Bra dropshotspö? Westin W3 eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra dropshotspö? Westin W3 eller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra dropshotspö? Westin W3 eller?

    Funderar lite kring att köpa ett dedikerat spö för dropshot efter att ha kört lite med mitt vanliga haspelspö med lite styvare topp än så. Någon som kan säga ngt om t ex Westins W3 8’ -28g? Balans, vikt, aktion (snabbt nog för mothugg utan att ha svajig topp och jättestyv botten), handtagslängd bra?
    känsligt nog för nätta napp?

    8’ känns bra från land och givet att mitt nuvarande 8’ som jag prövat lite med är klassat 12-29g så förefaller -28g mer lämpat än t ex -21g.

    Detta givet att jag tänker mig att jag fiskar lite djupare så här års 5-8 m typ ( och säg 15g vikt?) samt att även ett 28g dropshotspö torde ha en så pass mjuk topp att den signalerar bra även med 10g sänke och en 2-3” slimmad jigg fiskad på 3 meter? Eller säger era erfarenheter annat? Tips på annat vettigt spö gärna i prisklass W3 om det finns.

  • #2
    Super spö! Fiskade med det mycket för 5-6 år sedan sen sålde jag den för jag ville ha något finare men sen en månad tillbaka är jag tillbaka

    Kommentera


    • #3
      Låter bra! Vilka vikter och djup kör du huvudsakligen? För ordningens skull, du menar just ”dropshot”
      spöt som jag funderar på, för det finns ett liknande ”finesse Jig” eller vad det heter..

      Kommentera


      • #4
        Dropshot 28 g menar jag. Kör mellan 7-17 g dropshot bly i kombination med 10 cm jiggar. Ett tag körde jag mycket upp mot 13-14 cm jiggar också men inbillade mig att den kanske var lite klen för de tunga jiggarna även om jag inte hade några problem.

        Kommentera


        • #5
          Är väldigt känsligt men med helt ok ryggrad kan jag tillägga.

          Kommentera


          • #6
            Gärna flera tips. Kollat lite bilder på W3 DS 8' och även om spöt verkar bra och prisvärt så gillar jag inte främre handtaget och rullfästet ett tvådelat SKS reel seat ser inget vidare ut.

            När jag dropshottat så hamnade handen i princip framför rullen för bästa balans med spöt ca kl 10-11 och med W3 får man då gängor, metall och klinga i handflatan, inte det bästa och man undrar hur de tänkte...
            Click image for larger version  Name:	W313_672_x2_default.jpg Views:	0 Size:	38,3 KB ID:	2589655


            Här SG Dropshot S2 Special som ser avgjort mer bekvämt ut

            Click image for larger version  Name:	WEB_Image_Savage_Gear_SG2_Drop_Shot_Specilist_7_8__72178-79_5_1221266229_plid_384690.jpeg Views:	0 Size:	38,3 KB ID:	2589656Tyvärr bara 7-18g vilket låter för klent...
            Senast ändrad av anteman; 2021-11-03, 23:12.

            Kommentera


            • #7
              Vad jag hört (utan att ha några som helst egna erfarenheter av spöet, så ta det med en nypa salt) ska Shimano Yasei Dropshot vara superfint. 8 fot, kastvikt upp till 18 g och delat i handtaget. Det förra Yaseispöet var trevligt som sjutton till dropshot, så jag tvivlar inte på att det nya är trevligt det med. Det finns i andra kastvikter också.

              Kommentera


              • #8
                Har ett w3 ds 8fot -28g. Inte fiskat så mycke med men till det ds jag bedriver med bly på högs 10-14g är det i min mening för kralligt. Tycker däremot det är jäkligt trevligt med chatterbaits i det viktspannet som gör lite motstånd.
                Är ibte jätteimpad av främre handtaget men det går.
                Änvänder spöt för både jigg, chattterbait, shadowraps o liknande samt tyngre ds.
                Vet att polarn tycker det är ett sjukt trevligt spö för jigg.


                Hhar sedan innan ett sg finess ds 7,6fot -18g. Skulle tippa på det är en förgångare / nära släkting till sg2. Det är helt underbart! Saknar ett par tum för att få 10/10 fiskpinnar men i övrigt grymt till mitt fiske. Kör oftast ds pennvikter på 7g, 10g ifall det är stökigt väder. Galen känsla, lätt o trevligt. Bra rygg om storborren går på. Känns som ett renodlat ds spö.
                Dock så skulle jag inte vilja stå o dänga tunga ds-riggar med det. Över 14g känns det lite vekt i min mening.

                Nu fiskar jag ytterst sällan tungt då det för det mesta rör sig om djup på ca 2-4,5m.

                Kontentan är iaf att ska du välja mellan de två du nämt och köra tyngre ds så kör på w3. Helt klart ett trevligt spö för pengen! Enligt mig.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  När jag dropshottat så hamnade handen i princip framför rullen för bästa balans med spöt ca kl 10-11 och med W3 får man då gängor, metall och klinga i handflatan, inte det bästa och man undrar hur de tänkte...
                  Click image for larger version Name:	W313_672_x2_default.jpg Views:	0 Size:	38,3 KB ID:	2589655
                  Tanken är väl att man ska känna mer då det blir som en förlängning av klingan. Gillar det själv och kan inte klaga på känslan

                  Kommentera


                  • #10
                    Bra tips och input om era upplevelser av spön, får nog åka till en butik som har bl a ett W3 för att känna om främre handtaget är en deal-breaker...
                    Överlag har jag knappast råkat haspelspön med imponerande ergonomiskt grepp där rullfästet skruvas fast nedåt. Förvånas ofta över att den delen, att ergonomin i handtag/rullfäste förefaller så ogenomtänkta på flertalet spön, inte bara haspel...

                    Yasei white dropshot 8’ har ju hyllats i flera år, är det up to date ännu? Har inte känt på ett sånt på många år, har den en känslig, mjuk DS-topp trots att den ser ut att vara rörbyggd hela vägen?
                    Vissa andra DS-spön har nog en inlimmad homogen kolfiber- eller glasfibertopp längst upp. Jag frågar för mitt primära haspeljiggspö idag har en relativt mjuk topp allra längst upp och jag vill inte hamna ”för närapå” med ett Yasei eller liknande.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 301 svar
                    262 718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 733 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 322 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X