Abu Ambassadeur Pike och dess alternativ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Ambassadeur Pike och dess alternativ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abu Ambassadeur Pike och dess alternativ

    Jag har varit sugen på en Pike-rulle ett tag nu. Några som har erfarenhet av de na rulle? Är den så fantastisk som säljarna säger att den är?

    Syftet är gäddfiske med beten upp till 130gr. Både mjukt och hårt.

    Vilka alternativ till denna ser ni och vad är skillnaderna? Framförallt tänker jag på JerkBait-rullen från Abu. Tycker att de verkar väldigt lika förutom svampskruvarna på Pike (förutom färgen då) är det verkligen värt prisskillnaden på typ 700kr?

    Jag inväntade black-friday erbjudande på Pike, som aldrig kom, så nu är jag lite osäker igen om det verkligen är rätt val.

  • #2
    Tänker du på Sportfiskebodens Ambassadeur VC Pike?

    Det är enligt min erfarenhet den bästa Ambassadeuren på marknaden för tillfället. Mässingstativ, mässingbottenplatta, kromad mässingvev, kromat mässingstjärnhjul och svampskruvar är alla mycket påkostade artiklar jämfört med vad man brukar finna i Ambassadeurer idag.

    Ambassadeur JB har ett mässingstativ, men saknar allt annat i mässing, samt svampskruvarna. Den är alltså mindre påkostad. Mässingstativ är i regel vridstyvare än vad aluminiumstativ är, vilket gör det till ett bra material för tyngre gäddfiske. Mässingbpottenplattan som VC-Pike har bör ju därmed också göra rullen i sig mindre vridstyv och stabilare. Den lämpar sig därmed bättre till tyngre fiske. Mässingvev och mässinstjärnhjul är också fina detaljer. Skulle du tappa rullen så skulle inte stjärnhjulet och veven böjas lika lätt som en aluminiumvev. Alla mässingdelar i rullen gör den helt enkelt stryktåligare.

    JB är en fantastisk rulle. Jag har en UT-trimmad sådan. VC-Pike är dock vassare. Huruvida du tycker att fördelarna jag rabblade upp är 700 kr mer värda får du bedöma själv.

    Kommentera


    • #3
      VC Pike är en ’special-upplaga’ som Sportfiskeboden tagit fram och säljer själva.
      Den kommer inte black Friday reas ut, särskilt inte med UT trim installerat. Dyra delar!

      Den rullen finns i 3 versioner, dels standard 2695:- och sedan med UT Pike kit för 4195:- och sedan värstingen för 5495:- då med Beast vev.

      Mest Ambassadeur för pengarna får du med den för 4195:- skulle jag säga.

      Alternativet om du vill ha starka komponenter är 5601 JB eller 5601 Predator då dem har mässingstativ.
      5601 Jerk kanske den har visserligen alu stativet.

      Har du möjligtvis vägarna förbi Täby så sväng in till grabbarna på sportfiskeboden och känn på grejerna!

      Kommentera


      • #4
        Har efter noga övervägande och undersökningar själv lagt vantarna på en VC Pike. Är så färskt att jag inte ens hunnit hämta den på posten än. Kollade även på JB, SZ modellerna och rocket. Jag kände att den har grunden för att kunna leva så länge jag vill. Gjord i mässing och rundade gavlar vilket jag som har små händer uppskattar. Ska bli väldigt kul att testa längre fram.

        Kommentera


        • #5
          Kul att se att våra fina ambassadeurer får uppskattning. Kul att ni har köpt och grattis till fina rullar.
          Jag hade nog själv köpt en vc pike om det inte var så att jag vill ha högervevat så för mig blev det en svartzonker efter samtal med sportfiskeboden.

          Kommentera


          • #6
            Jahapp.... Nu blev det en VC Pike... Kommer inte kunna använda den på en fyra månader, men nu är den i alla fall beställd

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg
              Jahapp.... Nu blev det en VC Pike... Kommer inte kunna använda den på en fyra månader, men nu är den i alla fall beställd
              Välkommen i klubben, nästan så att man vill ställa sig på gräsmattan och provkasta.
              Man får väl passa på att pilla lite med utrustningen istället, slipa krokar mm.
              Jag tycker det är trevligt att binda lite flugor.

              Kommentera


              • #8
                Hur nöjda är ni med VC Pike rullen?

                Kommentera


                • #9
                  Jag gissar att de är väldigt nöjda. Extra mycket så om de köpte en färdigtrimmad av sportfiskeboden.
                  min svartzonker har levererat som fan, enda som går att klaga på är att spön kan kännas ganska tunga men nu för tiden så bor den mest på ett ganska tungt och lite kortare spö så är inte lika märkbart som när det satt på ett 8’6”.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av olivar Visa inlägg
                    Hur nöjda är ni med VC Pike rullen?
                    Jag är nöjd. Köpte inte med trim, men kommer att be dem sätta in det när ja gickar rullen för service i vinter. Jag har dock bytt ut veven till dubbelveven och det gjorde rullen trevligare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 579 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X