Korta jerk-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korta jerk-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Det här är väl ändå ganska bra pris om man ser till vad det har kostat tidigare?

    BFT Roots G2 (sportfiskeprylar.se)

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Det här är väl ändå ganska bra pris om man ser till vad det har kostat tidigare?

      BFT Roots G2 (sportfiskeprylar.se)
      Misstänker att det är lite väl kraftigt för det upp till 160g ligger på ordinarie pris så det är det kralligare som är sänkt

      Kommentera


      • #53
        https://www.lundgrensfiske.com/sv/je...-80-100gr.html

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

          Med ett rst blir man aldrig besviken.
          gjorde en sökning på min egen favorit i samlingen av korta jerkspön
          https://www.sportfiskebolaget.se/dai...-06m-150g.html
          ​​​​​​betydligt skönare att drilla fisk på än dom andra korta jerkspön jag testat.
          Något överklassat och vid beten på 150 g är det rejält ansträngt så där föredrar jag ett annat spö, men beten upp till lite över 100g klarar det galant.
          var in till min lokala handlare och gick faktiskt därifrån med ett sånt , känns iallafall bra i hand med rulle på .
          sen blev jag med min första rundgavel också till ok pris så får jag se om jag ser tjusningen med dom

          Kommentera


          • #55
            Om jag ska jerka big bandit och the pig den större varianten (117g) hur kralligt spö behöver jag? Räcker ett Rst lf 6,2 120g?

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
              Om jag ska jerka big bandit och the pig den större varianten (117g) hur kralligt spö behöver jag? Räcker ett Rst lf 6,2 120g?
              Vad jag läst ska det LF spöt fungera upp till 100g ungefär. Så den största pigen blir förmodligen för tung. Men till pig jr blir den nog kalas.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                Vad jag läst ska det LF spöt fungera upp till 100g ungefär. Så den största pigen blir förmodligen för tung. Men till pig jr blir den nog kalas.
                Ok. Men då borde den funka till big bandit också?

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                  Ok. Men då borde den funka till big bandit också?
                  Jag tror det. Men ska snart köpa ett och testa själv. Får väl ge en recension efter det.

                  Kommentera


                  • #59
                    Japanerna kör med relativt korta H/XH/XXH Swimbaitspön, i längder från 5’8” - strax över 7’, för båda hårda och mjuka beten.
                    Spön som används till Seabass, bass, snakehead m.m, bör ju således fungera utmärkt som ”jerk” pinnar för gäddfisket.
                    överlag har ju renodlade jerkstickor i princip försvunnit ur tillverkarnas sortiment. Wolfcreek släppte väl en ny modell ur sin ”Damn you rod” serie, med tilläggsnamnet Jerkbait. Dock en 7’3”:a upp till 180g, men dra av ett bakhandtag på ca 40cm +/- så blir ju inte den aktiva längden på klingan särskilt lång. Det samma gäller gäller St croix som har/haft ett brett utbud av Jerkbait spön ur allt från premier serien, till legend Tournament.

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
                      Japanerna kör med relativt korta H/XH/XXH Swimbaitspön, i längder från 5’8” - strax över 7’, för båda hårda och mjuka beten.
                      Spön som används till Seabass, bass, snakehead m.m, bör ju således fungera utmärkt som ”jerk” pinnar för gäddfisket.
                      överlag har ju renodlade jerkstickor i princip försvunnit ur tillverkarnas sortiment. Wolfcreek släppte väl en ny modell ur sin ”Damn you rod” serie, med tilläggsnamnet Jerkbait. Dock en 7’3”:a upp till 180g, men dra av ett bakhandtag på ca 40cm +/- så blir ju inte den aktiva längden på klingan särskilt lång. Det samma gäller gäller St croix som har/haft ett brett utbud av Jerkbait spön ur allt från premier serien, till legend Tournament.
                      Japan och Australien finns passande korta "jerkspön". Men anledningen till att de försvinner här är ju att vi är lata. Ingen orkar längre jobba aktivt med spöt. Förr jiggade man efter gädda, nu är det bara att kasta och veva hem. Samma med jerkbeten. Nu gör man om dem för att de ska få egen gång så dagens lata fiskare slipper jerka hem dem. Varför kom buster svim exempel. Westin svim??

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 885 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 074 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X