Vilket spö till Calcutta conquest 401? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket spö till Calcutta conquest 401?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilket spö till Calcutta conquest 401?

    Vilket spö till Calcutta conquest 401? Är lite sugen på
    Gator explorer 8,5 -180g eller Roots g2 multipike 170g men har svårt att bestämma mig och vet inte riktigt vad som passar bäst ihop och är inte så mycket för att gå och klämma och känna i butikerna då jag gärna handlar på internet Förslag på olika spön tas tacksamt imot! Och är ju som sagt lite nyfiken på Gator spöt är det någon som testat det och kan ge sin åsikt om det?
    Och jag söker något "rejälare" så något upp mellan 170-225g inget under det är intressant för mig.
    Senast ändrad av Christian.nordin; 2021-12-12, 11:50.

  • #2
    Har ingen erfarenhet av dessa specifika spön men har fiskat med ett Roots G2 Impact 140g, lätt spö, skönt rullfäste men styvt och utan så mkt känsla. Det stora problemet är dock att rullfästet lossnat på det x antal ggr och limmats tillbaka (av mig) med åverkan på rullfästet.

    Minns att ngn mer på forumet haft detta problem med just Roots G2. Personalen i den sportfiskebutik jag handlar bekräftade också att de ser detta problem mer frekvent på just Roots-spön.

    Mot bakgrund av detta avråder jag från Roots G2, andra har säkert andra uppfattningar.

    Om du är ute efter just Gator och kan tänka dig odelat, är Gator Black Titanium ett trevlig spö. Testat polarens Gumbait -140 och den har en riktigt bra ryggrad och känslig topp. Annars är Prorex AGS spön ngt jag rekommenderar att du spanar in i den prisklassen. Många talar också gott om Westins gäddpåkar vilket alltid är ett bra tecken.

    Var som passar med din specifika rulle och preferenser kommer du behöva erfara och avgöra själv.

    Kommentera


    • #3
      Amiala Där försvann suget på ett G2 haha! Kan tyvär inte ha odelat det blir alldeles för klumpigt för mig vid transport mm... annars hade det nog blivit Gator Elixir, Läste nyss lite på fb och många ska tydligen tycka att Daiwa AGS 180g är ett bra spö till 401an men för mig känns det ju enormt tveksamt att sätta en rulle som väger 340g ca på ett såpass lätt spö..

      Kommentera


      • #4
        Jag kör numera med ett AGS Big Rubber -150, initialt med en Revo Toro Beast (väger 385g) vilket fungerade utmärkt. Numera sitter det en Revo Beast på den vilket passar mina små händer mycket bättre.
        Anledningen till bytet var inte att jag tyckte balansen blev lidande eller att rullen var för tung för spöt; utan Toro Beast känns alldeles för klumpig i mina händer och jag fick nästan kramp i handen efter en halvdags dängande.

        Har ingen erfarenhet av Conquest 401 men jag skulle inte vara rädd för att AGS spöt blir för lätt. Men hur balansen blir är omöjligt att avgöra om man inte testar kombon. Äger tre AGS spön och en anledning till att jag gillar dem är just att de är lätta men med grym kraft och känsla.

        Kommentera


        • #5
          Såg nu att 401an väger bara 15-20g mer är daiwa tatulan samt att revo toro beasten var mycket tyngre än 401an det trodde jag inte, då är den inte så tung som jag tänker ändå då, såg att revo toro beasten ligger på runt cirka 390g men osäker på om det verkligen stämmer för vissa hemsidor påstår att den väger 278g och andra 390g, så frågan är vad som stämmer, det borde fungera bra för mig med Daiwa AGS 180g och det ska jag kolla in nu jag tror det kan bli en bra combo och det är ju väldigt bra spön, tidigare haft ett AGS till abborrefisket och bara bra minnen av det, samt många av mina vänner kör AGS spöet till gäddfisket och aldrig hört något dåligt om det.

          Kommentera


          • #6
            Väger den likvärdigt med tatula 300 fungerar ett multi pike g2 också prima , kört en sån kombi ett år nu och gillar spöet men också hört att en del haft bekymmer med rullfästets limning .
            ska du fiska 170+så välj ett biffigare än multi pike

            Kommentera


            • #7
              Sundström76 Är inte alls lockande nu efter hört det där om limningen så det kommer inte bli ett G2. Börjar luta mot Daiwa AGS 180g eller Gator explorer 8,5 180g men behöver mer info om det sistnämnda spöt.

              Kommentera


              • #8
                Du skulle handlat av fiskeooutdoor på blackfriday , körde 50%på dom flesta ags inklusive ett 180 big rubber.
                köpte multi piket på ungefär samma deal i fjol när jag matat sjön med ett set och letade nytt

                Kommentera


                • #9
                  Sundström76 Nu hittade jag ju yttligare ett lockande spö... nu står det mellan Daiwa Prorex XR "Sledgehammer" 8,8" -220g eller AGS eller Gator. Men Sledgehammer är väll som skaftet på en Piassavakvast.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Christian.nordin Visa inlägg
                    Såg nu att 401an väger bara 15-20g mer är daiwa tatulan samt att revo toro beasten var mycket tyngre än 401an det trodde jag inte, då är den inte så tung som jag tänker ändå då, såg att revo toro beasten ligger på runt cirka 390g men osäker på om det verkligen stämmer för vissa hemsidor påstår att den väger 278g och andra 390g, så frågan är vad som stämmer, det borde fungera bra för mig med Daiwa AGS 180g och det ska jag kolla in nu jag tror det kan bli en bra combo och det är ju väldigt bra spön, tidigare haft ett AGS till abborrefisket och bara bra minnen av det, samt många av mina vänner kör AGS spöet till gäddfisket och aldrig hört något dåligt om det.
                    Revo Toro Beast väger 390g

                    https://abugarcia-fishing.eu/collect...rofile-1519434

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 918 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 271 svar
                    260 077 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    831 svar
                    137 034 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 530 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X