"Åh nej, inte en till havsöringstråd..." - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Åh nej, inte en till havsöringstråd..."

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • "Åh nej, inte en till havsöringstråd..."

    Hej, ny medlem på forumet,

    Bor i Göteborg och det mesta fiskandet kommer vara lokalt längs kusten med siktet inställt på havets läckerheter, samt diverse insjöar i jakten på abborre, gös och gädda.

    Behöver er expertis i jakten på ett riktigt bra havsöringsspö med rulle.

    Känner mig ganska ambivalent kring valet på rullens storlek.

    Fördelar och nackdelar med 3000 vs 4000 rulle?

    Fördelar och nackdelar med 10-30g vs tyngre kastvikt?

    Budgeten ligger på 3-4.000 kr.

    Gillar valuta för pengarna och dessa ligger högt upp på listan:


    Spö:


    Abu Garcia Svartzonker Signature 10´2´ 8-36g

    Westin W3 Spin 10' 7-30g

    Savage Gear Custom Coastal 10'6" 10-36g


    Abu Garcia Sölv AG3 10ft 10-30g


    Rulle:


    Shimano Vanford C3000 / 4000

    Shimano Stradic CI4+ 2500RA / 4000RA



    Uppskattar alternativa tips och råd till ovanstående.

    Krav: Ej Abu Revo-serien då jag redan äger 2 av dessa och vill testa annat. Och att spöet ska vara runt 10 fot.


    Tack på förhand, vi ses i forumvimlet!




  • #2
    Finns ju några färska HÖ-trådar på FS. Jag hade valt ett lättare spö på v-kusten, dvs 10-30g Sölv och en Shimano Stradic FL 2500 för marginellt bättre balans än lätta Vanford eller en Daiwa LT 3000 med liknande spec som Stradic, t ex 2021 ev. 2018 Caldia LT.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Finns ju några färska HÖ-trådar på FS. Jag hade valt ett lättare spö på v-kusten, dvs 10-30g Sölv och en Shimano Stradic FL 2500 för marginellt bättre balans än lätta Vanford eller en Daiwa LT 3000 med liknande spec som Stradic, t ex 2021 ev. 2018 Caldia LT.

      Fördelar av ett lättare spö?

      Tänker att det blåser en del vid kusten, och att jag inte bör väljs för lätt bete eller för tjock lina pga detta. Tankar?

      Ang. Stradic FL 2500, bättre balans...ser du någon annan fördel gentemot en 4000 rulle?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sharkie Visa inlägg


        Fördelar av ett lättare spö?

        Tänker att det blåser en del vid kusten, och att jag inte bör väljs för lätt bete eller för tjock lina pga detta. Tankar?

        Ang. Stradic FL 2500, bättre balans...ser du någon annan fördel gentemot en 4000 rulle?
        Du kommer kanske fiska aningens mindre beten då öringen på västkusten är lite mindre. Men ett 10-30 grams spö som trivs bra med beten kring 20 gram är ett bra val. Med dom beten du främst kommer att fiska och en rimlig lina är det få dagar som blåsten kommer vara ett problem.

        Stradic i aluminium är lite tyngre än Vanford. Det kan hjälpa till lite att få bättre balans i det hela.
        Shimanos rullar i storlek 4000 och Daiwas i 4000 är bra val till ett 10 fots 10-30 grams spö. Jag fiskar både med en Daiwa 2500 och C4000 på mitt.

        Kommentera


        • #5
          Läs gärna Peter B här på FS. Han kör mest (av alla!) och vanligen10-30g trots att han ofta fiskar öppen sydvästkust. Bohuslän är generellt lite mer finlir, mindre fisk å beten som jag förstått det. 4000 kan nog passa balansmässigt och så men för mig är det en gäddrulle, blir "stor" på ett nätt HÖ-spö. Strikt taget om du är ute efter ett kit med balans så köp lättaste rullen och vikta spöt i butten, tips här:
          https://www.fiskesnack.com/forum/fis...e4#post2595924

          Pröva först och känn hur du upplever balansen, kanske inte är så viktigt för dig, tror inte Peter B har viktat sina kit på 10-11 fot.
          Senast ändrad av anteman; 2022-02-18, 11:55.

          Kommentera


          • #6
            Bor du i Göteborg gå till Strömvalls å känn på Daiwa Prorex AGS 9 fot upp till 28gram, dom har andra havsöringspön oxå såklart så gå in å känn på lite olika spön, jämför balans mm med rulle på spöt, 4000 är alldeles för stort å klumpigt, köper du Daiwa rulle har dom extraspolar billigt och det är bra så man kan ha en med nylon å en med flätlina.

            Kommentera


            • #7
              Tack för tipsen!

              RUSTY HOOK - Ska gå till Strömwalls imorgon och känna lite, ska spana in den!

              anteman läst en del inlägg av Peter, finns mycket bra och stor kunskap att ta del av där.

              Okoun - Jag har stora händer, ska gå och känna lite och jämföra, kanske blir en 3000 modell.



              Någon som har erfarenhet av att fiska havsöring med ett:

              Shimano BeastMaster EX 300M 10-30g

              Hit eller shit?

              Kommentera


              • #8
                Ja åk även till EL-GE sportfiske för att känna, häng på en rulle. Beastmaster har nog blivit lättare på senare modeller, som Sölv AG3 i princip, rullfästet ser riktigt bekvämt ut, känn på det med om ngn av butikerna har ett.

                AGS kan vara lite toppigare i aktionen än vanligt för HÖ men en smaksak också (jag föredrar överlag djupare aktion till HÖ, kör med flätlina) annars Luvias lite kortare HÖ-spön som finns i två (!) olika aktioner.
                Senast ändrad av anteman; 2022-02-18, 13:08.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja åk även till EL-GE sportfiske för att känna, häng på en rulle. Beastmaster har nog blivit lättare på senare modeller, som Sölv AG3 i princip, rullfästet ser riktigt bekvämt ut, känn på det med om ngn av butikerna har ett.

                  AGS kan vara lite toppigare i aktionen än vanligt för HÖ men en smaksak också (jag föredrar överlag djupare aktion till HÖ, kör med flätlina) annars Luvias lite kortare HÖ-spön som finns i två (!) olika aktioner.
                  AGS 9 fot inte direkt jättetoppig, jag förstår hur du tänker det är SVF kolfiber och hur Daiwa specar det vet jag inte, men det är så lätt och delikat i sin konstruktion så det har rätt aktion vid drill av dampiga öringar, äger inte spöt själv men kompisen har det och jag har drillat ett x antal öringar på det och det är ett supertrevligt och välbalanserat spö, skulle själv köpt det om jag inte höll på att spara pengar till ett Airspin seatrout som jag snöat in på.

                  Elge’s butik i dagsläget är katastrof tråkig, dom har typ resterna av spön ingen vill ha, rullar likaså, men dom väntar på påfyllning tydligen…

                  Kommentera


                  • #10
                    RUSTY HOOK Så kan det säkert vara, ej prövat AGS däremot förstått att flertalet (andra) är toppiga i aktionen. Hittar dock ingen sån AGS 9':a, vad heter modellen du refererar till?

                    F.ö. så är även Luvias "seatrout" de jag refererade till, LV902MLRS-BS (och den längre 1002ML) gjord i SVF Nanoplus, i övrigt oklart. Skulle absolut övervägas, kännas på om jag var ute efter ett HÖ-haspelspö ca 10-30g 9'-10' för dryga 2000kr.
                    Senast ändrad av anteman; 2022-02-21, 15:32.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 596 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 383 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 529 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 298 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X