"Åh nej, inte en till havsöringstråd..." - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Åh nej, inte en till havsöringstråd..."

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ett tips om du vill känna på olika spötyper för ditt öringfiske såsom ABU sölv 2 o 3 ,Westin , SG , Zonker mfl så ta dig en tur till fiskemässan i Halmstad 12/3 där kan du känna på alla spöna irl.
    Rullar jag kör uteslutande 2500 till mitt öringfiske har aldrig känt behov av att gå upp i storlek. Mina Shimanos lägger 150 +- 5 m fireline 0.15 , med lite nylon I botten . Att jag väljer att ange märke är för att det skiljer massor mellan olika tillverkare. Har gått ner till 0.11 på spiderwire. Betr linor dimensioner så kan " Stormästarn " Anteman allt i denna fråga , finns massor i gamla trådar.
    Kastlängd : jag slänger 10-15 m längre än polarn som har en 3000 rulle. Teknik? Kraft m.m , väldigt sällan de meterna är avgörande däremot totala tyngd på " ekipaget " är viktigt när jag fiskar länge.
    Jag har lagt mycket pengar på mina W 8 or 11.3 fot 7-30g och 10 -40;g . Med tanke på hur mycket jag fiskar så är det väl investerad deg.
    Peter b

    Kommentera


    • #22
      Jag är verkligen ingen stormästare inom flätinor eller annat men jag har skrivit lite i olika trådar! Tycker linor är ett intressant ämne i ämnet. Jag kör ju kända linor av "mellanklass" bl a Spiderwire SS8 inte billiga "Kinalinor" på bulkspole eller det dyraste och är generellt så pass nöjd med den kvaliteten att de dyra ej prövats än.

      Vet att du kört och varit nöjd med Fireline (8 carrier?) men nu prövar Spiderwire - hur pass nöjd är du så här långt, Spiderwire (smooth 8?) även nästa gång eller återgång till Berkley? Kanske X9?

      Det har precis som du skriver diskuterats super-/flätlinor här ganska ofta och ett problem är att de skiljer sig i reell dimension även om de på pappret sägs ha samma diameter. Bökigt när man ska byta, ditt exempel ovan visar på det och än värre är det när Japanska lite dyrare linor jämförs med flertalet amerikanska, de senare är ofta klart grövre har man förstått av de som prövat "båda". Sånt är ju bra info till de som läser och ökar chansen att navigera rätt i bl a dimension vid nästa linköp.

      10-15 meter längre kast var ju lite intressant - med samma spö, lina, bete samt linfyllnad på spolen? Sölvspöna verkar förresten riktigt lätta, får kanske bli ett sånt om de kommer med en trigger.
      Senast ändrad av anteman; 2022-02-23, 13:02.

      Kommentera


      • #23
        Väldigt nöjd med linan - tål slitage förvånansvärt bra. Inga linbrott so far. Gjorde rookiemisstaget när jag bytte fabrikat SPW och la på 0.15 . Gick på 25-30 mindre än fireline samma dimension.
        Helt ärlig så lägger han inte på lika högt på spolen som jag , samma spölängd och lindimension , sen är väl min acceleration vid kast ngt högre.
        Kan tänka mig och köra vidare med denna lina ev gå upp och testa deras lina i nästa segment.
        Viktigast är att inte bli lat utan checka linan , kapa nån dm med jämna mellanrum.
        Take care kompis - Peter b

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Sharkie Visa inlägg
          Hej, ny medlem på forumet,

          Bor i Göteborg och det mesta fiskandet kommer vara lokalt längs kusten med siktet inställt på havets läckerheter, samt diverse insjöar i jakten på abborre, gös och gädda.

          Behöver er expertis i jakten på ett riktigt bra havsöringsspö med rulle.

          Känner mig ganska ambivalent kring valet på rullens storlek.

          Fördelar och nackdelar med 3000 vs 4000 rulle?

          Fördelar och nackdelar med 10-30g vs tyngre kastvikt?

          Budgeten ligger på 3-4.000 kr.

          Gillar valuta för pengarna och dessa ligger högt upp på listan:


          Spö:


          Abu Garcia Svartzonker Signature 10´2´ 8-36g

          Westin W3 Spin 10' 7-30g

          Savage Gear Custom Coastal 10'6" 10-36g


          Abu Garcia Sölv AG3 10ft 10-30g


          Rulle:


          Shimano Vanford C3000 / 4000

          Shimano Stradic CI4+ 2500RA / 4000RA



          Uppskattar alternativa tips och råd till ovanstående.

          Krav: Ej Abu Revo-serien då jag redan äger 2 av dessa och vill testa annat. Och att spöet ska vara runt 10 fot.


          Tack på förhand, vi ses i forumvimlet!


          Hej Sharkie;

          EL-GE Sportfiske AB, Göteborg, Lars-Gunnar Hansson var min största och pålitligaste sportfiskebutik förr när jag var agent via LEF Sport & Marinprodukter AB och representerade olika amerikanska tillverkare av beten och marinelektronik..

          Vilken som är störst och tillverkar bästa haspel- och spinnrullarna idag som exempelvis ABU, DAIWA eller SHIMANO vet jag inte...

          Min allra första spinnrulle en röd ABU Ambassadeur 5000 fick jag i julklapp 1952 av min mor...
          Leif Engström

          Ps. Den spinnrullen är lite repig, men fungerar perfekt än idag.https://www.google.com/search?q=leif...D_svSE902SE902 Ds

          Senast ändrad av Old Firehand; 2022-02-23, 16:06.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Sharkie Visa inlägg
            Tack för alla tips,

            Experten i fiskebutiken sa att nästan alla havsöringsfiskare kör med 2500 rulle. Väldigt få som köper 3000 rullar för havsöring enligt honom.

            Vad kör ni med?

            Någon som fiskar med Shimano Vanford? Nöjda?

            Ska fundera lite till och beställa på söndag kväll.
            https://www.henry-gilbey.com/blog/sh...-200-in-the-uk

            Där finns mycket annat intressant att läsa och det går att överföra bra på vårats havsöringsfiske.

            Kommentera


            • #26
              Ja Gilbey är intressant att läsa bl a om de flätlinor har testar och spön från kända märken som vi aldrig ser här. Har kollat lite och det finns en hel del sea-bass spön som borde funka förträffligt till HÖ, både haspel men även några multispön.

              Helt rätt att vissa ("alltför") lätta rullar påverkar balansen negativt och då kan man som han gjorde i ett exempel, enkelt hänga på en större/tyngre rulle. Själv skulle jag hellre vikta spöt i butten om balansen är alltför dålig, 15-30g gör mer nytta där än strax bredvid balanspunkten.

              Peter B kul att SW linan håller måttet så här långt iaf. Har dålig koll på SW sortiment men här en länk om andra linor som tips kanske en dag vinden blåser dig inne.
              https://www.henry-gilbey.com/blog/su...r-a-300m-spool

              Gosen 16 lär suga väldigt lite vatten och behålla nykänsla längre men så dyr att jag skulle pruta på kapandet, så nej. Hellre då två spolar S Gore 131 som nu (i mossgrönt) säljs till kanonpris på Olssons fiske... men man kan ju få blodad tand
              Senast ändrad av anteman; 2022-02-24, 16:39.

              Kommentera


              • #27
                Tack allihopa!

                Jag har nu gjort mitt val.



                Det blev i slutändan:

                Westin W4 9 fots 7-30g 2-delat

                Shimano Stradic Ci4+ 3000



                Kommer med största sannolikhet komplettera med ett 10-10.6 fots spö också, 4-delat.



                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Sharkie Visa inlägg
                  Tack allihopa!

                  Jag har nu gjort mitt val.



                  Det blev i slutändan:

                  Westin W4 9 fots 7-30g 2-delat

                  Shimano Stradic Ci4+ 3000



                  Kommer med största sannolikhet komplettera med ett 10-10.6 fots spö också, 4-delat.


                  Blir ett vettigt kit för ditt blandade fiske! Hade om Shimano personligen hellre valt 2500 (lika stor spole som 3000 men lite grundare) men fyller du spolen med nylon först så behöver du absolut inte lägga mer än en vanlig spole flätlina 120-150 m. Om du gör det så kan du med normal användning utan problem vända på den flätlinan om ett par, tre år beroende på hur sliten den är, fiskar du sällan så något år extra. Skitfiske!
                  Senast ändrad av anteman; 2022-11-04, 21:58.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    RUSTY HOOK Så kan det säkert vara, ej prövat AGS däremot förstått att flertalet (andra) är toppiga i aktionen. Hittar dock ingen sån AGS 9':a, vad heter modellen du refererar till?

                    F.ö. så är även Luvias "seatrout" de jag refererade till, LV902MLRS-BS (och den längre 1002ML) gjord i SVF Nanoplus, i övrigt oklart. Skulle absolut övervägas, kännas på om jag var ute efter ett HÖ-haspelspö ca 10-30g 9'-10' för dryga 2000kr.
                    modellen jag pratar om heter Prorex AGS 902MLFS, det är rappt, krispigt och superlätt, känsligt som allla AGS och det har rätt havsöring aktion utan att vara på något sätt vara fladdrigt som vissa havsöring spön kan vara, välbalanserat oxå, fiskat med både ags & luvias seatrout och klingorna känns ganska lika på dom om det inte till och med är samma klinga, nu jämför jag ags haspel med luvias multi…

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

                      modellen jag pratar om heter Prorex AGS 902MLFS, det är rappt, krispigt och superlätt, känsligt som allla AGS och det har rätt havsöring aktion utan att vara på något sätt vara fladdrigt som vissa havsöring spön kan vara, välbalanserat oxå, fiskat med både ags & luvias seatrout och klingorna känns ganska lika på dom om det inte till och med är samma klinga, nu jämför jag ags haspel med luvias multi…
                      OK! bra info för de som funderar även om det spöt verkar vara en modell svårt att hitta idag men TS har ju iaf köpt redan.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 908 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 756 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X