stål. Den här videon är också relevant: https://youtu.be/8_9yvvvvy60

        Det jag tycker Concept A3 gör bra är att den är lättare än alla andra gäddrullar i den storleksklassen och att dess kastlängd är överlägsen de andra rullarnas kastlängd. Allt annat gör Tranxen bättre, tycker jag.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Konstruktinsmässigt är Tranxen starkare. A3 känns möjligtvis lite lenare i början, men inte efter 3 år. Jag tycker inte att A3 är dålig heller, men det finns vissa detaljer Tranxen gör bättre. Pinionstöded på en Tranx är bättre vilket gör att rullen känns något lenare under press och håller lite längre. Frikopplingen är också säkrare på tranxen och har betydligt svårare att strula. Dessutom har också Tranxen en bussning i basen på huvuddrevsaxeln, vilket är riktigt positivt om man fiskar i brackvatten. Det kullagret som annars sitter där brukar förr eller senare bli dåligt och det känns tydligt. På Tranxen händer inte det. Å andra sidan är isåfall en Amba med 0 kullager och enbart bussningar mer aktuell.

          Kollade du på videorna jag länkade i slutet av sida 1? De beskrev skillnaderna mellan rullarna riktigt bra. Där jämförs inte Concept A3. Okuma Komodo, som är byggd i samma fabrik som Concept-rullarna görs i (Banax i Korea), har en likande konstruktion på insidan som Concept A3. Concept A3 saknar dock linföraren som rör sig fram och tillbaka under kast och har mässingdrev istället för drev i rostfritt stål. Den här videon är också relevant: https://youtu.be/8_9yvvvvy60
          Nej jag har inte hunnit kolla på någon av videorna, men jag ska absolut göra det! Tusen tack för att du delar med dig av erfarenhet och kunskap.

          Gällande vattentyp: Jag har aldrig fiskat i något annat än sötvatten, och kan inte säga att jag har några planer på att fiska i bräckt eller salt vatten, men man vet aldrig.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
            Jag skulle välja Shimano tranx, curado K eller Daiwa tatula TWS 300.
            jag är inte så förtjust i upphaussade Kina rullar.
            Upphaussade rullar från Malaysia (Tranx & Curado) samt Thailand (Tatula 300) är bättre än upphaussade rullar från Korea?

            Skämt åsido, nog har Beast visat sig vara en kompetent och relativt hållbar rulle. Concept A3 fungerar riktigt bra ur kartong och än så länge har jag bara hört om ett par exemplar med problem.
            Det skrivs om Tranxens hållbarhet, jag har haft flera exemplar hemma som rostat på kort tid. Visst, kan skyllas på bristande underhåll, men jag har även synat några stycken som drabbats av "Shimano-gång" efter någon säsong eller två. Det vill säga tydlig kuggkänsla utan synliga drevskador som inte försvinner hur man än rengör och smörjer.

            Tycker definitivt Tatula 300 känns som ett bra alternativ, brasklappen är barnsjukdomarna vissa tidiga 200 drabbades av (rostiga kullager/envägslager, möjligen från fabrik/transport, samt strejkande linspridare/frikoppling).
            300an är förvisso relativt stor med allt det innebär men den känns ändå smidig, gedigen och välbyggd vid första anblick.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Tycker definitivt Tatula 300 känns som ett bra alternativ, brasklappen är barnsjukdomarna vissa tidiga 200 drabbades av (rostiga kullager/envägslager, möjligen från fabrik/transport, samt strejkande linspridare/frikoppling).
              300an är förvisso relativt stor med allt det innebär men den känns ändå smidig, gedigen och välbyggd vid första anblick.
              Tror inte vi kommer se dessa problem med nya Tatulor, köpte några 300 förra året när dom kom & en SV TW,
              Första jag gjorde var & skruva isär dom för smörja upp dom ordentligt, samtliga rullar var välsmorda så det var i onödan jag skruva upp dom.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Tycker definitivt Tatula 300 känns som ett bra alternativ, brasklappen är barnsjukdomarna vissa tidiga 200 drabbades av (rostiga kullager/envägslager, möjligen från fabrik/transport, samt strejkande linspridare/frikoppling).
                300an är förvisso relativt stor med allt det innebär men den känns ändå smidig, gedigen och välbyggd vid första anblick.
                Tror inte vi kommer se dessa problem med nya Tatulor, köpte några 300 förra året när dom kom & en SV TW,
                Första jag gjorde var & skruva isär dom för smörja upp dom ordentligt, samtliga rullar var välsmorda så det var i onödan jag skruva upp dom.


                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                  Tror inte vi kommer se dessa problem med nya Tatulor, köpte några 300 förra året när dom kom & en SV TW,
                  Första jag gjorde var & skruva isär dom för smörja upp dom ordentligt, samtliga rullar var välsmorda så det var i onödan jag skruva upp dom.
                  Tror inte heller det då senaste tidens mindre Tatulor verkar vara relativt problemfria.
                  I sådant fall är 300 ett väldigt bra val. Ska inte säga det bästa då jag gärna vill vänta och se hur modellen står sig över tid.
                  ​​

                  Kommentera


                  • #39
                    Uppdatering: Jag köpte Benjamins begagnade Tranx 301. Använde den för första gången igår och jag måste säga att jag gillade den!
                    Men jag kan fortfarande inte släppa tanken på rundgavlat, så det kommer mest troligtvis bli en sådan också.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg
                      Uppdatering: Jag köpte Benjamins begagnade Tranx 301. Använde den för första gången igår och jag måste säga att jag gillade den!
                      Men jag kan fortfarande inte släppa tanken på rundgavlat, så det kommer mest troligtvis bli en sådan också.
                      Köp min :-) har 2st till salu under köp/sälj. En helt Original och en supertrimmad :-)
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 884 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 074 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X