Westin W8 Ultrastick eller Daiwa Air (eller något helt annat?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westin W8 Ultrastick eller Daiwa Air (eller något helt annat?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Westin W8 Ultrastick eller Daiwa Air (eller något helt annat?)

    Då jag har fått fantastisk hjälp här tidigare kommer det nu en ny förfrågan på erfarenheter och åsikter.

    Till våren är det dags att byta ut aborre-grejerna. Jag har själv tittat på

    Westin (7-28gr) https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...28g-11sec.html

    Daiwa (7-32gr)
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...variant=212491

    Hur ställer ni dessa spön mot varandra? Vilka för/nackdelar ser ni med de olika? Huvudsyftet här är aborrfiske, först och främst med jigg, men kommer att använda de flesta betestyper för borren.
    Jag vill inte ha ett spö som blir allt för långt när det ska förvaras så odelbara spön går bort.

    Har ni något annat alternativ utöver de här två som ni tycker är ett bättre val?

    Rullen blir nästa kapitel, men skulle ni redan nu villa kommentera val av en sådan så för all del kör hårt


  • #2
    Skulle hållt mig lägre i kastvikt typ 4-21 men det beror väl på vad du fiskar med 7-28 har jag till mestadels gösjiggande och gösfiske om jag inte behöver tyngre skallar
    vad har du nu för nåt ?
    råkade hamna ett ags elite hemma efter black friday men det har jag inga åsikter om än fiskemässigt

    Kommentera


    • #3
      Skiljer nästan en fot i längd mellan spöna, blir inte 6’4’’ lite i kortaste laget om du huvudsakligen jiggfiskar.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
        Skulle hållt mig lägre i kastvikt typ 4-21 men det beror väl på vad du fiskar med 7-28 har jag till mestadels gösjiggande och gösfiske om jag inte behöver tyngre skallar
        vad har du nu för nåt ?
        råkade hamna ett ags elite hemma efter black friday men det har jag inga åsikter om än fiskemässigt
        Tanken att "gå ner" har slagit mig men har fastnat i någon slags tanke. Egentligen när jag tänker efter är enda anledningen till att hålla mig runt dessa vikten är att jag sitter på lite drag som väger runt 22-30gr. Men det är ju jättedumt att låsa sig till det.

        Det jag har idag är ett Daiwa. Modell okänd (men kan ta reda på det om det är intressant) 7-28gr kostade runt 1200kr om jag inte minns fel. Det köptes iofs som ett allround-spö.

        Ju mer jag tänker på det är det kanske bättre att gå på något lägre vikter.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Skiljer nästan en fot i längd mellan spöna, blir inte 6’4’’ lite i kortaste laget om du huvudsakligen jiggfiskar.
          Det var just längden på detta som jag också var lite skeptisk emot. Men hittar inget annat bra alternativ i w8-serien.

          Kommentera


          • #6
            Click image for larger version  Name:	AC908063-79D0-429F-A13C-8A8153D54D84.jpeg Views:	0 Size:	18,9 KB ID:	2592341 Har du klämt o känt på ett w8:a ? Har ett själv som kanske får vandra vidare då jag trivs bättre med andra och det är ju inga billiga spön du tittar efter
            smak är olika så in hos nån med bra utbud så du vet hur dom känns
            mitt går mest vår och höst och handtaget är ingen höjdare då

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
              Click image for larger version Name:	AC908063-79D0-429F-A13C-8A8153D54D84.jpeg Views:	0 Size:	18,9 KB ID:	2592341 Har du klämt o känt på ett w8:a ? Har ett själv som kanske får vandra vidare då jag trivs bättre med andra och det är ju inga billiga spön du tittar efter
              smak är olika så in hos nån med bra utbud så du vet hur dom känns
              mitt går mest vår och höst och handtaget är ingen höjdare då
              Hej!
              De butiker jag besökt har inte haft just den modellen jag letat efter av w8an hemma. Daiwan har jag däremot klämt på och den känns ju fantastisk.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg
                Det var just längden på detta som jag också var lite skeptisk emot. Men hittar inget annat bra alternativ i w8-serien.
                Finns massor av spön att välja på för den pengen, eller är det bara Daiwa eller Westin som gäller?

                Kommentera


                • #9
                  Ja nästan för mycket att välja på med haspel och jiggfiske med den budgeten.

                  Har bla ett Villain 7' 10-30g som jag kör i båten och i trängre lägen, åar. 7'6" är en bra kompromiss, har två för abborre med multi (6-21g med råge och ett 6-24g och så en 7':a...)

                  Från båt och ffa land ett 8' Sportex Air Spin, mkt fint men i min bok är inga spön värda 4000-7000kr, de kostar mer än de smakar, mitt köpt beg.

                  Eftersom du redan har ett 28g spö, varför inte ett snabbt 20-25g spö? Känt på ett Sweetstick 7'6"? Eller ett Daiwa AGS eller Shimano?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                    Finns massor av spön att välja på för den pengen, eller är det bara Daiwa eller Westin som gäller?
                    Jag är inte låst till bara Daiwa och Westin

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 618 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 300 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X