Färg på beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färg på beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Färg på beten

    Denna ständiga fråga om färg på betet...Har reflekterat över att många som fångar stor fisk föredrar naturliga färger i stor utsträckning. Det kan även gnällas lite på att många utav de färger som de stora aktörerna säljer görs just för att sälja. Mer för att fånga fiskaren är fisken. Ett tråkigt bete säljer helt enkelt inte lika bra och blir för ofta hängandes på hyllan.

    Jag själv håller inte riktigt med. Jag tycker att utbudet ofta är bra, även om det kanske är lite mycket varianter utav liknande färg. Inte ovanligt med 4 nyanser av brunt. Eller olika nyanser av svart, grönt och silver.

    Själv fiskar jag gärna naturliga beten såsom headlight eller seminaturliga som skitmört för att ta ett par exempel. 90% av mina askar ser ut på det sättet kryddat med någon hotpike, firetiger, papegoj eller rödsvart.

    Jag är intresserad av just vilka färger som skulle anses som onödiga, och vilka är det som ligger kvar på hyllan som egentligen är dräpare. För om jag endast skulle få välja ett segment av färger att fiska med skulle det bli seminaturliga. Färger som ofta funkar i alla typer av vatten.

  • #2
    En "färg" man inte ofta ser men som kan vara fruktansvärt bra i rätt förutsättning är svart.

    Känns som många väljer bort det pga de inte tror fisken ser det. Jag tror snarare tvärtom att det blir en ännu bättre siluett.
    Något som sticker ut lite bland mört, nors och annan vitfisk vid pelagiskt fiske t.ex..

    Men men alla vatten har olika förutsättningar, finns inget rätt eller fel när det kommer till färg i min mening. Förutom abborre som kan vara väldigt kräsen med färgval... Jag tror mer på form, ljud, storlek etc

    Kommentera


    • #3
      Håller helt med om att det är olika förutsättningar i olika vatten. En firetiger syns ju olika bra beroende på siktdjup, vattenfärg och även väder och vind. Tror även att form och rörelsemönster är viktigare än färgen. Men vi har nog alla upplevt hur stor skillnad det kan vara.

      Helsvart är nog ett sånt bete, jag känner inte riktigt förtroende för den färgen. Konstigt då jag ofta väljer svart vid flugfiske. Black pike och nu senast smurfen är väl 2 färger som gett väldigt mörka beten en framgång.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kickzor Visa inlägg
        En "färg" man inte ofta ser men som kan vara fruktansvärt bra i rätt förutsättning är svart.

        Känns som många väljer bort det pga de inte tror fisken ser det. Jag tror snarare tvärtom att det blir en ännu bättre siluett.
        Något som sticker ut lite bland mört, nors och annan vitfisk vid pelagiskt fiske t.ex..

        Men men alla vatten har olika förutsättningar, finns inget rätt eller fel när det kommer till färg i min mening. Förutom abborre som kan vara väldigt kräsen med färgval... Jag tror mer på form, ljud, storlek etc
        Gäddor jagar ju ofta med ögonen riktade uppåt mot ytan...som ju är ljus. Då borde svart synas bra!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Gäddor jagar ju ofta med ögonen riktade uppåt mot ytan...som ju är ljus. Då borde svart synas bra!
          Eller så syns den för bra och bli onaturlig. Var väl Roger Thuring som skrev en artikel om det osynliga betet när han fiskade med Keskitalo och Krus och hade kalas fiske på bruna beten som försvann i lervälling-vatten.

          Jag fiskar själv naturliga färger idag, det fungerar för mig men för fiska jag mest skrikiga färger och det fungera också bra.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

            Eller så syns den för bra och bli onaturlig. Var väl Roger Thuring som skrev en artikel om det osynliga betet när han fiskade med Keskitalo och Krus och hade kalas fiske på bruna beten som försvann i lervälling-vatten.

            Jag fiskar själv naturliga färger idag, det fungerar för mig men för fiska jag mest skrikiga färger och det fungera också bra.
            Jag tror egentligen det inte spelar så stor roll.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 305 svar
            262 927 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg JontaK
            av JontaK
             
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            858 svar
            139 455 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gaddivar  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 031 svar
            193 756 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 144 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
            79 svar
            12 323 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Torekrok  
            Arbetar...
            X