Ny gäddpåk (faktisk kastvikt 70-130) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny gäddpåk (faktisk kastvikt 70-130)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny gäddpåk (faktisk kastvikt 70-130)

    PikeFight har fått mig att inse att jag måste in i gäddfisket igen. Har bara fiskat borre, öring och harr senaste 15åren och behöver därför hjälp av forumet med tips på gäddspö (spinn) och kanske rulle.

    Kommer fiska gummi och hybrider i spannet 70-130g (ev bly inkluderat i spannet). Vet att det optimalt kanske kräver 2 olika spön men finns det en rimlig kompromiss vore jag glad.

    Har en Amba JB och ett BFT Buster Jerk stiff 6" som enda gäddutrustning idag.


    Så vilka spön bör jag titta på med en budget på max 3000:-?


    Extra frågor:

    Borde jag köpa ny rulle? om JA vilken? (max 3000:-). Är nyfiken på lågprofilare då jag har ganska små händer.

    Extra info:

    Märkt att alla/många verkar förorda 9fot men som van vid lätt fiske känns detta enormt. Fiskar bara från båt och ofta 2 pers i en Buster M. Så om ni kommer med tips som är närmar 8 än 9 så tror jag det kommer ha betydelse.

    Skitfiske!
    /Joel

  • #2
    Jag är nöjd med mitt Prorex S 8’6” -150g vilket hanterar dina vikter. Lika lätt som de dyrare Prorex i princip och ganska snabb aktion åt det toppigare hållet, de dyrare har väl bättre, ”finare” kolfiber och komponenter men S funkar gott enligt mig. 9’ spön har jag valt bort för de jag känt på har upplevts som väl framtunga, 8’6”:an funkar bättre.

    Kommentera


    • #3
      Jag köpte (i farten) på mig ett 13 fishing muse eller fate blac. Den blligare varianten som har kastvik upp till 130g.
      Har inte rpovat 130g faktiskt men jag tror nog det hanterar det ok. Spöt är riktigt skönt iaf och jag skulle rekommendera det.

      Kommentera


      • #4
        Känn på Omen Black 8'6" upp till 130 gram. Superskönt spö som är min favorit till fiske med vobbler och hybrider (peto, otus).

        Kommentera


        • #5
          Tack för tipsen om 13 F Omen och Muse!

          Har ni testat era spön med något som faktisk väger 130g? Om JA kändes det bra = kunde ni ladda på i kasten utan upplevelsen att spöt viker sig för mycket?

          Jag har läst mig till att många spön är överklassade och man bör sikta på marginal i fabriksangivna kastvikter. Men det verkar vara olika mellan märken och ibland även inom märken. Tar därför tacksamt emot tips från verkliga livet med beten i angivet range.

          Kommentera


          • #6
            Ny rulle kan du gott vänta med, JB'n är ju i det närmsta tidlös.
            Håll den väl underhållen och den fungerar minst lika bra som konkurrenterna i åratal.

            Bland lågprofilare är väl annars de vanliga alternativet också de vettiga: Revo Beast, Tranx, Daiwa Lexa, Daiwa Tatula, 13 Concept A3 med flera. Alla med sina fördelar och nackdelar...

            Kommentera


            • #7
              Spön klassade -130g gör sig sällan bäst däruppe men 13 F kanske levererar och har bra balans men inte speciellt lätta spön, iaf inte den billigare av dem.

              Kommentera


              • #8
                Har ett Gator Elixir 8,1 som är knappt använd om det är av intresse
                https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ir-series.html

                Kommentera


                • #9
                  Den här hösten har jag fiskat med Savage Gear Custom predator 8'6" -170g. Det kastar hyfsat bekvämt en 27cm gator gum med 20g bly i snoken (ganska prick 170g. riggat och klart, men kastar som en dröm runt 120-140g. En 16,5cm McHybrid på 74 gram kastar man utan problem mer än tillräckligt långt.
                  Det har en halvaktion som ger rätt trevligt spöböj även till lite mindre fisk.
                  Jag köpte mitt på Jiggar.nu för 1500, annars brukar prislappen ligga runt 2000 i de flesta butiker.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av PikeMasterFlash Visa inlägg
                    Tack för tipsen om 13 F Omen och Muse!

                    Har ni testat era spön med något som faktisk väger 130g? Om JA kändes det bra = kunde ni ladda på i kasten utan upplevelsen att spöt viker sig för mycket?

                    Jag har läst mig till att många spön är överklassade och man bör sikta på marginal i fabriksangivna kastvikter. Men det verkar vara olika mellan märken och ibland även inom märken. Tar därför tacksamt emot tips från verkliga livet med beten i angivet range.
                    Jag har fiskat med både Fate Black och Omen Black. Fate är fint och brutalt prisvärt, men Omen spöt är några snäpp vassare i mitt tycke. De har en mer toppig aktion än Fate som går djupare.
                    ​​​​​​Omen Black har blivit min absoluta favorit i spannet kastvikt upp till 130 gram. Det viker sig absolut (svampar) ej för mycket. Mycket spänstigt spö.

                    Ska också nämna att jag är en av Rapala Proguide så att det framgår tydligt. Men som jag nämnt är Omen Black ett superfint spö, lätt, känsligt och som kastar/krokar bra. Har du möjlighet så känn på det i butik.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X